۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۰۳
کد خبر: 82706806
T T
۰ نفر
هفت هزار و 500 هكتار باغ در حاشيه رودخانه هاي مرزي كردستان احداث شد

سنندج - ايرنا - مدير آب و خاك و امور فني مهندسي سازمان جهاد كشاورزي كردستان گفت: هفت هزار و 500 هكتار باغ در حاشيه رودخانه هاي مرزي سه شهرستان سنندج، مريوان و كامياران احداث شده است.

فرزاد حسني روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: در طرح جامع رودخانه هاي مرزي كشور، 17 هزار و 610 هكتار اراضي استان كردستان به باغ تبديل مي شود كه تاكنون هفت هزار و 500 هكتار باغ با صرف 900 ميليارد ريال اجرا شده است.
به گفته وي، براي اجراي اين طرح در استان كردستان حدود سه هزار و 100 ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده كه تاكنون يك هزار و 350 ميليارد ريال اين ميزان از سوي دولت تخصيص و 900 ميليارد ريال نيز هزينه شده است.
مدير آب و خاك و امور فني مهندسي سازمان جهاد كشاورزي كردستان افزود: هم اكنون اين طرح در كردستان با 45 درصد پيشرفت فيزيكي در دست اجراست و طبق برنامه هاي پيش بيني شده انتظار مي رود تا شهريور سال 97 اجراي آن به اتمام برسد.
حسني تاكيد كرد: اين طرح در منابع آبي سه شهرستان سنندج، مريوان و كامياران از جمله منابع آبي پاياب سد گاران، پاياب زريوار، سامانه انتقال آب سد آزاد، سامانه انتقال سد ژاوه، پاياب سد قشلاق، پاياب سد گاوشان، پاياب سد امير آباد و رمشت اجرا مي شود.
وي يادآور شد: ايجاد اشتغال پايدار در روستاهاي مناطق مرزي از اهداف اين طرح است و در آن يك شغل مستقيم در ازاي احداث هر 2.5 هكتار باغ و همچنين 2 شغل غير مستقيم ايجاد مي شود.
وي پيش بيني اشتغال مستقيم اين طرح در كردستان را حدود 6 هزار و 800 نفر و غير مستقيم آن را بيش از 18 هزار نفر اعلام كرد و افزود: افزايش سهميه 2 برابري استان كردستان از طرح جامع رودخانه مرزي از ديگر برنامه هاي سازمان جهاد كشاورزي استان است.
به گفته وي، اين هدف گذاري از تير امسال در حال پيگيري است كه در صورت عملي شدن ميزان شبكه هاي آبياري و زهكشي رودخانه هاي مرزي كشور به حدود 36 هكتار مي رسد.
به گزارش ايرنا، كاهش حساسيت اقتصاد كشور نسبت به چالش هاي سياسي خارجي با درونزا شدن رشد اقتصادي بخش كشاورزي در مناطق مرزي و تقويت معيارهاي اقتصاد مقاومتي از جمله اهداف اجراي طرح جامع رودخانه هاي مرزي كشور است.
رودخانه سيروان طولاني ترين رود در استان كردستان است و شاخه هاي اصلي آن رودخانه هاي گاورود و قشلاق است؛ گاورود از كوه هاي كان كبود سقز سرچشمه مي گيرد و رودخانه قشلاق از كوه هاي پير محمد سرازير مي شود.
قسمتي از اين رود، در بخش هاي مياني باعث ايجاد مرزي بين ايران و عراق مي گردد و به منطقه دياله مشهور است و پس از آن به خليج فارس مي ريزد.
رودخانه قشلاق به طول 90 كيلومتر، رودخانه سيروان به طول 100 كيلومتر، زرينه رود به طول 302 كيلومتر، تلوار به طول 142 كيلومتر و گاورود به طول 120 كيلومتر از جمله رودخانه هايي است كه سرچشمه يا بخشي از آن در كردستان جريان دارد.
ايران اسلامي حدود 9 هزار كيلومتر مرزآبي و خاكي با 15 كشور جهان دارد، در بين استان هاي مختلف كردستان داراي 230 كيلومتر مرز با كشور عراق است.
خبرنگار: حسن حسين زاده ** انتشار: مجيد سليماني
3034/9102

سرخط اخبار استان‌ها