ایرنا به نقل از پایگاه خبری مناطق آزاد نوشت: رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: اگر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نقاطی با زیرساخت های مناسب و ظرفیت های تولیدی و صادراتی قدرتمند ساخته شود موجب رشد و شکوفایی آن منطقه می شود.

«علی محمد شاعری» افزود: در گمرک باید از تجهیزات پیشرفته و به روز برای کنترل و مقابله با واردات قاچاق استفاده شود، باید مبادی غیررسمی را ببندیم و مرزهایی را که قاچاق کالا از آنجا صورت می گیرد به طور دقیق شناسایی کنیم تا امکان لازم برای مبارزه با قاچاق کالا را در اختیار دستگاه ها و سازمان های ذیربط قرار دهیم.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، برخی نظرها درباره قاچاق از مناطق آزاد را ناشی از قضاوت های نادرست دانست و ادامه داد: متاسفانه قاچاق چالش اصلی کشور ما محسوب می شود و فقط بحث مناطق آزاد و منطقه ویژه اقتصادی نیست.

وی گفت: اگر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نقاطی با زیرساخت های مناسب و ظرفیت های تولیدی و صادراتی قدرتمند ساخته شود موجب رشد و شکوفایی آن منطقه می شود.

به گفته وی، بعضی مناطق در گذشته در جاهایی ایجاد شد که زیرساخت های لازم وجود نداشت و برای تامین زیرساخت ها مجبور به واردات شدند.
شاعری ادامه داد: باید سرمایه گذاری های لازم در مناطق آزاد به گونه ای انجام شود که از تولیدات باکیفیت و قیمت رقابتی برخوردار شویم و امکانات صادرات کالا از این طریق فراهم شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکل اقتصاد کشور این است که صادرات محور نیست. بسیاری از کالاهای ما در رقابت با بازارهای جهانی گران تر است و با کیفیت مناسبی تولید نمی شود.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی بر صادرات کالاهای تولید داخلی تاکید دارد؛ به شرط آنکه از کیفیت لازم مناسب در مقایسه با کالاهای مشابه برخوردار باشد اما به دلیل نقص در این بخش، تقاضا برای کالاهای خارجی افزایش یافته است.

شاعری اضافه کرد: اگر کالا و محصولات داخلی با قیمت مناسب و کیفیت بالا تولید شود، شیب صادرات بر واردات خواهد چربید. برای نمونه پسته یا خرمای خارجی قابل رقابت با محصول داخلی نیست؛ بنابراین مشتری، خرما، پسته، پرتغال، برنج و فرش ایرانی را انتخاب می کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: باید تعرفه واردات افزایش یابد، مشوق های صادراتی بیشتر و در تعرفه مناطق آزاد بازنگری شود، شیب صادرات در مناطق آزاد افزایش یابد، تراز صادرات در این مناطق مثبت شود و با بازنگری در نوع مدیریت مناطق، شاهد قضاوت های نادرست درباره مناطق آزاد کشور نباشیم.

وی درباره لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید در مجلس شورای اسلامی گفت: یک فوریت لایحه پیشنهادی دولت برای ایجاد مناطق آزاد جدید رای آورده و اکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است و فکر می کنم با فضایی که وجود دارد نمایندگان به این لایحه رای مثبت دهند.

موضوع این لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری- صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی است.

بر اساس این لایحه به دولت اجازه داده می شود در استان های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه- مریوان)، هرمزگان (جاسک) و بوشهر (بوشهر) در محدوده هایی که به تصویب هیات وزیران می رسد، منطقه آزاد تجاری- صنعتی ایجاد کند.

همچنین دولت می تواند در استان های فارس (فسا)، یزد (ابرکوه- میبد)، زنجان (زنجان)، کهگیلویه و بویراحمد (گچساران)، آذربایجان غربی (سرو، ارومیه)، خراسان رضوی (خواف- قوچان)، لرستان (خرم آباد)، قزوین (تاکستان) و اصفهان (شاهین شهر) منطقه ویژه اقتصادی و در استان البرز (ساوجبلاغ) منطقه ویژه اقتصادی دارویی را سامان دهد.

ایران اکنون دارای هفت منطقه آزاد تجاری- صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو و 64 منطقه ویژه اقتصادی است.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 565999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    1 0
    سکوت و صبر خودخواهانه ترین و در این وضعیت بهترین واکنش به اینچنین اظهار نظرهای پر از اشتباه و نامطمئن بر پایه تجربه مدیریت بی حاصل دولتی است.