«خبرجنوب» نوشت: مراسم روز جهانی غذا در حالی در فارس برگزار شد و برگزیدگان صنعت غذا در این استان شناخته شدند که بحث های مختلفی در این جلسه بیان گردید؛ از 3/9 میلیارد مترمکعب آبی که صرف تولید محصولات دورریز می شود تا رستوران های معروفی که در شیراز جولانگاه گربه های ریز و درشت شده اند.

در اين جلسه، جمال رازقي ریيس هيات مديره انجمن صنفي كارفرمايي صنايع غذايي و تبديلي فارس گفت: در حالي كه دوربين هاي قوي نظارتي دانشگاه علوم پزشكي بر روي كارخانجات توليدي متمركز شده و براي مصرف يك اپسيلون كربوهيدرات، ايرادات فراواني گرفته مي شود، اما در معروف ترين رستوران هاي اين شهر و زير گوش دانشگاه علوم پزشكي، گربه ها جولان داده و برخي از اين گربه ها حتي مي خواهند به مشتريان حمله كنند.
وي با بيان اين كه تعدد دستگاه هاي نظارتي، كار را براي صنعت غذا پيچيده كرده و هزينه هاي توليد را بالا برده است، افزود: متاسفانه بدنه سنگين، بزرگ و تنبل دولت، هزينه هاي فراواني را بر صنعت غذا تحميل كرده كه قيمت تمام شده را افزايش داده و توليدات درون كشور را به لحاظ قيمت، غير قابل رقابت در بازارهاي جهاني كرده است.
وي با بيان اين كه خط قرمز وزارت بهداشت بايد سلامت توليدات باشد و نه برخوردهاي سليقه اي گفت: انتظار داريم در دانشگاه علوم پزشكي از رفتارهاي سليقه اي دوري شود نه آن كه يك كارشناس علوم پزشكي به دليل آنكه از رنگ، مزه يا اسم فلان محصول خوشش نمي آيد، براي توليد يك محصول مجوز صادر نكند؛ رفتارهايي كه به عينه در دانشگاه علوم پزشكي ديده شده است.
اين فعال صنعتي با طرح اين سوال كه مگر قرار است سليقه و ذائقه كارشناس دانشگاه با سليقه و ذائقه تمامي مردم يكي باشد افزود: انتظار داريم دانشگاه علوم پزشكي، رفتارهاي متناقض خود را با صنعت كنار بگذارد.
وي با بيان اين كه نيازمند نظارت بيشتر در سطح عرضه محصولات هستيم اضافه كرد: توليد كننده در فارس با هزار بدبختي زنجيره سرد را كه لازمه رعايت كيفيت در مواد غذايي است، تامين مي كند و محصول را با كيفيت مناسب، درب مغازه تحويل مي دهد، اما به دليل عدم توجه مغازه دار به شرايط استاندارد نگهداري كالا، توليدات كيفيت خود را از دست داده و ضايع مي شود.
ریيس اتاق بازرگاني شيراز در ادامه، روي سخن خود را ریيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز قرار داد و با اعلام آن كه از ايشان به شدت گلايه مند است افزود: متاسفانه موافقت دانشگاه علوم پزشكي با راه اندازي ماست بندي هاي سنتي، ضربه شديدي به صنعت نيمه جان صنايع لبني در استان مي زند.
رازقي با اشاره به اين كه در فارس 25 كارخانه لبني تعطيل شده است گفت: دولت قبل طرحي را تصويب كرد كه دنده عقب براي صنعت لبنيات بود، طرحي كه شرايط را براي راه اندازي ماست بندي هاي سنتي مهيا كرد البته از دولت قبل كه رفتار طبيعي و منطقي نداشت انتظار بيشتري نداشتيم اما اميد آن را داشتيم كه در دولت تدبير و اميد، جلوي اين روند گرفته شود. اين در حالي است كه چندي پيش كارگروه سلامت در فارس بدون اطلاع قبلي برگزار شد و راه اندازي ماست بندي هاي سنتي با زيرآبي رفتن واحد بهداشت محيط دانشگاه علوم پزشكي با اين بهانه كه مردم از ماست سنتي خوششان مي آيد، به تصويب رسيد بي آنكه به شرايط نا مناسب صنعت لبنيات و فروش نرفتن محصولات صنعتي لبني توجه شود.
رازقي با تاكيد بر آن كه اين اقدام، هدردادن سرمايه هاي كشور در صنايع لبني است افزود: ما همچنان شاهد تناقض بين نانوايي هاي صنعتي و سنتي هستيم و برگزاري جلسات مختلف نيز ثمربخش نبود و قطعاً در آينده اين تناقض بين صنايع لبني و ماست بندي هاي سنتي نيز به وجود خواهد آمد.
