۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۱۷
کد خبر: 82044874
T T
۰ نفر
اضافه وزن و عادات غلط تغذیه‌ای مهمترین عوامل ابتلا به دیابت

تهران -ایرنا - معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: مهمترین عواملی كه در ابتلای افراد به بیماری دیابت نقش دارند اضافه وزن و چاقی و همچنین عادات غلط تغذیه‌ای و فشار خون است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا علی اكبر سیاری ، پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه تهران در سخنانی به مناسبت هفته سلامت افزود: بیماران دیابتی با مدیریت بیماری و سلامت خود و همچنین با ورزش كردن و داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب و پرهیز از چاق شدن و كنترل فشار خون می توانند زندگی سالمی داشته باشند و از طول عمر بیشتری نیز برخوردار باشند .
وی خاطر نشان كرد: در بحث مدیریت بیماری و سلامتی برای بیمارن دیابتی اولین قدم برخوردار بودن و رعایت یك رژیم غذایی سالم است .
وی ادامه داد: یكی از عادت های نادرست خوردن نمك بیش از حد استاندارد است ،مردم به طور متوسط 10تا 12 گرم نمك در روز مصرف می كنند در صورتیكه نمك مفید برای سن كمتر از50سال 5 گرم است و برای سن بالای 50 سال نیز 3 گرم توصیه شده است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه تاكید كرد: تمامی عوامل ایجاد بیماری دیابت كه درحال حاضر 422 میلیون نفر از مردم دنیا را درگیر كرده‌ است قابل پیشگیری است.
وی افزود:10 میلیون نفر از مردم ایران به بیماری فشار خون مبتلا هستند.
سیاری با اشاره به شعار امسال هفته سلامت كه 'غلبه بر دیابت' اعلام شده است ،گفت: در خصوص آمار ابتلا به این بیماری در دنیا گفت: در حال حاضر 422 میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند كه 50 درصد آنها از بیماری خود خبر ندارند.
وی با بیان اینكه نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی‌اطلاعند، افزود: این در حالیست كه فشار خون بالا سهم 83 هزار مورد مرگ ومیر در سال را به خود اختصاص داده است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت مصرف زیاد روغن و قند را یكی دیگر از عوامل ابتلا به دیابت عنوان كرد و افزود: میزان متعادل مصرف قند 25 گرم یعنی معادل شش حبه قند است، درحالی كه یك بطری نوشابه 30 گرم قند دارد.
وی اضافه كرد: به طور كلی میزان متوسط مصرف قند در كشور ما روزانه 65 گرم است، در حالیكه می‌توان این میزان را از طریق كاهش شیرینی، شكلات و نوشابه كاهش داد.
سیاری توصیه كرد: بیماران دیابتی روزانه پنج وعده غذا مصرف كنند و حتما صبحانه بخورند. همچنین روزانه 30 دقیقه ورزش كنند چرا كه باعث تحرك و افزایش ضربان قلب می‌شود و در كاهش شانس ابتلا به دیابت در افراد موثر است.
سیاری چاقی و اضافه وزن را باعث ایجاد سرطان، دیابت، سكته‌های قلبی و مغزی، پوكی استخوان، مشكلات خواب و سایدگی مفاصل دانست و اصلاح رژیم غذایی ورزش و كنترل وزن را راهكار اصلی جلوگیری از آن عنوان كرد.
وی در ادامه اظهار كرد: بیماران مبتلا به فشار خون، چاقی، كسانی كه قند خون ناشتای آنها بین 100 تا 125 است، زنانی كه كودكی با وزن بیش از چهار كیلو گرم به دنیا آورده‌اند و همچنین افرادی كه در میان بستگان خود بیمار مبتلا به دیابت دارند در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند و باید به نظام مراقبت از سلامت مراجعه كنند.
سیاری ادامه داد: در حال حاضر در روستاها به ازای هر 1500 نفر یك بهورز و به ازای هر چهار هزار نفر یك پزشك در سیستم مراقبت سلامت قرار داده شده است.
وی اضافه كرد: در شهر نیز به ازای هر2 تا 3 هزار نفر یك كارشناس مراقب سلامت و هر 30 تا 50 هزار نفر یك مركز جامع سلامت تخصیص داده شده است.
سیاری با بیان اینكه همه این خدمات رایگان است گفت : اكنون برای شهرهای 20 تا 50 هزار نفر و برخی از نقاط بالای 50 هزار نفر خدمات سیستم مراقبت از سلامت تكمیل شده است.

**چهار بیماری در 75 درصد بار بیماری‌ها و 70 درصد موارد مرگ و میر سهیم هستند
معاون بهداشت وزارت بهداشت، دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، آسم و بیماری های مزمن تنفسی را به عنوان عوامل موثر در ایجاد 75 درصد بار بیماری‌ها و حدود 70 درصد مرگ و میر دركشور دانست و ریشه آن را در كم تحركی، مصرف غذای ناسالم و دخانیات عنوان كرد.
سیاری با تاكید بر اینكه اضافه وزن، قند خون و چربی خون بالا و همچنین مصرف الكل جزء عوامل خطر و قابل پیشگیری هستند، افزود: كسانی كه دیابت خود را دیرتشخیص می‌دهند دچار اختلالات بینایی و كلیوی می‌شوند و ممكن است پای خود را از دست بدهند.

**در هر 20 ثانیه یك پا در دنیا به علت ابتلا به دیابت قطع می‌شود
سیاری گفت :در هر 20 ثانیه یك پا در دنیا به علت ابتلا به دیابت قطع می‌شود، در حالی كه این موضوع با خود مراقبتی قابل پیش گیری است.
وی ادامه داد: تا امروز 450 هزار بیمار دیابتی در روستاهای كشور توسط نظام مراقبت از سلامت شناسایی شده‌اند و انتظار داریم همه مردم ایران به این سیستم مراجعه كنند و پرونده سلامت الكترونیك خود را تشكیل دهند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت از برنامه این وزارتخانه در خصوص تشكیل پرونده الكترونیك سلامت برای تمام مردم خبر داد و گفت: نظام مراقبت از سلامت در شهرها با خانه‌ها تماس می گیرند برای آنها وقت تعیین می‌كنند و عوامل خطر را توسط كارشناسان و مراقبان سلامت ارزیابی می‌كنند.
وی تصریح كرد: در حال حاضر این سیستم تنها در حومه كلانشهر تهران ایجاد شده است و امیدواریم در آینده بتوانیم آن را به سایر نقاط گسترش دهیم.
وی همچنین برای كاهش وزن به مردم توصیه كرد: اگر در هفته نیم كیلو گرم از وزن خود را كم كنید هیچ مشكلی به وجود نمی‌آید، لازمه این كار كاهش 500 كیلو كالری و 30 دقیقه پیاده روی روزانه است.
اجتمام **2181 / 1200

سرخط اخبار جامعه