۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱
کد خبر: 82983725
T T
۰ نفر
مواد غذايي را در دماي بالا، سرخ نكنيد

يزد- ايرنا- كارشناس كنترل كيفيت مواد غذايي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد گفت: سرخ كردن مواد غذايي با دماي بالا منجر به واكنش هاي ناخواسته اي در غذا شده و انواع سرطان، نارسايي كبد و كليه ها را به دنبال دارد.

'حسين زارع بيدكي' روز شنبه به ايرنا افزود: با ابداع روش هاي فرآوري چربي هاي گياهي و توليد انبوه دانه هاي روغني، در چند دهه گذشته، ما به يك منبع بسيار انبوه از روغن‌ها دست يافته ايم و بيشتر غذاها را با استفاده از روغن، به خصوص در دماي بالا تهيه مي كنيم.
وي اضافه كرد: تا قبل از آن براي تهيه غذا عموما از آب جوش و بخار استفاده مي‌كردند كه حداكثر دماي آن به 100 درجه مي رسيد در حالي كه هنگام سرخ كردن غذا در روغن، دماي آن به 300 تا 350 درجه مي‌رسد .
اين كارشناس تصريح كرد: اين دما قادر است واكنش هاي ناخواسته اي را در ماده غذايي و خود روغن بخصوص روغني كه مخصوص سرخ كردن نيست به وجود آورد.
زارع بيدكي يادآورشد: تغيير رنگ مواد غذايي مانند ، پياز، بادمجان، سيب زميني، ته ديگ و گوشت، ناشي از همين واكنش هاست.
وي با بيان اينكه پخت مواد غذايي در روغن تا حدي كه منجر به تغيير رنگ، به خصوص رنگ قهوه اي و تيره شده باشد، باعث توليد تركيبات بسيار خطرناك و سرطانزايي از قبيل آكريلاميد، نيتروزآمين و پراكسيد مي‌شود افزود: مصرف آن حتي اگر منجر به سرطان نشود، نارسايي هايي براي كبد و در نهايت كل بدن در پي دارد.
كارشناس كنترل كيفيت مواد غذايي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد گفت: بنابراين لازم است براي حفظ سلامت خويش، حتي المقدور در پخت غذاها از روش هاي آب پز و بخارپز نمودن استفاده كنيم .
زارع بيدكي افزود: در صورتي كه اصرار بر برشته شدن غذا در روغن داريم بايد به نكاتي از قبيل استفاده از روغن سرخ كردني ، دور از نور و گرما نگه داشتن روغن، نگهداري درظروفي كه سطح تماس كمي با هوا دارند و پرهيز از مخلوط كردن چند نوع روغن با هم و دوري از افزودن نمك به روغن هنگام پخت توجه كنيم.
وي در خاتمه تصريح كرد: غذا را بايد حداكثر تا زرد طلايي شدن برشته نماييم.
7544/ 6197

سرخط اخبار استان‌ها