۱۹ بهمن ۱۳۹۴، ۱۴:۱۴
کد خبر: 81954749
T T
۰ نفر
همكاری كشاورزی ایران و قزاقستان گسترش می یابد/ بزودی واردات گندم صفر می شود

تهران- ایرنا- محمود حجتی وزیر جهادكشاورزی از گسترش همكاری های ایران و قزاقستان در زمینه های سرمایه گذاری، تجارت محصولات كشاورزی و كشت فراسرزمینی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حجتی ظهر روز دوشنبه در دیدار با 'آسیت ایسیكشف' وزیر سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان و هیات همراه كه در محل این وزارتخانه برگزار شد، از حمایت دولت قزاقستان از ایران در مذاكرات هسته ای قدردانی كرد و افزود: امروز جشن تجلیل از دست اندركاران مذاكرات هسته ای با حضور رئیس جمهوری كشورمان برگزار شد و ما نقشی را كه دولت قزاقستان در حمایت و پشتیبانی از مذاكرات هسته ای در چند سال گذشته بخصوص در آلماتی یك و دو داشت، فراموش نمی كنیم.
حجتی ابراز امیدواری كرد در دوره پسابرجام بتوانیم روز به روز روابط خود را با كشورهای مختلف از جمله قزاقستان در زمینه توسعه روابط اقتصادی دو جانبه گسترش دهیم.
وی اظهارداشت: ایران آمادگی دارد با رایزنی و پیگیری گروه های اجرایی در زمینه همكاری دو كشور مشكلات را برطرف كند.
وی ضمن تبریك به وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص گسترش همكاری های ایران و قزاقستان برای سرمایه گذاری مشترك در منطقه كردستان برای استخراج و بهره برداری از معادن طلا گفت: امیدواریم این همكاری ها در زمینه كشاورزی نیز گسترش یابد زیرا در یك تا دو سال گذشته ملاقات هایی با وزیر كشاورزی قزاقستان داشته ایم و در همین راستا كارگروه مشترك با تعیین دو نماینده از هر دو كشور معرفی و تعیین شد كه هم اكنون با یكدیگر در ارتباط هستند.
حجتی با بیان این كه دو كشور دارای ظرفیت های زیادی در بخش كشاورزی هستند افزود: اما آنچه تاكنون در بخش كشاورزی دو كشور انجام شده، محدود است.
وزیر جهاد كشاورزی افزود: ایران با وجود ظرفیت های زیادی كه در بخش كشاورزی دارد اما به دلیل محدویت آب و خاك به صورت موردی بخشی از محصولات مورد نیاز از جمله غلات، ذرت و روغن خام مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می كنیم.

** بزودی واردات گندم ایران صفر می شود
حجتی گفت: ایران در یك تا دو سال گذشته یكی از واردكنندگان گندم بود، اما به سرعت منحنی واردات گندم ما در حال كاهش است و شاید بزودی به صفر برسد.
وی اضافه كرد: بنابراین ما در زمینه محصولاتی كه فكر می كنیم نیاز به واردات بلند مدت داریم ، همكاری های تجاری خواهیم داشت.
به گفته وی، در واقع ما به دنبال مبادلات تجاری در زمینه محصولاتی هستیم كه خودمان تولیدكننده انها هستیم و مازاد تولید داریم.
وزیرجهاد كشاورزی، ایران را منطقه صادراتی برشمرد و گفت: ایران می تواند پل صادراتی محصولات قزاقستان به دیگر كشورها باشد و ما از این موضوع استقبال می كنیم.

** موضوع ممنوعیت واردات جو روسیه از قزاقستان پیگیری می شود
حجتی در پاسخ به وزیر سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان درباره ممنوعیت واردات جو روسیه از قزاقستان از طریق گمرك جمهوری اسلامی گفت: در جریان ممنوعیت واردات جو روسیه از طریق گمرك نبودم و ممكن است اسناد مخدوش بوده كه گمرك از واردات این محصول جلوگیری كرده است.
وی افزود: به طور قطع این موضوع پس از جلسه امروز مورد پیگیری قرار می گیرد تا هرچه سریعتر این مشكل برطرف شود.
به گفته وی، در آینده نزدیك نیاز ایران به واردات محصولاتی مثل گندم و جو مرتفع خواهد شد.
وزیرجهادكشاورزی تصریح كرد: ایران با روسیه همكاری های تجاری دارد و تلاش داریم با حوزه اوراسیا نیز كارهای مشتركی داشته باشیم.
حجتی ادامه داد: در چند ماه گذشته شركت های ایرانی موفق شدند با مجموعه دست اندركاران كشت فراسرزمینی و سرمایه گذاری مشترك قزاقی توافق های خوبی داشته باشند همینطور طرفین قزاقی به دنبال توسعه باغات سیب بودند به خصوص باغ های مدرنی كه امروز در كشور ما وجود دارد.
وزیر جهاد كشاورزی ابرازامیدواری كرد با توجه به تسهیلاتی كه اتفاق می افتد در سال زراعی جاری بتوانیم نهال سیب درختی مورد نیاز قزاقستان را تامین و تولید كنیم تا در آلماتی غرس شود.
وی با اشاره به این كه ایران نخستین تولید كننده محصولات منحصر به فرد در دنیا است، گفت: درحال حاضر محصولاتی همچون پسته، كشمش، خرما، انار، زعفران و سیب درختی در ایران تولید می شود و ایران با تولید سه میلیون و 400 هزارتن سیب درختی در سال یكی از بزرگترین تولید كنندگان و صادركنندگان سیب درختی دنیا است.
حجتی ادامه داد: یك ماه پیش در جشن تولید كنندگان نمونه بخش كشاورزی كشورمان، یكی از تولیدكنندگان سیب درختی با عملكرد تولید 170 تن سیب در یك هكتار تجلیل شد. این رقم تولید قابل توجهی است و برای ما نیز تعجب برانگیز بود.
وی گفت تلاش داریم علاوه بر صادرات سیب درختی به قزاقستان بخشی از تولید سیب درختی را در این كشور انجام دهیم.
وی ابرازامیدواری كرد بتوانیم یكی از بنادرمان را برای گسترش روابط تجاری با قزاقستان تجهیز كنیم و همچنین در فضای جدید همكاری هایی در زمینه خطوط حمل و نقل هوایی داشته باشیم.
حجتی با بیان این كه در زمینه انرژی و نفت همكاری زیادی صورت گرفته كه امیدواریم بتوانیم آنها را گسترش دهیم گفت: در زمینه تجارت گوشت قرمز نیز برای همكاری های بیشتر اتحادیه و اعضایی را به قزاقستان معرفی می كنیم.
وی ابراز امیدواری كرد در همكاری و هماهنگی های كه داریم بتوانیم مبادله كالا داشته باشیم و در سفر رئیس جمهوری قزاقستان به ایران گزارش عملكرد خوبی از همكاری های دو كشور ارایه دهیم.
اقتصام**9186 **1561
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد