۲۶ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۴۷
کد خبر: 81922716
T T
۰ نفر
49 هزار هكتار از ارضي كشاورزي ورامين رها شده است

تهران – ايرنا – مدير جهاد كشاورزي شهرستان ورامين گفت: 49 هزار هكتار از اراضي كشاورزي شهرستان ورامين به دليل كمبود منابع آبي رها شده است.

محمد حسين تاجيك روز شنبه به خبرنگار ايرنا گفت: شهرستان ورامين شامل بخش هاي مركزي و جواد آباد ، بيش از 85 هزار هكتار اراضي مرغوب كشاورزي برخوردار است كه به دليل محدوديت منابع آبي ، تنها 36 هزار هكتار زير كشت انواع محصولات زراعي و باغي رفته و 49 هزار هكتار آن به صورت باير رها شده است .
وي اظهار كرد: بيش از 22 هزار هكتار از اراضي ورامين سالانه زير كشت گندم و جو مي رود كه در صورت تامين آب قابليت افزايش سطح زير كشت را دارد.
تاجيك گفت : هم اكنون 3 و نيم مترمكعب آب در ثانيه از تصفيه پساب جنوب تهران به سمت دشت ورامين سرازير مي شود كه اين ميزان آب به همراه آب استحصال شده از چاه هاي مجاز و غير مجاز منطقه توانسته كشاورزي ورامين را سرپا نگاه دارد.
وي تأكيد كرد : تنها راه نجات كشاورزي ورامين ، راه اندازي فاز دوم انتقال پساب تصفيه خانه جنوب تهران است كه در صورت تحقق اين مهم كه هم اكنون توسط دولت در دست اجرا است ، 13 مترمكعب آب در ثانيه به سمت دشت ورامين سرازير مي شود كه اين امر بسياري از مشكلات كشاورزي شهرستان را برطرف مي كند.
مدير جهاد كشاورزي ورامين افزود : با راه اندازي فاز دوم انتقال پساب تصفيه شده جنوب تهران به سمت ورامين ، چاه هاي غير مجاز نيز كه اقدام به انتقال آب از سفره هاي زيرزميني مي كند نيز از دور خارج شده و تعادل مناسبي در اين سفره هاي زير زميني به وجود مي آيد.
وي گفت: برداشت بي رويه آب از سفره هاي زير زميني باعث بروز پديده اي به نام فرونشست زمين مي شود كه اين پديده سفره هاي زيرزميني را نابود مي كند.
تاجيك گفت: جهاد كشاورزي شهرستان ورامين به منظور استفاده بهينه از آب موجود در منطقه ، علاوه بر تغيير الگوي كشت، به سمت كشت محصولات گلخانه اي حركت كرده است تا بتواند مصرف آب را مديريت كند.
وي گفت : هم اكنون بيش از 320 هكتار گلخانه در ورامين داير مي باشد.
وي بيان داشت: علاوه بر اين تلاش شده تا با بهره گيري از امكانات و تسهيلاتي دولتي شيوه آبياري از سنتي و غرقابي به سمت آبيار نوين و تحت فشار سوق داده شود.
مدير جهاد كشاورزي ورامين گفت : هم اكنون 12 هزار و 200 هكتار اراضي كشاورزي ورامين توسط سيستم هاي آبياري نوين آبياري مي شود و دو هزار هكتار ديگر تا پايان سال به بهره برداري مي رسد.
تهرام/7254//1348

سرخط اخبار اقتصاد