۱۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82098897
T T
۰ نفر

ارزآوری 350 میلیون دلاری آبزی پروری برای كشور

۱۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82098897
ارزآوری 350 میلیون دلاری آبزی پروری برای كشور

ساری - ایرنا - رئیس سازمان شیلات گفت: آبزی پروری پارسال حدود 350 میلیون دلار ارزآوری برای كشور داشته كه سهم بسیار خوبی در توسعه صادرات غیرنفتی است.

به گزارش ایرنا حسن صالحی روز پنجشنبه در جلسه پرورش ماهی در قفس و اقتصاد مقاومتی در ساری، خواستار تشویق صیادان به این سو شد و افزود: آبزی پروری علاوه بر ارز آوری بر سلامت جامعه اثرگذار است.
وی توضیح داد: امروز سرانه مصرف ماهی در دنیا 20 كیلوگرم و در ایران كمی بیشتر از 10 كیلوگرم است كه با توسعه پرورش و صید آبزیان، می‌توان ضریب سلامت جامعه را ارتقا داد.
رئیس سازمان شیلات، مصرف سرانه ماهی در مازندران را علی رغم مجاورت با دریا، 14 كیلوگرم اعلام و بیان كرد: سرانه مصرف ماهی در كشوری مانند اسپانیا 40 كیلوگرم است.
وی با بیان اینكه كل صید ماهی استخوانی كشور 12 هزار تن در سال است، گفت: این میزان را با توسعه پرورش ماهی در قفس، تنها می توان در سه قفس تولید كرد.
صالحی اظهار داشت: دریای خزر ظرفیت تولید 350 هزار تن ماهی در قفس را دارد و نباید به تولید 20 هزار تن بسنده كرد.
وی میزان صادرات آبزیان را در سال گذشته 82 هزار تن اعلام كرد و گفت: از این میزان هزار تن به روسیه صادر شده در حالی ‌كه روسیه ظرفیت جذب 200 هزار تن آبزی را دارد.
صالحی با تاكید بر اینكه استان‌های شمالی باید نیاز بازار روسیه به آبزیان را تامین كنند، افزود: پارسال تمام فعالان زنجیره صنعت نروژ به ایران دعوت شده و تجربیات خود در زمینهٔ آبزی‌پروری را منتقل كردند.
معاون وزیر جهاد كشاورزی با ابیان اینكه اكنون فضای خوبی برای توسعه آبزی‌پروری فراهم‌شده، گفت: مجموعه زنجیره شركت‌های آبزی‌پرور فرانسه نیز تیرماه امسال به ایران دعوت می‌شوند.
صالحی از برنامه ریزی برای پرورش 10 هزار تن ماهی در قفس در دریای خزر در سال جاری خبر داد و افزود: نیمی از این میزان باید در مازندران تولید شود.
وی ادامه داد: تا پایان برنامه ششم، میزان تولید ماهیان در قفس مازندران باید به 40 هزار تن برسد.
6982/1654/5132
۰ نفر