۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۷:۵۶
کد خبر: 82042605
T T
۰ نفر
95 درصد صید صیادان دریای خزر، حاصل تكثیر مراكز شیلاتی است

رشت - ایرنا - معاون وزیر جهاد كشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: بیش از 95درصد ماهیانی كه هم اكنون در سه استان گیلان ، مازندران و گلستان صید می شود، حاصل تكثیر و رهاسازی مراكز بازسازی ذخایر این سازمان است.

حسن صالحی عصر سه شنبه در حاشیه امضای تفاهمنامه حمایت از طرح های تولید ماهیان خاویاری در استان های گیلان، گلستان و مازندران در رشت، در گفت وگو با ایرنا اظهار كرد: با وزارت نیرو و سازمان محیط زیست و سایر سازمان های دست اندركار برای احیای رودخانه های ورودی دریای خزر قراردادی منعقد شده تا بسترسازی لازم برای مهاجرت ماهیان به این رودخانه ها فراهم شود.
وی خاطرنشان كرد: تا زمانی كه شرایط مهاجرت ماهیان به رودخانه ها فراهم نشود و ماهی نتواند برای تكثیر طبیعی مهاجرت كند، این بار بر دوش مراكز بازسازی ذخایر شیلات خوهد بود.
صالحی یادآور شد: در شرایط فعلی، بیش از 95درصد ماهیانی كه صیادان سه استان گیلان، مازندران و گلستان صید می كنند، حاصل تكثیر و رهاسازی مراكز بازسازی ذخایر سازمان شیلات ایران است.
وی درخصوص امضای تفاهم نامه حمایت از تولید ماهیان خاویاری در سه استان شمالی كشور نیز گفت: براساس این تفاهم نامه، مسئولان استان های گیلان ، مازندران و گلستان و مجموعه سازمان های وابسته به بنیاد مستضعفان، به توسعه ماهیان خاویاری اهتمام داشته و مقرر شده در سه سال آینده، در این استان ها یكصد مزرعه پرورش ماهیان خاویاری ایجاد شود كه هر مزرعه بتواند تا 20 تن گوشت و 500 كیلوگرم خاویار را تولید كند.
صالحی ادامه داد: زنجیره پشتیبانی از این صنعت را شركت وابسته به بنیاد مستضعفان در استان گیلان ایجاد خواهد كرد كه بتواند بچه ماهی، غذا و سایر نیازمندی های مزارع را تامین كند و بانك سینا نیز حمایت های مالی خواهد داشت تا با كمك های سهمی و اعتباری استانداران سه استان، این طرح دنبال شود و همچنین بحث مربوط به فرآوری و صادرات خاویار نیز توسط بنیاد مستضعفان مدیریت خواهد شد كه گام بزرگی برای آینده كشور است.
رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینكه تمامی اقدامات برای پرورش ماهیان خاویاری در جهت احیای ذخایر طبیعی دریای خزر خواهد بود، گفت: عمده تولیدات ماهیان خاویاری در آینده، در قفس های پرورشی مستقر در دریا خواهد بود و این مزارع در سواحل ایجاد شده و از آب دریای خزر نیز استفاده خواهد شد.
صالحی افزود: موافقت نامه پنج جانبه حفاظت و مدیریت منابع زنده دریای خزر، بین پنج كشور حاشیه این دریا تعیین شده و در سال جاری در قزاقستان، نشست مسئولان شیلات این كشورها برگزار می شود كه یكی از اهداف ماده 10 این تواهمنامه، احیای ذخایر ماهیان خاویاری است.
در مراسمی كه عصر سه شنبه در استانداری گیلان با حضور محمد سعیدی كیا رئیس بنیاد مستضعفان و صالحی رئیس سازمان شیلات برگزار شد، تفاهم نامه همكاری بین بنیاد علوی، شركت مادر تخصصی كشاورزی و دامپروری بنیاد، بانك سینا، سازمان شیلات ایران، استانداران گیلان، مازندران و گلستان با هدف توسعه پرورش ماهیان خاویاری در كشور به امضا رسید.
6029/2007
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد