۱۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۰۴
کد خبر: 82223702
T T
۰ نفر
قیمت‏ جهانی مواد غذایی به بالاترین سطح در 15 ماه اخیر رسید

تهران - ایرنا - سازمان غذا و كشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام كرد: بهای جهانی مواد غذایی با افزایش قیمت تمامی این كالاها به استثنای غلات، به بالاترین میزان در بیش از یك سال اخیر رسیده است.

به گزارش شبكه خبری بلومبرگ به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان غذا و كشاورزی ملل متحد (فائو)، ‌شاخص مواد غذایی این نهاد پس از كاهش در ماه ژوئیه 2016 ، به نسبت 1.9 درصد در ماه اوت افزایش یافته است.
این كاهش نخستین مورد از ماه ژانویه سال جاری (2016) به این سو بوده است.
براساس این گزارش، قیمت 73 ماده غذایی نسبت به سال پیش ( 2015)، 6.9 درصد بالارفته است.
فائو می افزاید: قیمت لبنیات، روغن‏های نباتی و شكر، بیشتر از غلات افزایش یافته است.
كاهش تولید شیر در اتحادیه اروپا، موجب پائین آمدن میزان بالقوه صادرات جهانی بیش از حد انتظار شده و شاخص قیمت‏های لبنیات را نسبت به ‍ژوئیه، 8.6 درصد بالا برده است.
همچنین با پیش بینی پائین آمدن مقدار تولید روغن نخل (پالم) در مالزی به سطح كمتر از میزان پیش بینی شده قبلی، هم زمان با بالافتن تقاضای برخی مصرف كنندگان مانند چین و هند برای واردات بیشتر روغن های نباتی، قیمت این مواد غذایی، 7.4 درصد بالا رفته است.
بالارفتن تقویت ارزش پول برزیل و پیش بینی كاهش عرضه جهانی این ماده نیز به بالارفتن قیمت شكر به میزان 2.5 درصد كمك كرده است.
این درحالیست كه قیمت غلات به علت فشار فصلی ناشی از تكمیل برداشت این محصولات در نیم كره شمالی،به میزان سه درصد كاهش یافته است.
تولید بی سابقه ذرت در آمریكا و عرضه مازاد گندم بدون كیفیت كه هر دو برای خوراك حیوانات و دام استفاده می شود، موجب كاهش قیمت این مواد شده است.
فائو در این گزارش، ارزیابی خود را برای تولید غلات در سال 2016-2017 میلادی با 0.9 درصد افزایش به دو میلیون و 566 میلیارد تن رسانده كه تولید گندم با 1.2 درصد افزایش به میزان بی سابقه 740 میلیون و 700 هزار تن و ذخیره غلات نیز با 4.5 درصد افزایش به 663 میلیون و 700 هزار تن می رسد.
اروپام**1486**1392
۰ نفر

سرخط اخبار جهان