ارائه تسهیلات کم‌بهره و تکمیل زیرساخت‌ها از مهم‌ترین مطالبات پرورش‌دهندگان آبزیان است

اهواز- ایرنا - پرورش دهنده نمونه ماهیان گرمابی خوزستان در سال ۱۴۰۲ گفت: مهمترین مطالبه پرورش‌دهندگان آبزیان از مسئولان، ارائه تسهیلات کم‌بهره و تکمیل زیرساخت‌ها و مکانیزاسیون و ادوات موردنیاز است.

به گزارش ایرنا، موسی زاهدسلامی روز چهارشنبه در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران بیان کرد: از سال ۸۷ تا ۹۶ به عنوان نایب رییس هیات مدیره در مجتمع پرورش ماهیان گرمابی آزادگان کارون مشغول به فعالیت بودم؛ از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲ به عنوان مدیر عامل و از ۱۴۰۲ تاکنون نیز نایب رییس هیات مدیره این مجتمع هستم.

وی که در رشته شیلات تکثیر و پرورش آبزیان تحصیل کرده، از سال ۱۳۸۰ تاکنون به فعالیت آبزی‌پروری مشغول است و از سال ۹۶ در کنار آبزی‌پروری به تولید خوراک آبزیان نیز گرایش یافت.


پرورش دهنده نمونه ماهیان گرمابی و نایب رییس هیات مدیره مجتمع پرورش ماهی آزادگان با اشاره به فعالیت مجتمع پرورش ماهیان گرمابی آزادگان کارون گفت: فاز یک این مجموعه از ۲ بخش علوفه‌کاری و آبزی‌پروری تشکیل شده و حدود ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار مساحت دارد و موجب اشتغال‌زایی یکهزار و ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و سه هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم شده است.

نایب رییس اتاق اصناف کشاورزی شهرستان کارون ادامه داد: فاز ۲ این مجتمع نیز از ۲ بخش آبزی‌پروری و علوفه‌کاری به مساحت ۶ هزار هکتار در حال بهره‌برداری است که با اتمام آن به اشتغال ۶ هزار نفر منجر می‌شود.

زاهدسلامی با اشاره به مشکلات موجود برای افتتاح فاز ۲ این مجتمع اظهارکرد: شبکه برق‌رسانی و آسفالت جاده‌های دسترسی مزارع فاز یک و ۲ این مجتمع باید اجرا شود که این حوزه نیازمند همکاری مسئولان مربوطه است.

این پرورش‌دهنده نمونه ماهیان گرمابی، ارائه تسهیلات کم‌بهره جهت سرمایه در گردش، تکمیل زیرساخت‌ها و مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی مورد نیاز برای پرورش دهندگان را ضروری دانست و با اشاره به عمده مشکلات پرورش دهندگان آبزیان از جمله کمبود تسهیلات بانکی جهت احداث و تکمیل مزارع پرورشی گفت: حدود ۱۴ هزار هکتار از زمین‌های لم یزرع استان (درجه سه و چهار) که فاقد هر گونه کاربری برای فعالیت کشاورزی بودند احیا شدند و جهت پرورش ماهی مورد استفاده قرار گرفتند.

وی با اشاره به میزان تولیدات ماهیان گرمابی در استان بیان کرد: در سال ۱۴۰۲, حدود ۶۴ هزار و ۵۰۰ تن ماهی گرمابی شامل کپور ماهیان چینی و بومی در خوزستان تولید شده است.

زاهدسلامی به صادرات ۴۲ هزار تن ماهیان گرمابی از استان و ارزآوری حدود ۱۷۰ میلیون دلار اشاره و خاطرنشان کرد: از زمانی که زنجیره راهبردی ماهیان گرمابی و خاویاری با حمایت استانداری و شیلات استان صورت گرفته تولیدات این مجتمع و سایر مزارع پرورشی در خوزستان نیز طی یکسال اخیر ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی به افزایش ۶۲ درصدی صادرات آبزیان استان اشاره و گفت: عمده مقاصد صادراتی آبزیان به کشورهای عراق، کویت، آذربایجان و ارمنستان است.

این تولیدکننده نمونه آبزیان بیان کرد: بزرگترین مشکل در مسیر جهش تولید در مزارع پرورش ماهی، عدم وجود برق پایدار و مکانیزاسیون ۸۰ درصد مزارع موجود، نبود تنوع گونه ای در ماهیان پرورشی است که رفع این مسئله با اخذ مجوز پرورش گونه هایی مانند تیلاپیا، سی باس، کپورماهیان هندی و سایر گونه ها است.

زاهدسلامی در خصوص تولید بچه ماهی نیز گفت: حدود ۶۱ میلیون قطعه بچه ماهی در استان خوزستان در سال گذشته پرورش یافته که شامل زنجیره تامین لارو، بچه ماهی حد واسط، ماهیان پرواری، تولید خوراک، فراوری و بازاریابی بوده است.

وی با بیان اینکه پساب خروجی مزارع قابل برگشت به چرخه تولید و اشتغال است و هیچ گونه آلایندگی برای محیط زیست ندارد گفت: آب خروجی از مزارع پرورش ماهی آزادگان در پایین دست باعث احیای تالاب شادگان و احیای زمینهای لم‌یزرع شده است؛ این مجتمع موجب احیای حدود ۷۰۰ هکتار پرورش ماهی و ۲ هزار هکتار زمین کشاورزی، اشتغال نیروی بومی و کمک به معیشت جوامع روستایی شده است.

ارائه تسهیلات کم‌بهره و تکمیل زیرساخت‌ از مهمترین مطالبات پرورش‌دهندگان آبزیان است

تجلیل از ۲ تولیدکننده نمونه آبزیان خوزستان در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی خوزستان

به گزارش ایرنا، مدیر کل شیلات خوزستان دوشنبه در حاشیه ششمین جشنواره توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام حمایت همه جانبه از بخش خصوصی بیان کرد: در راستای ارائه الگوهای موفق زنجیره ارزش ماهیان گرمابی به سایر بهره‌برداران در استان و کشور، از محسن امانی و موسی زاهدسلامی پرورش دهندگان ماهیان گرمابی خوزستان با حضور استاندار خوزستان معرفی و تجلیل شدند.

مرتضی سوری، مهمترین اقدامات شاخص صورت گرفته توسط این ۲ تولید کننده برتر استانی را بهره‌گیری از روش‌های نوین آبزی‌پروری، ایجاد زنجیره کامل آبزی‌پروری از تامین نهاده‌ها تا تولید و تکثیر بچه ماهی و کشت علوفه مورد نیاز عنوان کرد.

به گزارش ایرنا در این آیین از محسن امانی تحصیلکرده رشته کشاورزی که از سال ۱۳۷۳ در زمینه تکثیر و پرورش انواع ماهیان گرمابی فعال بوده و به عنوان موسس و مدیر عامل شرکت تعاونی آبزی گستران امروز اهواز مشغول به فعالیت است تجلیل شد.

ارائه تسهیلات کم‌بهره و تکمیل زیرساخت‌ از مهمترین مطالبات پرورش‌دهندگان آبزیان است

همچنین از موسی زاهدسلامی نایب رییس هیات مدیره مجتمع پرورش ماهی آزادگان که در رشته شیلات تکثیر و پرورش آبزیان تحصیل کرده، از سال ۱۳۸۰ تاکنون به فعالیت آبزی‌پروری مشغول است و از سال ۹۶ در کنار آبزی‌پروری به تولید خوراک آبزیان گرایش یافته تجلیل به عمل آمد.

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با عنوان IRANEXPO ۲۰۲۴ از هشتم تا ۱۲ اردیبهشت ماه در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha