۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۳۰
کد خبر: 82196641
T T
۰ نفر
جلال پور: اتاق بازرگانی نباید نقش باشگاه سیاسی در مقابل دولت باشد

تهران- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران با تاكید بر تعامل این نهاد بخش خصوصی با قوای سه گانه گفت: هرچند اتاق بازرگانی بخشی از حاكمیت نیست اما نباید انتظار داشت نقش باشگاه سیاسی و اپوزوسیونی در مقابل دولت را بازی كند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محسن جلال پور كه به دلیل بیماری، مدتی بود در اتاق ایران حضور نمی یافت، امروز (یكشنبه) در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران شركت كرد.
ﺟﻼﻝ ﭘﻮﺭ ﻧﻬﻢ ﻣﺮﺩﺍﺩﻣﺎﻩ امسال ﺑﺎ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﭘﯿﺎﻣﯽ ﺍﺳﺘﻌﻔﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ریاست اتاق ایران ﺍﻋﻼﻡ ﮐﺮﺩ ﺍﻣﺎ ﻫﯿﺎﺕ ﺭﯾﯿﺴﻪ ﺍﺗﺎﻕ ﺑﺎ ﺻﺪﻭﺭ ﺍﻃﻼﻋﯿﻪ ﺍﯼ، ﺿﻤﻦ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻌﻔﺎ، تاكید ﮐﺮﺩ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻭﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺳﻢ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﺗﺎ ﺑﻬﺒﻮﺩﯼ ﻭ ﺳﻼﻣﺖ ﮐﺎﻣﻞ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﻧﮕﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺪﺕ ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺭ ﻭﻇﺎﯾﻒ ﺍﺗﺎﻕ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ.
با توجه به شرایط جلال پور، هیات نمایندگان اتاق ایران امروز ضمن پذیرش استعفایش، چهاردهم شهریور را به عنوان ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﯼ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺭﯾﯿﺲ ﺟﺪﯾﺪ اعلام كرد. البته مقرر شد تا آن زمان، جلال پور همچنان رئیس اتاق ایران باقی بماند. منع پزشكان بر اشتغال سنگین و تنش زا، دلیل استعفای جلال پور ذكر شده است.
با این شرایط، وی امروز در جلسه هیات نمایندگان حاضر شد و در مورد آینده اتاق و همچنین آنچه در 400 روز مسوولیتش رخ داده است، مطالبی را بیان كرد.
وی تاكید كرد: ارتباط نزدیك با اركان حاكمیت، مانند ضرورت ارتباط مستمر با اعضا و جامعه، یكی از نیازهای اساسی اتاق ایران به شمار می آید.
جلال پور گفت: در این دوره، نوعی اصلاح تصویر از اتاق ایران اتفاق افتاد و ظرفیت ها، توانمندی ها و داشته های این بخش به بخش خصوصی، جامعه، تصمیم گیران داخلی و فعالان اقتصادی خارج از كشور معرفی شد؛ در این روند با مسوولان دولتی كه منتخبان ملت هستند ارتباط نزدیك برقرار كردیم؛ همچنین در ارتباط نزدیك با سه قوه، به انتقال مطالب، پیگیری و حل مسایل و ارایه راهكارها پرداختیم.
جلال پور با تاكید بر ارتباط نزدیك با حاكمیت به عنوان یكی از نیازهای اتاق بازرگانی، گفت: اتاق مشاور سه قوه است و هیچ مشاوری نمی تواند با مشورت گیرنده در تقابل باشد؛ در تعامل و اعتماد دو طرفه می توان به وظیفه خود عمل كرد.
رئیس اتاق ایران افزود: لازمه این اعتماد سه اصل اساسی است؛ نخست نگاه اتاق باید نگاه به منافع ملی باشد؛ یعنی عمل به منافع ملی و نه شعار دادن؛ دوم آنكه اتاق باید پذیرش همه فعالان اقتصادی را در خود داشته باشد و سوم باید كار كارشناسی فاخر، منطقی و عملی در اتاق تولید و به جامعه منتقل شود؛ همه اینها سبب شده اتاق در همه مجامع كه حضور دارد بتواند اثرگذار باشد.
جلال پور با تاكید بر شفافیت عملكرد اتاق گفت: ما در ابتدای این دوره، موضوع اتاق شیشه ای را مطرح كردیم؛ اما شاهدیم كه این روزها بی انصاف هایی مطالبی مطرح می كنند و به هیات رئیسه و رئیس اتاق انگ دریافت وجه می زنند.
وی افزود: نباید این افراد فضایی پیدا كنند و به این صورت آب به آسیاب كسانی ریخته شود كه نمی خواهند تشكل های بخش خصوصی رشد یابند.

** واكنش به خبر دریافت حقوق كلان در اتاق
وی در مورد ادعاهایی مبنی بر حقوق های كلان در اتاق بازرگانی نیز گفت: هیات رییسه در هیچ دوره ای هیچ دریافتی از اتاق نداشته و به صورت افتخاری كار كرده اند؛ در این دوره، یك مشاور عالی و سه مشاور خاص داشتیم؛ ضمن اینكه راه برای پرداخت حقوق به این افراد باز بود اما آنها هیچ مبلغی دریافت نكرده اند.
جلال پور افزود: شرط مشاور عالی برای پذیرش مسوولیت، عدم دریافت حقوق بود و تمایل داشت به صورت افتخاری با ما همكاری داشته باشد.
وی ادامه داد: در اتاق بازرگانی، هیچ پرداختی به كاركنان خارج از عرف نیست؛ همه آنچه پرداخت می شود در فیش حقوقی ذكر شده و این فیش ها نیز با توجه به عرف كشور است.
جلال پور در بخش دیگری از سخنان خود به روابط بین المللی اتاق ایران در مدت مسوولیتش اشاره كرد و گفت: در این مدت با بیش از 200 هیات و مقام خارجی دیدار داشته ایم؛ اتاق بازرگانی در این مدت میزبان 120 مقام بلند پایه شامل 6 رئیس جمهوری، چهار نخست وزیر، 25 وزیر و 11 رئیس اتاق بازرگانی دنیا بود.
وی افزود: این ملاقات ها در ایران بود و بجز دیدارهایی است كه در سفرهای خارجی انجام شده است؛ در این دوره ما 14 سفر خارجی در كنار رئیس جمهوری، معاون اول و وزیر امور خارجه داشته ایم كه برای لحظه لحظه این سفرها برنامه ریزی و هدف گذاری شده بود.
جلال پور در مورد برگزاری انتخابات برای انتخاب رئیس جدید اتاق نیز گفت: همیشه رقابت تا پیش از انتخابات است و بعد از آن، باید همكاری جای رقابت را بگیرد؛ این رسم بدی است كه یك نفر را انتخاب و به عنوان نوك پیكان آن را قبول می كنیم اما از وی حمایت نمی كنیم.
وی افزود: خواهش من، حمایت از رئیس جدید و اعضای هیات رئیسه اتاق است؛ نقد باید در داخل مطرح و نواقص پوشش داده شود اما باید رئیس اتاق احساس كند كه هیات نمایندگان پشت سر و حامی او هستند.
اقتصام**9189** 2023
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد