پایتخت هلوی آذربایجان شرقی میزبان گردشگران

از مهم‌ترین محصولات بخش کشاورزی شندآباد، می توان به میوه‌های سردرختی در انواع مختلف اشاره کرد که مهم‌ترین آنها هلو با تنوع بالاست،مرغوبیت این میوه  به‌حدی بوده که شهرت کشوری از آن خود کرده و به استانهای مختلف و نیز کشورهای همجوار صادر می شود.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، از قدیم‌الایام هلو نماد زیبایی برای انسان بوده و قدیمی‌ترها خوردن آن را برای پوست مفید می دانستند، این میوه خوش رنگ و لعاب ازآن دسته میوه‌هایی است که طبعی سرد اما در عین حال فواید بسیاری را به همراه دارد.

هلو سرشار از آهن و پتاسیم بوده و از دیرباز خاصیت آرامش‌بخشی آن به اثبات رسیده،  یکی از ویژگی‌های هلو ،کاهش کلسترول خون است و نوشیدن چای آن برای درمان سرفه تجویز می‌شود.

تاثیر هلو بر لطافت و شفافیت پوست هم نکته‌ای است که اغلب مردم با آن آشنایی دارند و به همین دلیل از عصاره آن در محصولات بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود.

خبرآنلاین در حاشیه برگزاری دومین جشنواره هلو شندآباد شهرستان شبستر گزارشی ترتیب داده که در ادامه می آید…

شندآباد شبستر قطب تولید هلو در کشور

افشانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شبستر در همین راستا اظهار کرد: امسال از دو هزار و ۴۰۰ هکتار باغ هلو در شهرستان شبستر حدود ۲۸ هزار تن انواع هلو تولید و روانه بازار مصرف می شود، در سالجاری به دلیل سرمای دیررس بهاره بیش از ۳۰ درصد کاهش تولید هلو را در سطح شهرستان شبستر شاهد هستیم.

دبیر دومین جشنواره استانی هلو در شندآباد افزود: خاک حاصلخیز، آب وهوای مناسب و توجه به توصیه های کارشناسی توسط کشاورزان و باغداران منطقه عواملی هستند که باعث شده تا کیفیت و طعم هلوی شندآباد با هلوی سایر شهرستانها به میزان قابل توجهی تفاوت داشته باشد.

وی با بیان اینکه انواع و ارقام مختلف هلو در شندآباد و سطح شهرستان شبستر تولید و برداشت می شود افزود: از این میان می توان به هلوی خونی هسته جدا و کارتی ؛ انجیری تابستانی ؛ انجیری زعفرانی و مالکی ؛ هلوی کوثری و … اشاره کرد.

هلوی شند آباد در راستای جذب گردشگر تاثیر بسزایی دارد

بهرام هوشنگی شهردار شهر شندآباد نیز با بیان اینکه شندآباد با هلوی آبدار و انواع مختلف این میوه آبدار و بی نظیر شهره شده است گفت: میوه هلوی این شهر همه ساله در همین روزهای سال، هزاران مسافر را به این شهر می کشاند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: به منظور شناساندن محصول هلو و معرفی مرغوبترین میوه (هلو) شهرستان و با هدف توسعه صنعت گردشگری و همچنین بالا بردن ظرفیت های کشاورزی و جذب سرمایه گذار برای صنایع تبدیلی و برندسازی و ثبت جهانی هلوی شندآباد، جشنواره هلوی شهرستان به میزبانی پایتخت هلوی ایران برگزار شد.

جشنواره هلو شندآباد ثبت ملی شود

حسن مستفیذ فرماندار شبستر نیز در ادامه اظهار کرد: باید با برگزاری متوالی جشنواره هلو  در طول سال ها، زمینه ساز  تولید و شناساندن محصول و ارتقای کیفیت آن باشیم، در این صورت شاهد ثبت ملی و برندسازی آن خواهیم بود.

سالانه ۱۴۰ تن برداشت هلو داریم

راغبی یکی از غرفه داران دومین جشنواره هلوی شند نیز افزود: سالانه ۱۴۰ تن برداشت هلو داریم که این مقدار از ۲ هکتار زمین به دست می آید.

وی در خصوص استقبال مردمی از دومین جشنواره هلو شندآباد ابراز کرد: خوشبختانه امسال حضور پر شور مردم بی نظیر بوده و فروش خوبی را شاهد بوده ایم.

 محمدزاده یکی از بازدیدکنندگان غرفه هلو نیز در خصوص این جشنواره اذعان داشت: دومین جشنواره هلو شندآباد با ارائه محصولات متنوع برایم جذابیت داشت فقط جشنواره در فضای نامناسبی برگزار شده است، مکان گزینی حرف اول هر جشنواره به شمار می رود.

وی در ادامه ابراز کرد: امید است این جشنواره به کار خود ادامه داده و هر سال بهتر از سال های پیشین تدوام داشته باشد.

۳۹ هزار تن هلو در آذربایجان شرقی تولید می شود

اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در حاشیه این جشنواره با اشاره ای به وضعیت باغات هلو در استان اظهار کرد: سطح زیر کشت باغات هلو سه هزار و ۱۰۰ هکتار با تولید ۳۹ هزار تن رتبه سیزدهم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه ابراز کرد:حدود ۳۵ درصد محصول معادل ۱۳ هزار تن به صورت فرآوری شده در واحدهای فرآوری استان و کشور مصرف می شود و حدود ۶۵ درصد معادل ۲۵ هزار تن به صورت تازه خوری در داخل استان و استان های همجوار مصرف می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: شهرستان شبستر در مجموع حدود ۳۹ درصد از سه هزار و ۱۰۰هکتار  باغات هلوی استان را دارد و در تولید هلو جزو شهرستان های برتر در استان بوده است.

فتحی  در پایان خاطر نشان شد: این شهرستان با رتبه اول بیشترین سطح زیرکشت باغات هلو به مساحت حدود هزار و ۲۱۸ هکتار را در استان به خود اختصاص داده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1291672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =