۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۰۷
کد خبر: 82247441
T T
۰ نفر
رئیس اتحادیه های كشاورزی عراق: تولیدات گلستان نیاز بازار ما را تامین كند

گرگان - ایرنا- رئیس انجمن اتحادیه های كشاورزی عراق از تمایل این كشور برای خرید تجهیزات كشاورزی و صنعتی ایرانی خبر داد و گفت: تولیدات گوناگون گلستان می توان مشكلات كمبود بازارهای عراق را برطرف كند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن نصیف التمیمی روز چهارشنبه در دیدار هیات تجاری عراق با استاندار و مسئولان استان گلستان در گرگان اظهار داشت: ایران در بخش تجهیزات كشاورزی و صنعتی دارای قابلیت های فراوانی است كه می تواند عراق را در رسیدن به افزایش تولیدات كشاورزی و باغی یاری كند.
وی بیان كرد: گلستان، یكی از استان های دارای قابلیت فراوان كشاورزی است كه با تولیدات خود می تواند به تامین نیازهای بازار كشور عراق كمك كند.
رئیس انجمن اتحادیه های كشاورزی عراق اظهار كرد: هم اینك بخش عمده ای از بازارهای عراق در اختیار و انحصار تركیه است ،اما خواسته قلبی ما جایگزینی ایران و محصولات ایرانی با آن است.
التمیمی افزود: اگر چه ایرانی ها در سال های اخیر اقدام به صادر كردن تولیدات خود به عراق كرده اند، اما آنچه تاكنون نصیب بازارهای عراق از محصولات ایرانی است فقط منحصر به چند كالای خاص مانند سیمان و سنگ مرمر می باشد.
وی ادامه داد: نقش بخش كشاورزی ایران با وجود تولیدات فراوان و نیاز بازار عراق، مورد غفلت و كم توجهی قرار گرفته و تنها بهره عراق از این بخش وارد شدن هزار تن كود اوره از ایران است.
رئیس انجمن اتحادیه های كشاورزی عراق به علاقه مندی این كشور برای توسعه همكاری ها با استان گلستان نیز اشاره كرد و گفت: هم اینك پرواز چارتر گرگان به نجف برقرار است ،اما لازمه توسعه این بخش و اعزام گردشگران بیشتر از عراق به گلستان ، راه اندازی خطوط عادی و مستمر از عراق به این استان است.
وی بیان كرد: گلستان دارای امكانات و زیر ساخت های فراوانی در بخش درمانی و بیمارستانی است كه فراهم بودن امكان تردد مستمر عراقی ها به این استان، می تواند موجب رونق گردشگری سلامت گلستان نیز شود.
التمیمی بیان كرد: مردم عراق دارای مشكلات زیاد در حوزه ابتلا به بیماری های قلبی هستند كه با توجه به مراكز درمانی پیشرفته گلستان می توان از مراجعه مكرر عراقی ها به هند و گذراندن مراحل درمانی آنان در این كشور جلوگیری كرد.
استاندار گلستان هم در این جلسه با معرفی قابلیت های بخش های گوناگون استان به هیات عراقی گفت: این استان به صورت ویژه از سرمایه گذاران حمایت كرده و امكانات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار می دهد.
حسن صادقلو اظهار كرد: فراهم بودن زیرساخت های كافی، 2 فرودگاه، امكانات ریلی و جاده ای، مرزی بودن و فراهم بودن امكان صادرات، امنیت خاطر را به سرمایه گذاران خواهد داد.
وی بیان كرد: دانش فنی فراوان استان گلستان در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت تا در نتیجه آن آرامش خاطر بازگشت سرمایه در این افراد ایجاد شود.
استاندار در ادامه با اشاره به ظرفیت های كشاورزی استان، عنوان كرد: گلستان سالانه 1.5 میلیون تن گندم تولید می كند كه 250 هزار تن آن در استان مصرف و بقیه به خارج از استان ارسال می شود و از این حیث گلستان جایگاه ویژه ای در تامین امنیت غذایی دارد.
وی بیان كرد: تنوع اقلیمی نیز موجب شده است كه 29 نوع میوه در استان تولید شود كه امكان صادرات آن وجود دارد، همچنین به دلیل برخورداری از زیرساخت هایی مانند دو فرودگاه و خط ریلی سراسری، اتصال به كریدورهای شرقی-غربی و شمالی-جنوبی ظرفیت های زیادی برای توسعه تجارت خارجی دارد.
صادقلو به تولید خاویار و میگو نیز به عنوان برندهای مهم اشاره كرد و گفت: در تولید خاویار گلستان رتبه نخست را دارد و در سال های اخیر نیز با تولید میگو بخشی از این محصول را صادر می كند و با تولید 156 هزارتن گوشت مرغ سومین تولیدكننده این بخش در كشور است.
وی با یادآوری ظرفیت های گردشگری و فرهنگی گلستان اضافه كرد: بلندترین برج آجری جهان و سومین دیوار دفاعی دنیا، آبشارها، جنگل ها و آثار تاریخی فراوان موقعیت های گردشگری و تفریحی بسیاری در استان ایجاد كرده است.
هیات تجاری كشور عراق به منظور توسعه روابط و همكاری ها و بازدید از دوازدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات كشاورزی در گرگان از روز سه شنبه به استان گلستان سفر كرده است.
به گزارش ایرنا، استانداری گلستان دراین زمینه اعلام كرد كه با هدف توسعه روابط تجاری دو كشور دوست ایران و عراق، طی سه روز (سه شنبه الی پنجشنبه) پذیرای هیاتی تجاری از كشور عراق است.
این هیات مركب از رئیس، نائب رئیس و 4 تن از اعضای هیات رئیسه اتحادیه مركزی تعاونی های كشاورزی عراق و روسای اتحادیه های كشاورزی استانهای دیوانیه ، بغداد ، مثنی و میسان این كشور هستند.
3091/1648
خبرنگار : میثم محسنی **انتشار دهنده: پری سالارنیا

سرخط اخبار استان‌ها