كمبود دانش فنی در بخش كشاورزی خراسان شمالی/3800میلیارد ریال برای اشتغال روستائیان  پیش بینی شد

شیروان- ایرنا- رییس سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اكنون كشاورزی این استان واقع در شمال شرق كشور از كمبود دانش فنی رنج می برد زیرا كه شماری از كشاورزان در این زمینه كم سواد و بی سواد هستند.

به گزارش ایرنا عبدالله یوسفی شنبه در دیدار با كشاورزان پیشرو شیروان اظهار كرد: هم اكنون تنش محیطی و زیستی تبدیل به یك فرصت شده كه باید به دنبال شیوه های جدید بود.
وی گفت: كشاورزان باید از دانش فنی و فناوری روز استفاده كنند و باید كشاورزی را فن آور، مكانیزه و علمی كنیم وآن را از حالت سنتی به صنعتی و علمی گسترش دهند.
وی با بیان اینكه اگر تشكل توانمند داشته باشیم نیازمند دولت نخواهیم بود گفت: باید به زنجیره های تولید توجه كنیم زیرا كه اولویت دولت در سیاست گذاری كشاورزی نیز همین است.
یوسفی با اشاره به اینكه در بخش كشاورزی با سرمایه كم اشتغال می شود افزود: امسال 3 هزار و 800 میلیارد ریال برای اشتغال توسعه پایدار روستایی در خراسان شمالی با نرخ 6 درصد پیش بینی شده است كه 45 درصد سهم بخش كشاورزی است.
رییس سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی با اشاره به كمبود بارندگی های در این استان گفت: هم اكنون اراضی آبی تبدیل به اراضی دیم می شود كه باید از بذر اصلاح شده و كشت مكانیزه استفاده كرد تا تولید بیشتری داشته باشیم.
یوسفی با اشاره به اعتبارات تملك دارایی این سازمان طی سال جاری افزود: در این مورد مصوبات ما در مقایسه با سال گذشته بیش از 43 درصد رشد داشته است.
فرماندار شیروان هم در این نشست گفت: مشكلات مجموعه فعالین اقتصادی روز به روز بیشتر می شود و ما گرفتار یك مجموعه مشكلات هستیم كه باید حلقه مفقوده را پیدا كرد.
امین رضا مرآتی به ایجاد هماهنگی بین ظرفیت های مختلف شهرستان اشاره و اظهار كرد: سیاست های یكساله حوزه كشاورزی باید مشخص و بسترها برای گسترش كار علمی دراین بخش فراهم شود.
وی گفت: باید همفكری كرد چرا كه ریشه بسیاری از مشكلات ما عدم هماهنگی است، هزینه ها بالا و درآمد كم است و باید بهره وری را بالا ببریم از سویی فرهنگ كسب و كار را در كشور نهادینه كنیم و اعتقاد به تولید داشته باشیم كه در این صورت نیاز به حمایت نیست.
شهرستان شیروان 105 هزار هكتار عرصه كشاورزی و باغی دارد.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پر جمعیت خراسان شمالی در 60 كیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.
7186/ 6042
خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سید حسین قدسی

سرخط اخبار استان‌ها