روسیه تعرفه واردات لبنیات ایران را از بیست و پنجم دی ماه حذف می كند

تهران- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران از برداشته شدن تعرفه ورود لبنیات ایران به خاك روسیه از بیست و پنجم دی ماه و پیشنهاد بخش خصوصی ایران برای ساخت یكصد هزار واحد مسكونی در الجزایر خبر داد و پایبندی بیشتر دولت به تعهدهای مالی خود را خواستار شد.

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران، «محسن جلال پور» در نشست مشترك رئیسان سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون، از مذاكره های جدی با سفیر روسیه در تهران برای ارتقای سطح روابط دو كشور خبر داد و گفت: تعرفه ورود لبنیات ایران به خاك روسیه از بیست و پنجم دی ماه (پانزدهم ژانویه) و تعرفه سایر كالاها از اواخر بهمن ماه (اواسط فوریه) برداشته می شود.
جلال پور اضافه كرد: بازار روسیه ظرفیت بالقوه ای است كه نباید به راحتی از آن بگذریم.
وی افزود: مسئولان كشور روسیه اعلام كرده اند سختگیری آنان نسبت به كیفیت و رعایت استانداردها بسیار بالاست.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران با اشاره به چالش روابط تركیه و روسیه گفت: ایران می تواند از موقعیت به وجود آمده بهره مند شود و حضور خود را در بازار این منطقه افزایش دهد؛ البته این اقدام نیازمند این است كه در این زمینه با برنامه ریزی دقیق وارد شویم.

** پیشنهاد ایران برای ساخت یكصد هزار واحد مسكونی در الجزایر
جلال پور درباره سفر هیات ایرانی به الجزایر گفت حضور ایران در بازار این كشور ممكن و موثر است.
وی افزود: دولت الجزایر در پی آن است كه یك میلیون واحد مسكونی بسازد كه از این بین، متناسب با توانمندی های كشور در خدمات فنی و مهندسی پیشنهاد داده ایم یكصد هزار واحد آن توسط بخش خصوصی ایران ساخته شود؛ البته چین و تركیه نیز حضور گسترده ای در این بازار دارند كه رقبای ایران محسوب می شوند.

** مهمترین چالش دولت؛ وضع بازار و ركود حاكم
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران وضع بازار و ركود حاكم بر آن را مهمترین چالشی دانست كه باید از سوی مسئولان اقتصادی كشور مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح كرد: اجرای زودتر تعهدات مالی دولت به بخش خصوصی، واگذاری پروژه های نیمه تمام به این بخش و كاهش مقررات دست و پاگیر از پیشنهادهای بخش خصوصی است.
جلال پور افزود: بنگاه های اقتصادی كه در چند دهه گذشته با خلاقیت بخش خصوصی به وجود آمده اند، سرمایه كشور به شمار می آیند؛ حفظ این بنگاه ها یك اولویت است و اگر هر یك از آنها از بین برود، براحتی قابل جبران نخواهد بود.

** ایران باید در گام نخست به منابع و ظرفیت های خود متكی باشد
«علی فاضلی» رئیس اتاق اصناف ایران، درباره فضای كنونی بین المللی گفت: ایران باید بیش از گذشته با تكیه بر توانمندی های خود و منابع داخلی حركت كند كه در این زمینه تسهیل در حركت های اقتصادی و حذف هر آنچه تولید، صنعت و تجارت را مختل می كند، بسیار اهمیت دارد.
وی گفت: شرایط بین المللی می طلبد با استفاده از فرصت های ایجاد شده در پیوند بین سه اتاق، حركت های اقتصادی كشور را آسان تر و زودتر كنیم.
«بهمن عبداللهی» رئیس اتاق تعاون ایران، نیز در این نشست اقدام های علیه ایران را موضوعی مستمر و همیشگی توصیف و یادآوری كرد: همه این اتفاق ها نشان می دهد ایران باید در گام نخست به منابع و ظرفیت های خود متكی باشد، هر چند نمی توان كشور را منزوی و از حركت های بین المللی جلوگیری كرد.
عبداللهی ادامه داد: باید اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم و بخش خصوصی را فعال تر كنیم.
وی پیدا كردن راهكارهای جایگزین برای روابط بین المللی را مهم و ضروری برشمرد و افزود: رایزنی هایی با بازرگانان روسیه داشتیم و متوجه شدیم فعالان اقتصادی آذربایجان نیز سهمی قابل توجهی در بازار روسیه دارند و می توان با ارتباط بین ایران و آذربایجان در روسیه حضور خوبی داشت.
در این نشست مقرر شد كارگروهی به منظور ارائه راهكارهایی عملیاتی برای مبارزه با ركود، از سوی دبیرخانه سه اتاق تشكیل شود.
بتازگی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تاكید كرد «بخش خصوصی می تواند به عنوان نماینده بخش دولتی، دیپلماسی اقتصادی كشور را جلو ببرد».
یافته های منتشر شده از مركز آمار ایران در شهریورماه امسال نشان می دهد سهم بخش خصوصی از اشتغال ایجاد شده در كشور به نزدیك ٨٤ درصد افزایش یافته است.
به این ترتیب بخش عمومی و دولتی ١٦ درصد اشتغال ایران را در دست دارند.
اقتصام(1)**9189**1961
۰ نفر