۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۲۶
کد خبر: 82079199
T T
۰ نفر
روش هاي غيراصولي و تبليغات چاقي و لاغري تهديدي براي سلامت مردم است

اراك - ايرنا - معاون دارو، غذا و تجهيزات پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اراك گفت: روش هاي غيراصولي و تبليغات رنگارنگ چاقي و لاغري تهديد جدي براي سلامت مردم است و تنها راه مورد تائيد در اين خصوص مراجعه به پزشكان متخصص تغذيه مي باشد.

دكتر مصطفي دلاور روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اقشار مختلف مردم به ويژه زنان و دختران جوان باورهاي نادرستي در خصوص تناسب اندام دارند و با گرايش به درمان هاي غيراستاندارد در چاقي و لاغري سلامت خود را به خطر مي اندازند.
وي اظهار كرد: تبليغات ماهواره اي و شبكه هاي مجازي، روش هاي درماني و رژيم هاي سنتي با داروهاي گياهي و همچنين مصرف داروهاي چاقي و لاغري كه حاوي مقادري موادمخدر و شيميايي هستند، همه از نظر نظام سلامت مردود است و كساني كه به دنبال تناسب اندام هستند بايد فقط به پزشكان متخصص تغذيه مراجعه كنند.
معاون دارو، غذا و تجهيزات پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اراك خاطرنشان كرد: تبليغات واهي و اغوا كننده تنها دامنه سودجويي دارد و اقلام معرفي شده ممكن است عوارض جبران ناپذيري در بدن ايجاد كنند.
دكتر دلاور ادامه داد: تبليغات و داروهاي شبكه هاي ماهواره اي براي چاقي و لاغري به طور كامل رد شده است و استفاده از آن ها حتي مي تواند با خطر مرگ همراه باشد.
وي اظهار كرد: برخي از تبليغات چاقي و لاغري كه از شبكه هاي سراسري و استاني رسانه ملي پخش مي شود نيز بايد با مجوز وزارت بهداشت باشد و ادعاي بيان شده از سوي مراجع ذيربط تائيد شود.
معاون دارو، غذا و تجهيزات پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اراك توضيح داد: ممكن است يك محصول خصوصيت درماني داشته باشد اما كارايي كه در تبليغات به آن پرداخته مي شود را نداشته باشد و به طور كلي با توجه به شرايط متفاوت جسمي افراد در اين خصوص نمي توان يك نسخه واحد براي همه پيچيد.
دكتر دلاور ادامه داد: بسياري از تبليغات قرص ها و داروهاي چاقي و لاغري شبكه هاي ماهواره اي كه مورد آزمايش قرار گرفته به هيچ عنوان با موارد ادعاها شده همخواني ندارد و در آنها مواد شيميايي پر خطر به ويژه تركيبات مخدر شيشه به كار رفته است.
وي گفت: براي مثال داروي سوپر اسليم كه در شبكه هاي ماهواره اي بمبارات تبليغي ايجاد كرده و بر روي آن تصويري از گياهان دارويي به زبان چيني چاپ شده توسط وزرات بهداشت مورد آزمايش قرار گرفته است و ضمن آنكه هيچ گياهي ادر تركيبات آن نيست، از پنج نوع ماده شيميايي خطرناك و سرطان زا تولد يافته است.
وي عنوان كرد: استفاده از اين دارو با عوارضي از جمله سكته هاي قلبي، بروز سرطان ها، افسردگي بالا و افكار خودكشي در مصرف كننده همراه است.
معاون دارو، غذا و تجهيزات پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اراك هشداد داد: مهمترين عوارض استفاده از پمادهاي موضعي در بحث چاقي و لاغري، ايجاد حساسيت و عوارض پوستي شديد است و در داروهاي خوراكي بسته به نوع مواد استفاده شده مشكلات كبدي، كليوي، دستگاه گوارش، سيستم هاي هورموني، بروز سرطان هاي مختلف، اعتياد و افسردگي شديد بروز مي كند.
وي گفت: در بحث داروهاي گياهي كه در عطاري ها به فروش مي رسد نيز مردم بايد مراقبت هاي لازم را انجام دهند و به هيچ عنوان از اين مراكز گياهان و داروهايي كه به شكل معجون و مخلوط درست شده، استفاده نكنند.
معاون دارو،و غذا و تجهيزات پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اراك افزود: هر گياه يا دارويي كه ساخته مي شود بايد پروانه توليد داشته باشد و تركيبات دست ساز ممكن است با دامنه عوارض جدي براي فرد همراه باشد.
دكتر دلاور بيان كرد: به طور مثال عطاري ها مي توانند گياه شيرين بيان را به فروش برسانند اما قرص شيرين بيان كه تركيب چند گياه است به دليل استاندارد نبودن فرمول غيرمجاز است و اين مسئله در خص پماد ها، شربت و انواع تركيبات ديگر نيز صدق مي كند.
وي گفت: در بحث تهيه گياهان دارويي نيز بايد دقت لازم به كار گرفته شود و در اين راستا از كتاب هاي طب سنتي و توسط پزشكاني كه مدرك طب سنتي دارند استفاده شود.
3005/6013/

سرخط اخبار استان‌ها