۱ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۴۵
کد خبر: 81889277
T T
۰ نفر
شهروندان هنگام خرید محصولات غذایی به اطلاعات روی جلد محصولات دقت كنند

تهران - ایرنا - كارشناس تغذیه واحد مدیرت نظارت بر مواد غذایی آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی تهران از شهروندان خواست تا هنگام خرید محصولات غذایی به اطلاعات روی جلد محصولات دقت كنند.

به گزارش ایرنا از سازمان غذا و دارو ، بیتا نافعی افزود: هر شهروند حداقل باید در مورد اطلاعاتی مانند نام و نام تجاری محصول، نام و كشور تولیدكننده، تاریخ تولید، انقضاء و سری ساخت، شماره پروانه بهداشتی ورود و برچسب نشانگر رنگی تغذیه‌ای و آرم سازمان غذا و دارو آگاهی داشته باشند.
به گزارش ایرنا، چراغ راهنما یا نشانگر تغذیه ای به عنوان یكی از برنامه های سلامت محور سازمان غذا و دارو با این هدف روی محصولات غذایی نصب می شود تا مصرف كننده محصول، متوجه شود كه فرآورده خریداری شده از نظر میزان نمك، شكر، چربی و اسیدهای چرب ترانس در چه وضعیتی قرار دارد.
برچسب نشانگر تغذیه از سه رنگ قرمز (زیاد)، نارنجی (متوسط) و سبز (اندك) استفاده شده است كه هر كدام از رنگ ها تعریف خود را دارد؛ بدین ترتیب كه رنگ قرمز، نشان دهنده بالا بودن ماده مورد نظر در محصول غذایی است كه احتیاط در مصرف آن برای افراد با چربی و قند خون بالا لازم است.
رنگ نارنجی،نشان دهنده میزان متوسطی از ماده مورد نظر در محصول غذایی است و مشكلات تغذیه ای خاصی را ایجاد نمی كند ولی به مصرف كننده هشدار می دهد از مصرف مكرر این محصول غذایی پرهیز كند.
رنگ سبز هم نشان دهنده بهترین محدوده تغذیه ای برای تمام مصارف است و از نظر تغذیه ای برای كسی مشكل ساز نیست؛ همچنین محصول دارای نشانگر رنگ سبز به عنوان محصول سالم به شمار می آید.
همچنین نشان سازمان غذا و دارو با تصویر سیب رنگی است كه بخش سمت راست آن آبی و سمت چپ به شكل برگ با رنگ سبز می باشد.
برگ وسط آرم به صورت یك چشم طراحی شده است كه نمادی از وظیفه نظارتی سازمان غذا و دارو است و برگ نیز به عنوان نماد رویش و زندگی نظارتی كه سعی در حفظ و ارتقای سلامت مصرف كننده دارد در نظر گرفته شده است.
اجتمام**9185 ** 1418

سرخط اخبار جامعه