۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۰۱
کد خبر: 82276325
T T
۰ نفر
رییس اتاق ایران: سطح غیرقابل قبول روابط تهران- كوالالامپور/ همكاری بانكی زیربنای تحرك اقتصادی است

تهران- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران همكاری شعبه بانك های تجاری ایران و مالزی و توسعه روابط كارگزاری را زیربنای تحرك در روابط اقتصادی دانست و گفت: با وجود همسویی ها و ظرفیت های فراوان اقتصادی و تجاری دو كشور، متاسفانه سطح روابط به هیچ روی قابل قبول نیست.

«غلامحسین شافعی» امروز (شنبه) در همایش تجاری ایران و مالزی كه با حضور «داتو سِری مصطفی محمد» وزیر تجارت بین المللی و صنعت مالزی برگزار شد، افزود: سهم ایران از بازار 176 میلیارد دلاری مالزی، فقط 36 میلیون دلار و سهم مالزی از بازار 68 میلیارد دلاری ایران، 501 میلیون دلار است كه با در نظر گرفتن حجم و بزرگی اقتصادهای دو كشور و مكمل بودن آنها و از همه مهمتر پیشینه روابط، به هیچ عنوان درخور و شایسته نیست.
وی ادامه داد: سفر وزیر تجارت و صنعت مالزی به همراه هیات بخش خصوصی این كشور نقطه عطفی در روابط دوجانبه دو كشور دوست ایران و مالزی به حساب می‌آید كه می‌تواند فصل نوینی را در توسعه روابط دوجانبه بویژه در مناسبات اقتصادی و تجاری گشوده و سطح تعاملات متقابل را به سطح مطلوب ارتقا بخشد.
وی افزود: «نگاه به شرق» سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران است كه در فضای پساتحریم نیز با قوت استمرار می یابد و كشورهای دوست جمهوری اسلامی ایران در سیاست نگاه به شرق از اهمیت و اولویت ویژه ای برخوردارند.
شافعی ادامه داد: عضو بودن مالزی در بلوك های اقتصادی مهمی چون اتحادیه اقتصادی آ.سه.آن (ASEAN) اهمیت این كشور را در تحقق سیاست نگاه به شرق جمهوری اسلامی ایران دوچندان می‌كند و می تواند فرصت مناسبی برای ورود كالاهای ایرانی به این اتحادیه فراهم كند كه پنجمین قدرت اقتصادی دنیاست.
وی گفت: از سوی دیگر موقعیت منحصر به فرد ژئواكونومیكی ایران كه در چهار راه ارتباطی جهان واقع شده است، فرصت بی بدیلی را برای مالزی فراهم می كند تا به بازار بزرگ 400 میلیونی منطقه دست یابد. ایران امن‌ترین و اقتصادی ترین مسیر دستیابی به كشورهای همسود (CIS)، افغانستان، تركیه و عراق است، واقعیتی كه مورد تایید و تاكید بسیاری از كشورهای منطقه مانند هند و چین بوده و رقابت آنها را برای سرمایه گذاری در این زمینه به دنبال داشته است.
وی گفت: موقعیت و امتیاز جغرافیایی دو كشور، موضوع سرمایه گذاری مشترك در ایران و مالزی را توجیه پذیر نشان می دهد.
به گفته وی، برای نمونه سرمایه گذاری مشترك در ایران در صنعت غذای حلال، می تواند نیازهای بازار مالزی، ایران و كشورهای اطراف را تامین كند. همچنین سرمایه گذاری مشترك در مالزی در زمینه تولید نهایی محصولات پتروشیمی با تامین مواد اولیه از ایران، فرصت حضور در بازار بزرگ آ.سه.آن را فراهم می كند.
رییس اتاق ایران گفت: روابط رسمی مالزی و ایران نزدیك به نیم قرن پیش پایه گذاری شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر پایه علایق و مشتركات مسیر خوبی را طی كرده است. از گذشته های دور مناسبات مردمی میان دو كشور برقرار بوده و رفت و آمدها و تجارت مردمی از سابقه ای طولانی و ریشه دار برخوردار است.