وي با ابراز تاسف شديد از كيفيت نان هاي سنتي در فارس، گفت: بايد افسوس به حال مردم استان خورد كه مجبور به مصرف نان هايي هستند كه از اغلب نقاط كشور هم بي كيفيت تر است و هم گران تر.
رازقي تصريح كرد: بايد با واحدهايي كه به سلامت مردم اهميت نمي دهند به شدت برخورد شود.
ریيس هيات مديره انجمن صنفي كارفرمايي صنايع غذايي و تبديلي فارس در بخش ديگري از سخنراني خود، خواستار توجه به مصرف بهينه آب در شرايط خشكسالي شديد شد و گفت: روز جهاني غذا را در كشورمان در حالي برگزار مي كنيم كه همه ساله ميزان آبي كه براي ضايعات محصولات كشاورزي در ايران مصرف مي شود معادل 3/9 ميليارد متر مكعب است.
وي با بيان اين كه كل آب مصرفي كشور در بخش شرب و صنعت تنها 7 ميليارد متر مكعب برآورد شده افزود: اين معضل به معناي آن است كه ميزان آبي كه با ضايعات كشاورزي در ايران تلف مي شود بيشتر از تمام آبي است كه مردم كشور و صنايع مصرف مي كنند و اين ميزان تقريبا معادل نيمي از آب شيريني است كه از رودهاي كرخه، كارون و جراحي به خليج فارس مي ريزد و از طرف ديگر دورريز غذا در ايران معادل 60 درصد درآمد نفتي كشور است.
رازقي با بيان اين كه ايراني ها به اندازه 10 كشور اروپايي مواد غذايي دور مي ريزند اضافه كرد: ضايعات مواد غذايي در ايران معادل 35 ميليون تن است، در حالي كه در اتحاديه اروپا با 27 كشور عضو، تنها 90 ميليون تن مواد غذايي راهي زباله ها مي شود. به عبارت ديگر ايراني ها معادل 60 درصد درآمد نفتي شان را با ضايعات غذا به سطل زباله مي ريزند و اين ضايعات در ايران معادل 15 ميليارد دلار ارزش دارد.
به گفته وي، همه ساله 3/1 ميليارد تن غذا در جهان هدر مي رود كه بيشترين آن مربوط به ميوه و سبزيجات، ماهي و غلات است و ايران به تنهايي 7/2 درصد از اين ضايعات را به خود اختصاص داده كه معادل 35 ميليون تن مي باشد.
رازقي با اشاره به اين كه بيشترين ضايعات غذا در ايران مربوط به نان، ميوه، سبزيجات و برنج است افزود: در جهان 900 ميليون نفر از گرسنگي رنج مي برند كه با ضايعات 3/1 ميليارد تن غذا، مي توان 800 ميليون نفر از گرسنگان را سير كرد و تقريباً گرسنگي را در جهان ريشه كن نمود.
وي بيان داشت: در كشورهاي در حال توسعه، ضايعات غذا بيشتر مربوط به فرآيند برداشت تا فرآوري است كه البته به دلیل توسعه نيافتگي صنايع و بخش توليد در اين كشورها، است در حالي كه در كشورهاي صنعتي، بيشترين ضايعات غذا در خرده فروشي ها و به دست مصرف كننده نهايي اتفاق مي افتد. به عبارتي در كشورهاي توسعه نيافته، توليد کننده اسراف كارتر است و در كشورهاي صنعتي، مصرف كننده و در ايران، هردو.
ریيس اتاق بازرگاني شيراز بيان داشت: با توجه به آمارهاي مذكور كه همگي توسط فائو منتشر گرديده و مشكل اشتغال در كشور، بايد بدانيم كه تنها راه برون رفت از اين وضعيت، توجه به صنايع غذايي داخلي است.
وي گفت: صنايع غذايي كشور طبق آمارهاي موجود، بيشتر از خودروسازها ايجاد اشتغال مي كند.
اين فعال صنعتي افزود: در ايران 14 هزار واحد صنعتي براي 190 هزار نفر اشتغال ايجاد كرده اند و از اين لحاظ رتبه نخست را در ميان حوزه هاي مختلف كشور دارند.
وي اضافه كرد: فعالان صنايع غذايي كشور اعتقاد دارند كه تنها با توسعه بازارهاي منطقه اي، امكان صادرات محصولات غذايي به ميزان 40 برابر صادرات فعلي يعني 180 ميليارد دلار در سال وجود دارد.
رازقي خاطر نشان كرد: تمامي اعداد و ارقام عنوان شده حكايت از آن دارد كه تنها با حمايت از بخش صنايع غذايي كشور و به واسطه آن بخش كشاورزي، مي توان بسياري از مشكلات اقتصاد كلان كشور در حوزه توليد، اشتغال، صادرات و كاهش شديد ضايعات را حل نمود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 593647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =