۲۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۷
کد خبر: 82273887
T T
۰ نفر
اعلام آمادگی امسك روسیه برای ایجاد شركت های مشترك در كهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا- استاندار امسك روسیه گفت: هیات دولتی و بازرگانان این استان برای واردات برخی كالاهای صنعتی، كشاورزی، ایجاد شركت‌های تولیدی مشترك و تبادلات فرهنگی و عقد قراردادهای عملیاتی در این زمینه‌ها با كهگیلویه و بویراحمد آمادگی دارد.

به گزارش ایرنا، ویكتور نظراف روز پنجشنبه در دیدار با استاندار كهگیلویه و بویراحمد در یاسوج گفت: سفر به این شهر سبب آشنایی هیات روسی با ظرفیت های اقتصادی این استان و زمینه‌های همكاری بیشتر شده است.
وی گفت: در این هیات 17 نفره روسی نه تنها مسئولان دولتی امسك حضور دارند بلكه فعالان اقتصادی و بازرگانان این استان نیز هستند تا بتوانند فعالیت‌های خود را در كهگیلویه و بویر احمد ارزیابی كنند.
استاندار امسك روسیه با بیان اینكه اطلاع واقع ‌بینانه‌ای از وضعیت اقتصادی كهگیلویه و بویر احمد و زمینه‌های همكاری با آنان به‌ دست آمده، افزود: برای آغاز این روابط آماده عقد قرارداد هستیم.
نظراف عنوان كرد: اعضای دولتی و خصوصی هیات روسی پس از بازدید از نمایشگاه تولیدات كهگیلویه و بویراحمد متوجه شدند زمینه‌های همكاری می‌تواند وسیع تر باشد.
وی اظهار كرد: برخی كالاهای ساخت این استان دارای استانداردهای بالایی هستند و می‌تواند به اروپا صادر شود.
وی گفت: برخی كالاها امكان صادرات آنها به روسیه وجود دارد و بازرگانان همراه این هیات در حال ارزیابی قیمت‌ها هستند.
وی یكی دیگر از زمینه‌های همكاری 2 استان را ایجاد شركت‌های مشترك اقتصادی، سرمایه گذاری و تولیدی عنوان كرد و گفت: هیات روسی آماده ایجاد این گونه شركت‌ها در كهگیلویه و بویراحمد است.
استاندار امسك روسیه بیان كرد: این استان در نظر دارد تفاهم‌نامه منعقد شده را به قراردادهای عملیاتی تبدیل كند و به این ترتیب روابط اقتصادی هر 2 استان به صورت عملی آغاز شود.
نظراف ادامه داد: تعدادی از جوانان ایرانی در همایش یك ماه پیش جوانان منطقه در امسك روسیه حضور داشتند كه این امر می تواند زمینه‌ای برای توسعه روابط جوانان هر 2 ملت باشد.
وی با اشاره به تلاش‌های اتاق بازگانی یاسوج برای این سفر گفت: اتاق بازرگانی امسك نیز برای ایجاد ارتباط آمادگی كامل دارد.
**جذب سرمایه اولویت نخست استانداری كهگیلویه و بویراحمد برای همكاری با روسیه
استاندار كهگیلویه و بویراحمد نیز با خوش آمدگویی به هیات روسی برای سفر به یاسوج گفت: این سفر برای هر 2 استان و كشورهای ایران و روسیه می‌تواند مفید باشد.
سید موسی خادمی اظهار داشت: روابط میان روسیه و ایران در اوج تاریخ خود قرار دارد و در سال‌های اخیر به روابط راهبردی تبدیل شده است.
وی افزود: یكی از سیاست‌های دولت، تبدیل روابط با روسیه به برنامه‌های عملیاتی است و حركتی كه بین 2 استان آغاز شده در راستای تحقق این راهبرد بلند مدت است.
خادمی با بیان اینكه زمینه‌های همكاری فراوانی بین 2 استان وجود دارد گفت: علاوه بر مسائل اقتصادی می‌توان در زمینه فرهنگ و روابط اجتماعی نیز گام‌هایی برداشت.
وی تصریح كرد: استانهای امسك و كهگیلویه و بویراحمد دارای تاریخ درخشانی در كشور خود هستند.