به گفته وی، امروز 40 هزار نفر از جامعه ایرانی حاضر در مالزی شامل استادان دانشگاه، فعالان اقتصادی، بازرگانان و دانشجویان برظرفیت و فرصت های همكاری میان دو كشور افزوده است.
وی گفت: هدفگذاری دو برابر شدن روابط تجاری دو كشور در كوتاه مدت و بلندمدت، در دسترس و قابل تحقق است. ایران در بخش هایی مانند دارو، پتروشیمی، انواع كودهای شیمیایی، آهن، فولاد و مس با ارزش تقریبی 30 میلیارد دلار جزو چند كشور اول تولیدكننده در جهان است. مالزی نیز می تواند بخشی از نیاز بازار ایران بویژه در زمینه تجهیزات الكترونیكی و برخی ماشین آلات را تامین كند.
وی ادامه داد: علاقمندیم همسو با سیاست های رهبر معظم انقلاب و دولت درباره اقتصاد مقاومتی، با رویكرد جدید و با هدف همكاری پایدار در قالب سرمایه گذاری مشترك، همكاری نزدیك بنگاه‌های اقتصادی در زمینه فناوری نوین، توسعه توان طراحی و مهندسی، توسعه بازارهای منطقه‌ای و بین المللی، سرمایه گذاری و تولید مشترك، همكاری علمی و دانشگاهی، استفاده حداكثری از نیروی تحصیلكرده و جوان كشور و ایجاد مركزهای تحقیق و توسعه در قالب پارك یا پارك‌های فناوری دوره تازه ای را آغاز كنیم.
رییس اتاق ایران تاكید كرد برای گسترش همكاری های اقتصادی، در مرحله نخست به عادی سازی روابط بانكی و در مرحله بعد تامین فاینانس و پوشش بیمه‌های صادراتی نیاز است.
شافعی گفت: فرصت برای حضور و سرمایه گذاری شركت های مالزیایی در بخش های مختلف انرژی، صنعت حمل و نقل، تولید غذای حلال، فناوری اطلاعات و ارتباطات تجهیزات ساختمانی و گردشگری طبیعت (اكوتوریسم) وجود دارد اما همكاری شعبه بانك های تجاری دو طرف و توسعه روابط كارگزاری بانك ها، زیربنای تحرك در روابط اقتصادی است. پس در نخستین گام باید تحركی نوین در روابط بانكی دو كشور ایجاد شود؛ زیرا تقویت همكاری های بانكی، تسهیل كننده سرمایه گذاری های مشترك و روابط اقتصادی در بخش های عمومی و خصوصی است
وی افزود: شركت های ایرانی در بخش های مختلف مانند راهسازی، انرژی و فناوری های نوین توانمندی های بسیاری دارند و شركت های دو كشور می توانند در این زمینه ها با یكدیگر همكاری بیشتری داشته باشند.
به گزارش ایرنا، وزیر تجارت بین المللی و صنعت مالزی عصر شنبه پس از دیدار با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران از عزم دو كشور برای امضای موافقتنامه تجارت توجیهی و همچنین بازگرداندن سطح روابط به دوران پیش از تحریم ها خبر داد.
وی ادامه داد: موافقت شده است كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و مالزی سال آینده در تهران برگزار شود.
به گزارش ایرنا، وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی دو هفته پس از سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به كوالالامپور برای گسترش روابط به تهران وارد شد. وی ریاست كمیسیون مشترك اقتصادی مالزی و ایران را بر عهده دارد. در این هیات 28 نماینده از 17 شركت حضور دارند.
هفدهم مهرماه رییس كل بانك مركزی در حاشیه سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به مالزی اعلام كرد برقراری ارتباط بانكی از طریق تشكیل حساب مشترك برای تسهیل تسویه حساب مبادلات تجاری، اتصال سوئیچ كارت های بانكی و تشكیل كمیته ای برای رفع بانكی میان دو كشور در سفر به كوالالامپور پیگیری شد.
مالزی كشوری در جنوب شرقی آسیا و پایتخت آن كوالالامپور است.
اقتصام**9189**1961** خبرنگار: سیداسماعیل داودی** منتشركننده: مریم مسعود
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد