16 هزار میلیارد ریال پروژه آب و خاك در كشور آماده بهره برداری است

یاسوج - ایرنا - معاون امور آب و خاك وزیر جهاد كشاورزی گفت: بیش از 16 هزار میلیارد ریال پروژه در حوزه روش های نوین و توسعه شبكه های آبیاری در كشور آماده بهره برداری است.

علی مراد اكبری روز چهارشنبه در حاشیه بهره برداری از طرح های افتتاحی كشاورزی شهرستان بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود 12 هزار و 170 میلیارد ریال از این میزان در حوزه اجرای طرح های نوین آبیاری است.
وی اظهار كرد: بیش از دو هزار و 200 میلیارد ریال از این میزان نیز در بخش اجرای شبكه های آبیاری است.
اكبری با اشاره به میزان اجرای طرح های نوین آبیاری در كشور، گفت: تاكنون بیش از 65 هزار هكتار از زمین های كشاورزی در استان های مختلف به روش های مدرن آبیاری مجهز شده اند.
وی تصریح كرد: بیش از 60 هزار هكتار نیز در این راستا در دست اجرا و آماده بهره برداری است.
اكبری با بیان اینكه تا پایان سال جاری این میزان به بیش از 160 هزار هكتار افزایش خواهد یافت، افزود: تاكنون حدود چهار هزار میلیارد ریال بیش از میزان اعتبار تخصیصی امسال عملیات اجرای روش های نوین آبیاری انجام شده است.
''28 هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح های نوین آبیاری در بودجه سال 95
وی از اهتمام جدی و برنامه ریزی منسجم دولت یازدهم بر روی موضوع آب به عنوان یكی از رویكردها و در عین حال چالش های اساسی كشور یاد كرد و افزود: در برنامه تنظیمی بودجه سال 95، بیش از 28هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح های نوین آبیاری پیش بینی شده است.
وی ابراز داشت: این میزان اعتبار پیش بینی شده افزون بر دو برابر میزان اعتبار تخصیص یافته امسال در این حوزه است.
اكبری یادآور شد: در صورت تصویب و تخصیص این میزان اعتبار به وزارت جهاد كشاورزی بیش از 400هزار هكتار از اراضی كشاورزی در مناطق مختلف كشور زیرپوشش روش های نوین آبیاری قرار خواهد گرفت.
وی اظهار كرد: موضوع آب در كنار دو برنامه عملیاتی و مهم از جمله محیط زیست و صندوق های بازنشتگی از مهمترین موضوعات اساسی و راهبردهای اصلی دولت تدبیر وامید در برنامه پنج ساله ششم توسعه نیز به شمار می رود.
''شناسایی بیش از 300هزار حلقه چاه غیرمجاز در كشور
وی در جمع خبرنگاران در یاسوج نیز استفاده های غیرمجاز و بی رویه از سفره های زیرزمینی را یكی از چالش های اساسی در كاهش محسوس منابع آبی در كشور دانست.
اكبری گفت: تاكنون بیش از 115میلیارد مترمكعب آب در این زمینه مورد استفاده قرار گرفته است.
وی تصریح كرد: بر اساس برآوردهای انجام شده نیز بیلان(تراز) منفی آب از سفره های زیرزمینی حدود 6میلیارد مترمكعب است.
اكبری از شناسایی و وجود بیش از 300هزار حلقه چاه غیرمجاز در كشور خبر داد و گفت: میزان استخراج و استحصال آب از این تعداد چاه ها نیز افزون بر 20میلیارد مترمكعب است.
وی یكی از برنامه های مهم و رویكردهای اساسی وزارت جهاد كشاورزی در كنار وزارت نیرو و دولت را تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی دانست.
وی ابراز داشت: از دیگر برنامه های مهم دولت در برنامه ششم توسعه این است كه حدود 11میلیارد مترمكعب ازمیزان آب مصرفی در كشور كه تاكنون از دسترس خارج شده نیز به تعادل برسد.
اكبری با اشاره به مدیریت ناصحیح در زمینه استفاده های بی رویه از منابع آبی در گذشته ، گفت: توسعه روش های نوین آبیاری یكی از برنامه های راهبردی دولت و وزارت جهادكشاورزی برای افزایش راندمان تولید از 41 درصد به حدود 75درصد است.
وی استفاده از روش های نوین آبیاری، توسعه كشت های گلخانه ای ، كاهش كشت گیاهان پرمصرف آب، كشت نشائی،كشاورزی حفاظتی و استفاده از تجارت آب را نیز از سایر برنامه های مهم و عملیاتی طرح تعادل بخشی در حوزه منابع آبی در وزارت جهاد كشاورزی ذكر كرد.
اكبری ازتهیه طرح جامع خاك در برنامه ششم توسعه كشور خبر داد وگفت: استفاده از ظرفیت خاك به عنوان یك طرح استراتژیك مورد اهتمام جدی دولت و حوزه های اقتصادی بویژه وزارت جهادكشاورزی قرار گرفته است.
وی توسعه عمودی به جای توسعه افقی و افزایش راندمان در واحد مصرف آب را از برنامه و راهبردهای اساسی وزارت جهاد كشاورزی در حوزه منابع آب و خاك و سایر زیرمجموعه های این بخش اعلام كرد.
معاون وزیر جهاد كشاورزی میزان آب مصرفی از منابع ابی كشور در این بخش را كمتر از 70درصد اعلام كرد و گفت: برخی اظهار نظرها در زمینه مصرف بیش از 90درصدی آب در بخش كشاورزی صحت ندارد.
همزمان با سومین روز از دهه فجر 20 طرح كشاورزی در شهرستان بویراحمد و با اعتباری افزون بر 110 میلیارد ریال و اشتغالزایی بیش از 500 نفر به بهره برداری رسید.
شهرستان بویراحمد با جمعیتی افزون بر 200 هزار نفر بزرگترین شهرستان بین شهرستان های هشت گانه كهگیلویه و بویراحمد است.
3016/6162

سرخط اخبار استان‌ها