استاندار كهگیلویه و بویر احمد تصریح كرد: فعالیت‌های مشترك در حوزه اقتصادی، كشاورزی، صنعت، نفت، گاز و گردشگری می‌تواند بین 2 استان انجام شود.
خادمی با اشاره به اینكه اولویت نخست كهگیلویه و بویراحمد از برقراری این‌ گونه ارتباط ها جذب سرمایه گذاری خارجی است عنوان كرد: قوانین خوبی در این زمینه در ایران وضع شده است كه بازرگانان روسی می‌توانند از این ظرفیت استفاده كنند.
وی بیان كرد: علاوه بر قوانین خوب، فرصت‌های سرمایه گذاری مناسبی نیز در این استان در زمینه‌های مختلف اقتصادی وجود دارد كه به بازرگانان روسی معرفی خواهد شد.
استاندار كهگیلویه و بویر احمد ادامه داد: اولویت دوم این استان صدور برخی محصولات كشاورزی به استان امسك روسیه است و برخی واحدها نیز فعالیت‌های خود را در این زمینه آغازكرده‌اند.
خادمی با اشاره به شرایط اقلیمی و مردم شناسی كهگیلویه وبویر احمد گفت: اولویت سوم این استان جذب گردشگر از روسیه است و گردشگران طبیعت دوست این كشور می‌توانند از جاذبه‌های طبیعی و اجتماعی آن دیدن كنند.
وی بیان كرد: یكی از برنامه‌های اولویت دار 2 استان می‌تواند تلاش برای لغو روادید باشد كه در ایران عملی كردن این هدف آغاز شده است و استان امسك نیز می‌تواند این موضوع را در روسیه دنبال كند.
وی ادامه داد: كهگیلویه و بویراحمد از ظرفیت‌های سایر استان‌ها نیز برای فعالیت اقتصادی در روسیه استفاده می‌كند و امسك نیز می‌تواند زمینه فعالیت سایر استان‌های روسیه در این استان را فراهم كند.
استاندار كهگیلویه و بویر احمد افزود: تلاش برای لغو روادید از سوی این استان آغاز شده است كه تحقق آن می‌تواند برقراری روابط اقتصادی 2 استان را بهبود بخشد.
وی اظهار كرد: تلاش مشابهی از سوی استان امسك در روسیه می‌تواند تحقق این هدف را شتاب بخشد.
در این دیدار علاوه بر استاندار های امسك و كهگیلویه و بویراحمد، وزیر كشاورزی امسك، وزیر اقتصاد این استان، سركنسولگری روسیه در اصفهان، مسئول امور بین‌الملل امسك، نماینده بازرگانی روسیه در ایران و معاون اقتصادی استاندار كهگیلویه و بویراحمد، معاون عمرانی، رئیس برنامه و بودجه، مدیركل امور اقتصادی و دارایی و رئیس اتاق بازرگانی یاسوج نیز حضور داشتند.
هیات 17 نفره از مسئولان سیاسی و فعالان اقتصادی استان امسك روسیه صبح چهارشنبه به منظور توسعه روابط تجاری و اقتصادی با كهگیلویه وبویراحمد وارد یاسوج شد.
سال گذشته یك هیات از كهگیلویه و بویراحمد به همین منظور به سرپرستی استاندار به استان امسك روسیه سفر كرده بود.
گروه بازرگانی و اقتصادی كهگیلویه و بویراحمد برای تبادل مناسبات تجاری و بازرگانی استان، با بخش خصوصی و دولتی روسیه، به ریاست استاندار و همراهی رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و كشاورزی یاسوج و 24 نفر از مسئولان دولتی و بخش خصوصی استان آبان پارسال به روسیه سفر كرد و برای گسترش مناسبات تجاری قراردادها و تفاهم نامه هایی امضا شد.
امسك در جنوب غربی سیبری واقع شده و دومین شهر بزرگ در شرق كوه های اورال به شمار می آید كه فاصله بین این استان تا مسكو 2700 كیلومتر است.
خبرگار: سید ولی موسوی نژاد** انتشار دهنده:حسینعلی راشكی
6110 /8005

سرخط اخبار استان‌ها