105 هزار تن سيب امسال در سلماس توليد مي شود

اروميه- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي سلماس گفت: اين شهرستان با حدود 6 هزار و 500 هكتار باغ سيب بارور يكي از قطب هاي مهم توليد اين محصول در آذربايجان غربي است و پيش بيني مي شود 105 هزار تن سيب امسال در اين شهرستان توليد شود.

قادر عليپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: باغ هاي سيب اين شهرستان به لحاظ عملكرد در واحد سطح در رتبه اول و به لحاظ حجم توليد پس از اروميه در رتبه دوم در آذربايجان غربي قرار دارد كه نشانگر اهميت اين شهرستان در توليد اين محصول صنعتي و اقتصادي است.
وي با اشاره به اين كه سيب سلماس نيازمند توجه جدي مسئولان است، اضافه كرد: برداشت محصول سيب در اين شهرستان همه ساله از اواسط مهرماه آغاز شده و به مدت 2 ماه ادامه مي يابد.
وي اظهار كرد: بيشتر محصول سيب شهرستان در 2 نوع قرمز و طلايي است و به علت كيفيت مطلوب، قابليت انبارداري و حمل و نقل آسان يكي از محصولات صادراتي به خارج از كشور به شمار مي رود.
وي از افزايش 20 درصدي توليد سيب درختي در اين شهرستان نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: سال گذشته بيماري 'لكه سياه' خسارت هاي زيادي به درختان سيب اين شهرستان وارد كرد ولي راه اندازي 24 ايستگاه پيش آگاهي جهت شناسايي بيماري ها و آفت هاي باغي سلماس اين بيماري را در سال جاري كاهش داده است .
مدير جهاد كشاورزي سلماس افزود: اين ايستگاه ها با هدف شناسايي انواع آفت هاي درختان به ويژه درختان سيب از سوي كارشناسان جهاد كشاورزي در اين شهرستان راه اندازي شده است.
عليپور اضافه كرد: در حال حاضر شهرستان سلماس داراي 42 واحد سردخانه فعال با ظرفيت كل 150 هزار تن در امر نگهداري محصول توليدي اين شهرستان است.
وي اظهار كرد: از كل ميزان توليد سيب تنها 11هزار تن مصرف شهرستان بوده وبقيه به استان هاي تهران، گيلان، مازندران، اصفهان و كرمان صادر مي شود.
به گزارش ايرنا، باغ هاي سيب سلماس براي هشت هزار نفر به طور مستقيم در سلماس ايجاد اشتغال كرده كه با احتساب صنايع وابسته به اين محصول، حدود 40 هزار فرصت شغلي در اين بخش در سلماس ايجاد شده است كه از نظر گردش مالي رقمي حدود 180 ميليارد ريال درآمد زايي براي مردم منطقه دارد.
معرفي محصول سيب سلماس به عنوان كالا و محصول استراتژيك شهرستان، ترغيب باغداران به تشكيل تعاوني جهت رفاه حال آنان و نيز ورود صنايع سورتينگ و بسته بندي براي جذب سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي و فروش سيب به اقصي نقاط كشور و بازارهاي خارجي از جمله اهداف جهاد كشاورزي سلماس است.
همچنين اين شهرستان با راه اندازي واحد توليدي چيپس ميوه به نخستين شهرستان داراي اين نوع واحد توليدي در كشور و غرب آسيا تبديل شده است.
اين واحد توليدي با اعطاي تسهيلات كارآفريني از 2 سال پيش راه اندازي شده و با خشك كردن ميوه هاي توليد شده در باغ هاي استان به ويژه محصول سيب درختي، گام مهمي در مسير اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال پايدار برداشته است.
اين واحد توليدي سالانه با توليد 50 تن محصول، ضمن برطرف كردن نياز بازار داخلي، بيش از 600 هزار دلار كالا به كشورهاي همسايه، آسياي مركزي و حاشيه خليج فارس صادر و 50 خانوار از مزاياي اشتغال در اين واحد بهره مند است.
7156/ 2093 ** خبرنگار: جمال فرخيان ** انتشاردهنده: صابر چهرقاني

سرخط اخبار استان‌ها