تعلل در رفع مشكلات، بازارهاي خارجي را از ما مي گيرد

همدان-ايرنا- رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي همدان گفت: تعلل در رفع مشكلات، بازارهاي خارجي را از بين مي برد و نبايد در حل اين مشكلات وقفه ايجاد شود.

علي‌اصغر زبردست يكشنبه شب در آيين تجليل از صادركنندگان نمونه استان همدان با بيان اينكه عزم لازم براي رفع مشكلات در دولت يازدهم بايد تقويت و بيشتر شود، تصريح كرد: در فضايي كه بين روسيه و تركيه ايجاد شده است، ايران مي‌تواند بهترين بهره‌برداري اقتصادي را صورت دهد.
وي با بيان اينكه بازار روسيه فرصت مناسبي براي فعالان افتصادي است افزود: اگر ما بتوانيم فقط پنج درصد بازار روسيه را در دست بگيريم، رقم بزرگي خواهد شد.
وي گفت: رئيس جمهور روسيه قول داده بود كه تعرفه واردات از ايران را صفر كند، كه تنها براي سبزيجات و ميوه اين قول را عملي كرده و دليلش براي اجرا نكردن در حوزه‌هاي ديگر، عضو نبودن ايران در سازمان تجارت جهاني بوده است.
زبردست به تشريح برخي چالش هاي حوزه اقتصادي در گذشته پرداخت و افزود: دولت نهم سال 84 كشور را با 900 ميليارد دلار بودجه تحويل گرفت كه در پايان كار دولت بي‎انضباطي مالي، فساد و رانت در كشور ايجاد شده بود.
وي با بيان اينكه در دولت نهم و دهم نفت با بشكه اي 100 دلار به فروش مي رسيد افزود: اما امروز نفت بشكه‌اي 31 دلار به فروش مي رسد و درآمدهاي نفتي كشور كاهش يافته است كه با توجه به كاهش قيمت نفت و البته كاهش ميزان فروش آن، امسال دولت با كسري بودجه مواجه است.
وي تصريح كرد: هرچند برخي از انتظارات بخش خصوصي از دولت يازدهم برآورده نشده است اما بايد از اقدامات اين دولت تقدير كرد.
وي با بيان اينكه 10 سال از چشم انداز برنامه 20 ساله مي گذرد افزود: طي اين مدت تورم 45 درصدي و نرخ رشد منفي 6 جايگزين چشم انداز شده بود چرا كه قرار بود ايران از نظر اقتصادي رتبه اول منطقه با نرخ رشد اقتصادي مثبت هشت درصد داشته باشد و مشكلات و بيكاري به حداقل برسد اما امروز همه فعالان اقتصادي درگير مشكلات عديده‌اي هستند.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع معادن و كشاورزي همدان افزود: دولت يازدهم ميزان تورم را از 45 درصد به 15 درصد رسانده و رشد منفي اقتصادي را مثبت كرده است.
وي اظهار كرد: نخستين هدف گذاري دولت، پشت سر گذاشتن مسئله هسته‌اي با موفقيت بود كه به آن دست يافت و باقي راه را نيز با موفقيت به اتمام مي‌رساند.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نيز گفت: صادرات از استان همدان طي هفت ماه، چهار درصد رشد داشته است.
حميدرضا متين ادامه داد: فروش محصولات استان در بازارچه مرزي رشد داشته و افزايش صادرات شايد در گمرك همدان لحاظ نشده است.
وي بر افزايش فروش چيني‌آلات بهداشتي به صورت بازارچه‌اي تاكيد كرد و گفت: يخچال ويتريني توليد استان در عراق خود را نشان داده است و 11 واحد صنفي نيز در حال فروش و صادرات بستني به صورت بازارچه‌اي در عراق هستند.
در اين مراسم از 14 نفر از فعالان اقتصادي و صادر كنندگان استان همدان تجليل شد .
6993

سرخط اخبار استان‌ها