خشكسالي 18 ساله خسارت سنگيني به كشاورزي جنوب سيستان و بلوچستان وارد كرده است

چابهار- ايرنا- رئيس كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي گفت: خشكسالي ادامه دار 18 سال اخير خسارت سنگين و جبران ناپذيري به بخش هاي كشاورزي و آب جنوب سيستان و بلوچستان وارد كرده است.

به گزارش ايرنا علي محمد شاعري پنجشنبه شب در نشست شوراي اداري شهرستان چابهار كه با حضور اعضاي كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي و شماري از مسئولان استاني و كشوري برگزار شد، اظهار داشت: مسئولان براي پيگيري مشكلات و جبران خسارت هاي كشاورزي بايد اقدامات عملي را در جنوب سيستان و بلوچستان انجام دهند.
وي افزود: سفره هاي آب زيرزميني در شهرهاي چابهار، نيكشهر، كنارك و قصرقند به شدت افت كرده و مردم محروم روستايي روزانه فقط از 15 ليتر آب تانكرهاي آبرساني سيار استفاده مي كنند.
وي گفت: براي نخستين بار اعضاي كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي به منظور پيگيري مشكلات كشاورزي و خشكسالي به همراه مسئولان مرتبط ارشد كشوري در شهرستان هاي چابهار، نيكشهر، كنارك و قصرقند واقع در جنوب سيستان و بلوچستان حضور پيدا كرده اند كه اين نويد دهنده عزم جدي مسئولان براي پيگيري مشكلات مردم است.
رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: متاسفانه زيرساخت هاي پايين، خشكسالي و سيل اخير خسارت زيادي در اين منطقه بجا گذاشته است و موجب تخريب قنوات، سازه هاي آبخيزداري و خسارت سنگين به كشاورزان باهوكلات چابهار، زرآباد كنارك و شهرهاي نيكشهر و قصرقند شده است.
شاعري پيگيري كارشناسي و دلسوزانه مشكلات و مطالبات مردم استان سيستان وبلوچستان از سوي مسئولان محلي به ويژه فرمانداران و بخشداران و استاندار را خواستار شد و خاطرنشان كرد: توسعه و عمران شهرها بستگي به تلاش مردم و مسئولان محلي هر منطقه دارد.
وي گفت: سيستان و بلوچستان با وجود داشتن ظرفيت هاي بالايي در زمينه كشاورزي، مرزهاي زميني و دريايي، صنعت، دريا، تجارت، بازرگاني و ترانزيت، گردشگري و نيروي انساني متاسفانه از محروم ترين مناطق كشور است و پايين ترين شاخص هاي توسعه انساني را دارد.
وي ادامه داد: براي پيگيري بهتر مشكلات حوزه كشاورزي، آب، منابع طبيعي و محيط زيست شهرستان هاي چابهار، نيكشهر، كنارك و قصرقند نشستي با حضور مسئولان ارشد كشوري و فرمانداران و شماري از مسئولان محلي و استاني در تهران برگزار مي شود و موارد و مشكلات مطرح شده به صورت كارشناسي بررسي و پيگيري هاي لازم انجام خواهد شد.
وي از تلاش هاي نماينده مردم چابهار در مجلس در جلب نظر اعضاي كميسيون براي حضور ميداني به منظور بررسي مشكلات مردم اين منطقه قدرداني كرد و افزود: اثرات بازديدها و بررسي مشكلات بزودي به اطلاع اين مردم خواهد رسيد.
وي گفت: مردم سيستان و بلوچستان مستحق ارائه خدمات بهتري هستند و نبايد به دليل كمبود اعتبار، مشكلات مردم اين منطقه ناديده گرفته شود و بعد از سال ها مردم از امكانات اوليه نظير بهره مندي از آب سالم بهداشتي بي بهره باشند.

نماينده مردم شهرستان هاي چابهار، نيكشهر، كنارك و قصرقند در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست اظهار داشت: حوزه انتخابيه چابهار شامل چهار شهرستان، 9 بخش، هزار و 440 روستا، 490 هزار نفر جمعيت و 33 هزار كيلومترمربع وسعت است كه به دليل گستردگي و پراكندگي اين حوزه، مردم مشكلات زيادي در زمينه نبود زيرساخت ها و امكانات رفاهي و اوليه زندگي دارند.
عبدالغفور ايران نژاد از حضور اعضاي كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي در حوزه انتخابيه چابهار قدرداني و اظهار اميدواري كرد تمام مشكلات مطرح شده از سوي فرمانداران نيكشهر و قصرقند، قشرهاي مختلف مردم و به ويژه كشاورزان منطقه پيگيري شود.
وي ادامه داد: كشاورزان اين منطقه در خشكسالي هاي حدود 2 دهه گذشته و وقوع سيل هاي اخير خسارت سنگين ديده اند كه نياز است كميسيون كشاورزان مجلس و مسئولان حمايت هاي لازم را براي ادامه فعاليت آنان انجام دهند.
وي گفت: متاسفانه بيش از 79 درصد مردم در روستاهاي حوزه انتخابيه چابهار به آب آشاميدني سالم و بهداشتي دسترسي ندارند و روزانه با سهميه 15 ليتر آب توسط تانكرها آبرساني سيار مي شوند.
وي ادامه داد: در نوار ساحلي چابهار - گواتر يك متر شبكه آبرساني انجام نشده است و هزاران خانوار در كنار آب هاي بي كران اقيانوسي تشنه هستند.
نماينده مردم شهرستان هاي چابهار، نيكشهر، كنارك و قصرقند در مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: بعد از گذشت بيش از 20 سال از ساخت سد پيشين سرباز متاسفانه پايين دست آن براي انتقال آب با لوله ساماندهي نشده است و آب پس از رهسازي قبل از رسيدن به زمين هاي كشاورزي باهوكلات تبخير و هدر مي رود.
ايران نژاد افزود: سالانه بيش از يك ميليارد مترمكعب آب از حوزه شهرستان هاي نيكشهر و قصرقند بدون هيچ استفاده و با برجاي گذاشتن خسارت هاي فراوان به زيرساخت ها به درياي عمان مي ريزند.
وي بخشودگي وام هاي كشاورزي و خشكسالي، ساخت آب شيرين كن با ظرفيت بيش از يك ميليون مترمكعب، ساماندهي پايين دست سدهاي خيرآباد نيكشهر، زيردان دشتياري و پيشين سرباز را خواستار شد.
وي همچنين بر مرمت و بازسازي قنوات، انتقال آب دريا به تمام شهرها و مناطق روستايي حوزه انتخابيه چابهار، برقدار كردن چاههاي كشاورزي، ساخت سد بر روي رودخانه هاي فصلي، واردات دام زنده، تكميل پروژه آبرساني پلان، دشتياري و پيرسهراب تاكيد كرد.
وي توجه بيشتر به حل مشكلات بي آبي و اختصاص اعتبار براي حل مشكلات ناوگان آبرساني سيار را خواستار شد و افزود: چندين سال مسئولان آب و فاضلاب روستايي حوزه چابهار، نيكشهر، كنارك و قصرقند با انبوه مطالبات ناوگان آبرساني سيار مواجه هستند.
وي بر پايان دادن به جيره بندي آب در شهر چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي كشور تاكيد كرد و اظهار داشت: شهر چابهار در هفته فقط 2 روز آب دارد كه اين در شان مردم اين منطقه نيست.
نماينده مردم شهرستان هاي چابهار، نيكشهر، كنارك و قصرقند در مجلس شوراي اسلامي ساخت مجتمع آبرساني به 55 روستاي بخش لاشار نيكشهر، راه اندازي مركز تحقيقات كشاورزي در زرآباد و باهوكلات، مطالعه و ساخت مجتمع آبرساني به 18 روستاي بخش مركزي نيكشهر و تكميل مجمع آبرساني پيرسهراب، دشتياري و پلان را خواستار شد.
ايران نژاد افزود: بزودي بعد از پايان تعطيلات نوروزي نشست كارشناسي براي پيگيري مشكلات حوزه كشاورزي، آب و منابع طبيعي در مجلس شوراي اسلامي برگزار خواهد شد.
به گزارش ايرنا اعضاي كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي با حضور در شهرستان هاي چابهار، نيكشهر، كنارك و قصرقند از نزديك مسائل و مشكلات حوزه آب، كشاورزي، منابع طبيعي و محيط زيست اين مناطق را پيگيري كردند.
اعضاي كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي همچنين از ظرفيت ها و توانمندي هاي پتروشيمي، بندرشهيد بهشتي، منطقه آزاد، مناطق ساحلي و گردشگري جنوب سيستان و بلوچستان ديدن كردند.
حوزه انتخابيه چابهار با چهار شهرستان چابهار، نيكشهر، قصرقند و كنارك، 9 بخش، هزار و 440 روستا، 490 هزار نفر جمعيت و 33 هزار كيلومترمربع وسعت در جنوب سيستان و بلوچستان واقع شده است.
3043**3042 خبرنگار: رستم كريمي نژاد **انتشاردهنده: محدثه حيدري گرجي

سرخط اخبار استان‌ها