۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۸:۲۱
کد خبر: 82724324
T T
۰ نفر
اختصاص 200 هزار میلیارد ریال برای توسعه اشتغال روستایی

سبزوار- ایرنا- مشاور وزیر جهاد كشاورزی و مجری طرح گیاهان دارویی گفت: 200 هزار میلیارد ریال از حوزه ستاد اشتغال كشور، به حوزه اشتغال در روستاهای كشور اختصاص یافته است.

به گزارش ایرنا پیمان یوسفی آذر روز چهارشنبه در همایش فرصت ها و توانمندی های گیاهان دارویی منطقه سبزوار افزود: این اعتبار در قالب بسته های اشتغال فراگیر با كارمزد 11 درصد به روستاییان پرداخت می شود كه این اقدام با هدف توسعه اشتغال روستایی و رشد هسته های روستایی صورت می گیرد.
مجری طرح گیاهان دارویی گفت: منابع تسهیلات صندوق كارآفرینی امید با تسهیلات 4 درصد تا سقف یكهزار میلیارد ریال برای هر طرح و همچنین 1.5 میلیارد دلار دیگر با بهره 6 درصد در حوزه كسب و كار گیاهان دارویی اختصاص یافته است.
وی با اشاره به جایگاه مناسب ایران از نظر ظرفیت اقلیمی و تنوع گونه ای در حوزه گیاهان دارویی، گفت: پارسال طرح ملی گیاهان دارویی تدوین شد كه اكنون در سه محور در حال اجرا است و مرحله اول آن توجه به استاندارد بودن كاشت، داشت، برداشت و كاهش مصرف سموم و انتخاب بذر مناسب است تا در بازار های بین المللی جایگاه مناسبی به دست آوریم.
وی با بیان اینكه مراتع ظرفیت های بالایی در حوزه گیاهان دارویی دارند، عنوان كرد: احیای مراتع و توجه به گونه های گیاهان دارویی جایگاه ویژه ای دارد.
یوسفی آذر اظهار كرد: مرحله سوم، توجه به موضوع بازار است و از اساسی ترین برنامه های وزارت جهاد كشاورزی در این زمینه توسعه صادرات، برندسازی محصولات گیاهی و حضور در بازارهای جهانی است.
وی ادامه داد: یكی از حلقه های بازار توسعه، توجه به بازارهای داخلی است تا با فرهنگ سازی، آموزش و توجه رسانه ها به این موضوع، علاقه مردم به مصرف گیاهان دارویی بیشتر شود.
مشاور وزیر یكی از مشكلات حوزه گیاهان دارویی را اصلاح سیستم ها در حوزه توزیع گیاهان دارویی دانست و گفت: باید فروشگاهای زنجیره ای سلامت و تحت نظارت در شهرهای كشور راه انداری شود تا مردم به محصولات سالم دسترسی داشته باشند.
وی اظهار كرد: سال گذشته 400 میلیون دلار ارز از طریق گیاهان دارویی عاید كشور شد كه بر اساس ظرفیت های كشور در زمینه داروهای گیاهی و برنامه ریزی لازم در طول برنامه ششم توسعه، پیش بینی می شود این رقم به 2.5 میلیارد دلار افزایش یابد.
یوسفی آذر افزود: 88 درصد محصول زعفران دنیا در ایران تولید می شود و این محصول گیاه ملی ایران لقب گرفته و حال آنكه تنها 300 میلیون دلار درآمد آن سهم ایران و هشت میلیارد دلار عاید سایر كشورها می شود.
وی با بیان اینكه شهرستان سبزوار از قطب های تولید گیاهان دارویی كشور است افزود: با وجود شركت های دانش بنیان در این زمینه و رشته طب سنتی، تشكیل اتحادیه تولید كنندگان گیاهان دارویی در سبزوار ضروری است.
وی ادامه داد: هم اكنون 2 هزار و 200 گونه گیاهی در ایران وجود دارد كه 66 مورد آن كاشت، داشت و برداشت می شود.

** اختصاص 110 هزار میلیارد ریال برای توسعه گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: امسال با همكاری مجلس و دولت 110 هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه گیاهان دارویی اختصاص یافته است.
رمضانعلی سبحانی فر افزود: این اعتبار به افزایش كشت گیاهان دارویی، توسعه صنایع تبدیلی كمك خواهد كرد تا با جلوگیری از خام فروشی درآمد بیشتری عاید كشاورزان شود.
این نماینده مردم سبزوار در مجلس گفت: یكی از ظرفیت های منطقه سبزوار با توجه به كاهش منابع آبی و خشكسالی ها، توجه به كشت گیاهان دارویی است.
سبحانی فر با اشاره به تصمیم دولت و وزارت جهاد كشاورزی به تقسیم كشور به 9 قطب گیاهان دارویی اظهار كرد: با توجه به ظرفیتهای سبزوار در این زمینه، این شهرستان به یكی از قطب های گیاهان دارویی تبدیل خواهد شد.
وی گفت: با وجود رشته طب سنتی در دانشگاه علوم پزشكی سبزوار، موافقت با ایجاد دانشكده طب سنتی در حال پیگیری است كه با ایجاد آن، چرخه تكمیلی گیاهان دارویی در این منطقه كامل خواهد شد.
سبحانی فر با اشاره به ایجاد بازار گیاهان دارویی و مراكز خرید تضمینی محصولات كشاورزی افزود: راه اندازی مركز خرید تضمینی محصول زعفران در سبزوار ضروری است.
خبرنگار: حمید دلاوری هروی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
8145/7495/5132

سرخط اخبار اقتصاد