۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۲
کد خبر: 81798697
T T
۰ نفر
شاخص سلامتي كودك با شير مادر به حد استاندارد مي رسد

اصفهان- ايرنا- يك متخصص اطفال و عضو كميته كشوري ترويج تغذيه با شير مادر گفت: بر اساس مطالعه آكادمي اطفال آمريكا، شاخص هاي سلامتي كودكان از قبيل تغذيه و رشد و تكامل آنها فقط با تغذيه با شير مادر به حد استاندارد و مطلوب خود مي رسد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، دكتر خليل فريور در سمينار « حمايت و ترويج تغذيه با شير مادر در بيمارستان هاي دوستدار كودك » افزود: شير مادر يك هديه الهي و معجزه است.
اين متخصص اطفال اظهار كرد: لازم است تغذيه همه كودكان سالم، بيمار، نارس و حتي كودكان بستري در بخش هاي مراقبت ويژه (NICU) فقط از شير مادر باشد.
وي همچنين بهترين جايگزين شير خشك را تغذيه از شير مادر ديگر دانست و افزود: اين موضوع در كاهش مرگ و مير نوزادان تاثير چشمگيري دارد.
فريور، دوشيدن شير مادر به دفعات مكرر و تخليه سينه را در ساعات اوليه شيردهي همانند يك برنامه زمان بندي شده معرفي و تصريح كرد: اين كار موجب افزايش شير مادر، تغذيه نوزاد و برقراري پيوند عاطفي بين مادر و نوزاد مي شود.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان نيز نقش شير مادر را درسلامت و كاهش خطر بيماري هاي واگيروغير واگير، كاهش مرگ و مير نوزادان، تامين بهترين تغذيه، ارتقاي ضريب هوشي كودكان و كاهش سرطان سينه نه تنها براي مادران شيرده بلكه در كودك شيرخوار بسيار موثر خواند.
دكتر غلامحسين صدري افزود: برنامه حمايت و ترويج تغذيه با شير مادر در بيمارستان هاي دوستدار كودك بمنظور ارتقاي سلامت و وضعيت رشد و تغذيه كودكان از طريق افزايش تغذيه انحصاري با شير مادر در شش ماه اول زندگي و تداوم شير مادر تا پايان دو سالگي اجرا مي شود.
وي گفت: اجراي اقدامات 10 گانه بيمارستان هاي دوستدار كودك براي موفقيت در شيردهي، خاتمه دادن به توزيع رايگان و ارزان قيمت جانشين شونده هاي شير مادر در بيمارستان ها و تقويت خطي مشي حفظ سلامت كودكان با كمك بيمارستان از جمله اين برنامه هاست.
صدري افزود: مسئول ساختن و آماده كردن مادران براي شيردهي، تغيير روش هاي نادرست بيمارستاني و بكارگيري اطلاعات روز در زمينه تغذيه با شير مادر نيز از مهمترين راهكارهاي اجراي اين برنامه در بيمارستان هاي دوستدار كودك است.
وي تقويت اجراي 10 اقدام و گسترش آن در بيمارستان هاي واجد شرايط، گسترش اقدامات بيمارستان هاي دوستدار مادر، ترويج زايمان طبيعي و ايمن، تقويت واحدهاي مشاوره شيردهي، آموزش دستياران و دانشجويان در دوران تحصيلي و حين خدمت و ايجاد مكان هاي مناسب براي شير دهي در اماكن عمومي مانند فرودگاه ها و فروشگاه ها را از برنامه هاي آينده براي حمايت از ترويج تغذيه با شير مادر عنوان كرد.
بر اساس اين گزارش، سمينار حمايت و ترويج تغذيه با شير مادر در بيمارستان هاي دوستدار كودك از روز سه شنبه 20 مهر در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان آغاز شده است و پس از سه روز برگزاري فردا به كار خود پايان مي دهد.
مهارت هاي برقراري ارتباط، ترويج تغذيه با شير مادر در دوران بارداري، نگراني هاي مربوط به سلامت مادران، چگونگي شيردهي و حمايت مداوم از مادران شيرده از جمله موضوع هاي بررسي شده توسط اساتيد و متخصصان گروه هاي نوزادان، اطفال، زنان و زايمان و گوارش اطفال در اين سمينار است.
شير مادر، نخستين خوراك نوزاد تازه به دنيا آمدهٔ انسان است پيش از آنكه بتواند مواد خوراكي ديگر را بخورد يا هضم كند.
سازمان بهداشت جهاني توصيه مي‌كند كه در شش ماه نخست، نوزاد تنها از شير مادر بخورد كه البته اگر آمادگي آن ديده شد كم كم مواد جامد هم افزوده شود.
در دين اسلام نيز تغذيه نوزاد با شير مادر مورد اهميت است بطوريكه در چند آيه از قرآن كريم نيز به آن اشاره شده است.
د/3011/ 6022

سرخط اخبار استان‌ها