۱۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۸:۴۱
کد خبر: 82691736
T T
۰ نفر
استاندارمازندران: مشوق صادرات مركبات با واقعیت فاصله دارد

ساری-ایرنا- استاندارمازندران گفت كه اخبار انتشاری پیرامون تصویب مشوق صادراتی برای صادركنندگان مركبات در این استان از سوی وزارت جهاد كشاورزی با واقعیت فاصله دارد.

به گزارش خبرنگارایرنا، ربیع فلاح جلودارعصر روز سه شنبه در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در ساری افزود: درشرایط فعلی این مشوق صادراتی صرفا بر روی یك برگه كاغذ قلمی شده و با محدودیت مالی دولت امكان اجرایی آن قابل پیش بینی نخواهد بود.
رئیس شورای توسعه صادرات مازندران با قدردانی از پیگیری یكی از نمایندگان استان برای مشوق صادرات مركبات اظهارداشت :در حال حاضر باید به كمك های استانی دل ببندیم و راهكاری قانونی برای حمایت از صادركنندگان مركبات ازمنابع داخل استانی پیش بینی شود.
هفته گذشته علی محمد شاعری نماینده شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی كه سخنگوی كمیسیون كشاورزی قوه مقننه را بر عهده دارد اعلام كرده بود كه وزارت جهاد 100 میلیارد تومان مشوق صادراتی برای صادركنندگان مركبات مصوب كرد.
این چندمین سالی است كه بحث تصویب مشوق صادراتی برای صادرات این محصول مطرح می شود كه تاكنون طبق اظهار اتاق بازرگانی مازندران هیچ صادركننده ای موفق به دریافت آن نشده است.
استان مازندران با تولید سالانه 2.5 میلیون تن مركبات رتبه اول را در تولید این محصول در كشور دارد، و 500 تا 600 هزار تن از مركبات تولیدی این خطه شمال كشور مازاد بر مصرف كشور و قابلیت صادراتی دارد.
* به خط شدن دستگاه های اجرایی برای صادرات مركبات
استاندارمازندران گفت كه تمام دستگاه های اجرایی استان باید برای تقویت صادرات مركبات تولیدی این استان به صادركنندگان كمك كنند.
ربیع فلاح جلودار اظهارداشت : در شرایط فعلی برای كمك مالی به صادرات مركبات مازاد این استان باید حمایت های استانی را بررسی و نسبت به اجرای آن اقدام شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و كشاورزی مازندران گفت كه بالا بودن قیمت تمام شده مركبات ، صادرات این محصول راهبردی استان را با مشكل مواجه می كند.
عبدالله مهاجر در این نشست افزود : با این روند صادركنندگان مازنی توان رقابت با كشورهای دیگر را در صادرات مركبات ندارند و نیاز است تا دولت مشوق هایی را برای صادركنندگان پیش بینی كند.
وی اضافه كرد: اگر دولت بتواند حداقل5 هزار ریال به ازاء صادرات هر كیلوگرم مركبات در قالب مشوق به تجار پرداحت كند، حداقل 500 تا 600 هزار تن مركبات مازاد مازندران به خارج صادر می شود.
مدیركل جهادكشاورزی مازندران گفت كه در سال گذشته دولت در حدود 300 میلیارد ریال غرامت یخ زدگی پرتقال به باغداران پرداخت كرد.
دلاور حیدرپور افزود : همچنین دولت 200 میلیارد ریال برای خرید تضمینی مركبات و 200 میلیاردریال نیز در قالب بیمه كشاورزی به باغداران غرامت پرداخت كرد.
وی پیش بینی 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت با سود 10 درصدی برای باغداران را از دیگر كمك های دولت به باغداران خسارت دیده اعلام كرد كه تاكنون بیش از 50 درصد از این تسهیلات به باغداران پرداخت شد.
حیدرپور با اشاره به محدودیت مالی دولت برای پرداخت مشوق صادراتی پیشنهاد كرد تا بحث صادرات مركبات در قبال امتیاز واردات یك محصول دیگر به تجار در قالب مشوق داده شود.
مازندران 150 هزار هكتار باغ مركبات دارد كه در سال حدود 2.5 میلیون تن محصول از این باغات برداشت می شود و رتبه اول كشور را در تولید مركبات به خود اختصاص داده است.
خبرنگار: حسین فلاحتی ** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
/1899/6982

سرخط اخبار استان‌ها