۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۴۰
کد خبر: 82094103
T T
۰ نفر
رییس اتاق بازرگانی: تجار گلستان درانتقال منابع مالی به كشور مشكل دارند

گرگان - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی گرگان گفت: انتقال منابع مالی و بانكی از مشكلات تجار و بازرگانان ایرانی و از جمله استان گلستان به داخل كشور است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از این اتاق، رمضان بهرامی در نشست هم‎اندیشی با محور بررسی و ارایه راهكارهای رفع مشكلات ارزی صادركنندگان گلستان، افزود: آشنا نبودن با قانون دیگر كشورها از جمله تركمنستان یك ضعف برای بازرگانان بویژه در این استان به شمار می رود كه این یكی از نقیصه‎ها در امر صادرات كالا نیز می باشد.
وی همچنین با اشاره به طلب كلان تجار استان در فضای كسب و كار، اضافه كرد: باید فضا جهت استفاده بازرگانان از ظرفیت تهاتر (معاملات پایاپای) با كشور تركمنستان فراهم شود.
بهرامی در ادامه از هدفمند نبودن تسهیلات در بخش صادرات كالا گلایه كرد و افزود: این استان 300 میلیون دلار صادرات كالا دارد ،ولی تسهیلات در این بخش هدفمند نیست.
وی تصریح كرد: اكنون كمتر از نیم درصد منابع بانكی به سمت صادرات سوق داده می شود و افزایش این منابع باعث اتفاق خوبی در حوزه صادرات خواهد شد.
رییس اتاق بازرگانی گرگان با اشاره به توان مالی پایین تجار و واحدهای تولیدی استان، افزود: باید سیاست‎گذاری بانك‎ها در زمینه تسهیلات صادراتی پررنگ‎تر از گذشته شود.
وی با بیان اینكه 13 بانك به عنوان شركای تجاری در استان گلستان همكاری دارند، افزود: فضای كسب و كار احتیاج به مشاركت بانك‎ها دارد كه این مهم به صنعت، تولید و تجارت كمك بسیاری می‎كند.
مدیر شعبه بانك صادرات ایران در عشق آباد مركز كشور تركمنستان نیز در خصوص راهكارهای حل مشكلات ارزی صادر كنندگان گلستان گفت: اكنون یكی از مشكلات بازرگانان ایرانی در تركمنستان، بحث انتقال پول به دلیل برداشته نشدن تحریم‎ها در بخش دلاری است.
سروش حسنی افزود: در شرایط كنونی فروش هدیه كارت به تجار تركمن كه می‎خواهند به ایران سفر كنند از جمله راهكارهایی است كه می‎تواند تا حدودی مشكلات پیش‎روی تجار كشور را مرتفع كند.
وی همچنین از بازرگانان ایرانی درخواست كرد تا قوانین جمهوری تركمنستان را به دقت مطالعه كنند ،زیرا این كشور محدودیت‎های زیادی به اجرا در آورده است.
حسین ابوحمزه مدیر شعب منطقه 3 بانك صادرات ایران نیز از تمهید خط اعتباری كوتاه مدت برای صادرات خبر داد و گفت: سرویس‎های تسهیلاتی ارزی و ریالی در قالب بسته اعتباری جدید تدوین شده است كه طبق آن خدمات اعتباری به فعالان اقتصادی داده می‎شود.
در استان گلستان طبق اعلام اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی گرگان ، 800 فعال اقتصادی دارای كارت بازرگانی وجود دارد.
طبق آمار رسمی دستگاه های مرتبط، گلستان در سال 94 به ارزش 324 میلیون دلار كالا به خارج از كشور از جمله تركمنستان صادرات داشته است و امسال نیز برنامه صادرات كالا از این استان به ارزش 407 میلیون دلار پیش بینی شده است.
استان گلستان در شمال ایران با برخی كشورهای آسیای میانه از طریق خشكی و آبی همسایه است،این استان با تركمنستان مرز خشكی و ریلی دارد.
راه آهن بین المللی ایران - تركمنستان - قزاقستان از شرق استان گلستان عبور می كند.
6204/1648

سرخط اخبار استان‌ها