۳۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱۴:۲۳
کد خبر: 82041801
T T
۰ نفر
كاهش 20درصدی بازدهی در تولید بر اثر كمبود ریزمغذی ها/ فراموشی تغذیه سنتی

تهران - ایرنا - دبیر علمی چهارمین همایش مكمل‌های غذایی و رژیمی، گفت: نتایج پژوهش ها نشان داده است كه كمبود گسترده ریزمغذی ها در یك كشور به میزان 20 درصد، بازدهی در تولید آن كشور را كم می كند.

به گزارش ایرنا ،سیدعلی كشاورز روز سه شنبه در نشست خبری چهارمین همایش مكمل‌های غذایی و رژیمی تاكید كرد: اگر می خواهیم تحولی در زمینه اقتصاد مقاومتی ایجاد كنیم باید به كمبود ریزمغذی ها توجه داشته باشیم.
ریز مغذی ها مواد مورد نیاز بدن برای سوخت وساز طبیعی است .
وی به عنوان نمونه به كمبود روی اشاره كرد و اینكه ایران، اولین مكانی بود كه معلوم شد كمبود گسترده روی دارد.
به گزارش ایرنا ، كاهش قدرت سیستم ایمنی، كاهش رشد كودكان، اختلالات خلقی رفتاری مثل افسردگی ،اختلالات حافظه، پوكی استخوان و ریزی دندان ها از جمله عوارض كمبود روی است.

**عوارض خطرناك نداشتن برنامه غذایی در دوران بارداری
مدیرگروه تغذیه بالینی دانشكده تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشكی تهران در ادامه به عوارض خطرناك نبود برنامه غذایی در دوران بارداری اشاره كرد و گفت: اگر مادر بارداری سه ماه قبل از بارداری خود اسیدفولیك مصرف نكند، خطراتی همچون آسیب نخاعی، جنین او را تهدید می كند.
كشاورز افزود: گزارش ها نشان می دهد كه زنان باردار در صورت نداشتن برنامه ریزی غذایی دچار مشكلاتی مانند بارداری ناموفق و سقط جنین می شوند.
وی، خطر مرگ و میر زنان باردار دچار سوءتغذیه را بالا ارزیابی كرد و افزود: سوء تغذیه مادر، منجر به تولد كودك با وزن كم می شود؛ از طرفی دیگر، خطر مرگ كودكان كم وزن در روزهای اول زندگی، چند برابر كودكان با وزن طبیعی است.
دبیر علمی چهارمین همایش مكمل‌های غذایی و رژیمی گفت: همچنین سوء تغذیه زنان باردار منجر به سوء تغذیه جنین می شود كه این مشكل، روی رشد مغزی و جسمی كودك، تاثیر زیادی دارد و قابل جبران نیست.

**فراموشی رفتار تغذیه ای سنتی والدین
كشاورز خاطرنشان كرد: ایران در حال گذر تغذیه است به آن معنا كه رفتارهای تغذیه ای سنتی والدین در حال فراموشی است و رفتارهای جایگزین درحال شكل گیری است كه عواقب مضری برای سلامت دارد؛ به عنوان نمونه برخی افراد هنگام صبحانه به جای نان و پنیر، كیك و آب میوه صنعتی میل می كنند؛ این در حالی است كه مصرف به اندازه یك قوطی كبریت پنیر، 300 میلی گرم كلسیم افراد را تامین می كند.
به گفته وی، 30 سال قبل مشكل ما كم وزنی و لاغری بین مردم كشور بود اما اكنون به علت «بدخوردن» ، افزایش وزن و چاقی را بین مردم داریم.

**بیمه نبودن مكمل ها
دبیر علمی چهارمین همایش مكمل‌های غذایی و رژیمی در ادامه به بیمه نبودن مكمل ها اشاره كرد اما در عین حال گفت كه مكمل ها بیمه نیستند چون با داشتن رژیم غذایی متعادل می توان آنها را تامین كرد.
كشاورز یادآور شد: انسان باید تلاش كند ریزمغذی های مورد نیاز بدن خود را از طریق موادغذایی طبیعی، تامین كند اما به علت الگوی غذایی نامناسب و شرایط ویژه، اكنون باید آنها را از طریق مكمل ها تامین كند.

**سكته در پی مصرف زیاد مكمل ها
دبیر علمی چهارمین همایش مكمل‌های غذایی و رژیمی در ادامه به ورود برخی مكمل ها به كشور اشاره كرد و گفت: برخی مكمل ها از آشفتگی های روحی در دوران خاص زنان جلوگیری می كند كه اینگونه مكمل ها تا 2 سال پیش در كشور وجود نداشت اما اكنون در دسترس است.
كشاورز همچنین در ادامه به پرهیز از افراط و تفریط در مصرف مكمل ها تاكید و خاطرنشان كرد: افراط و تفریط در مصرف مكمل ها ، عوارض خطرناكی به دنبال دارد؛ به طور مثال مصرف زیاد آهن و مولتی ویتامین در افراد بالای 50 سال موجب سكته می شود.
همایش مكمل‌های غذایی و رژیمی با رویكرد زن، مادر و كودك هشتم تا دهم اردیبهشت ماه امسال در تهران برگزار می شود.
اجتمام(3)**9185**1776
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه