۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۸
کد خبر: 82093981
T T
۰ نفر
امسال 95 درصد نیاز گندم كشور تامین می شود

گنبدكاووس - ایرنا - مشاور وزیر جهادكشاورزی و مجری طرح محوری گندم از تامین 92 تا 95 درصد نیاز گندم كشور در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: با توجه به ذخایر كشور و تولید 12،5 تا 13 میلیون تن گندم در سال جاری در داخل، نیازی به واردات این محصول نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل اسفندیاری پور روز دوشنبه در نخستین جشن برداشت گندم استان گلستان در گنبدكاووس، سطح زیركشت محصول گندم كشور در سال زراعی 95 -94 را حدود 6 میلیون هكتار شامل 3،8 میلیون هكتار گندم دیم و حدود 2،2 میلیون هكتار گندم آبی اعلام كرد.
وی افزود: در سال زراعی جاری به دلیل بارش های مناسب و پراكنده، رعایت اصول مهندسی و فنی در مراحل كشت و داشت، افزایش قیمت خرید تضمیمنی و استفاده از خط اعتباری مكانیزاسیون ماشین آلات، تولید گندم از لحاظ كمی و كیفی افزایش یافته است.
اسفندیاری با بیان اینكه ضریب خوداتكایی گندم كشور در سه سال 90، 91 و 92 در مجموع 67،6 درصد بود، افزود: این رقم در سال 93 به 77 درصد و پارسال به 85 درصد رسید و در سال جاری نیز به حدود 95 درصد افزایش می یابد.
وی تصریح كرد: در سایه تداوم سیاست های حمایتی دولت و رعایت اصول فنی و مهندسی در كشت، داشت و برداشت از سوی كشاورزان، ایران درسال آینده می تواند صادر كننده گندم و فرآورده های آن باشد.
مجری طرح محوری گندم همچنین از توجه ویژه دولت و وزارت جهادكشاورزی به طرح توسعه مكانیزاسیون ماشین آلات و ادوات كشاورزی اشاره كرد و گفت: اختصاص خط اعتباری از بانك كشاورزی كه در سال های قبل از دولت یازدهم صفر بود، از مبلغ 7500 میلیارد ریال در سال 92 به 10 هزار میلیارد در سال 94 رسید و در سال جاری نیز به 12 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.
اسفندیاری پور، نقش نوسازی ماشین آلات و ادوات كشاورزی، رعایت اصول فنی و مهندسی در مراحل كشت، داشت و برداشت محصول، رعایت تناوب كشت گندم بویژه با محصول كلزا و مبارزه با آفات، بیماری ها و علف های هرز و نیز استفاده به موقع از انواع كود شیمیایی را در افزایش تولید مهم دانست و افزود: رعایت این عوامل تا 25 درصد به تولید گندم اضافه می كند.
وی حفط مواد آلی خاك را از مهمترین عوامل در پایداری تولید گندم دانست و اضافه كرد: آتش زدن بقایای مزارع بزرگترین جرم اخلاقی در قبال زمین و خاك است كه بایستی با فرهنگ سازی نسبت به پیشگیری از این موضوع كه سبب آسیب دیدن مواد آلی خاك می شود، اقدام شود.
در حاشیه نخستین جشن برداشت گندم گلستان كه در مجموعه سواركاری گنبدكاووس و با حضور دو معاون سازمان جهادكشاورزی استان، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار، فرماندار ویژه، امام جمعه، مسئولان و كشاورزان گنبدكاووس برگزار شد، به صورت نمادین برداشت گندم و عملیات خاك ورزی پس از برداشت گندم انجام شد.
پیش بینی می شود امسال در استان گلستان با 380 هزار هكتار سطح زیركشت گندم افزون بر یك میلیون و 350 هزار تن محصول برداشت شود.
گنبدكاووس با 360 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان دارای 160 هزار هكتار اراضی زراعی و باغی است كه امسال افزون بر 325 هزار تن گندم و 90 هزار تن جو از مزارع این شهرستان برداشت می شود.
/3039/1860
۰ نفر