۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۰۹
کد خبر: 82278274
T T
۰ نفر
26 میلیارد ریال كمك بلاعوض دولت به سامانه آبیاری تحت فشار در ابركوه

یزد - ایرنا - مدیر جهاد كشاورزی ابركوه گفت: امسال 400 هكتار از باغات و اراضی كشاورزی این شهرستان با 26 میلیارد ریال كمكهای بلاعوض دولت به سامانه های آبیاری تحت فشار تجهیز شد.

مهدی غیب الهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار در این شهرستان با توجه به شرایط بحرانی آب و افت آبهای زیر زمینی ضروری است.
وی از كشاورزان شهرستان ابركوه خواست با اجرای این سامانه ها در مزارع و باغ های خود از هدر رفتن آب جلوگیری كنند.
این مسوول بابیان اینكه برای هر هكتار آبیاری تحت فشار 130 میلیون ریال هزینه می شود اظهار كرد: دولت علاوه بر پرداخت 50 درصد كمك بلاعوض برای هرهكتار، به كشاورزان خرده مالك هم كه طرح آبیاری نوین در مزارع خود اجرا كنند تسهیلات می دهد.
مدیر جهاد كشاورزی ابركوه با بیان اینكه سالانه 120 میلیون مترمكعب آب از 648 حلقه چاه كشاورزی و 13 رشته قنات دراین شهرستان برداشت می شود تصریح كرد: ضرورت دارد كشاورزان در استفاده بهینه و برداشت آب مدیریت كنند.
غیب الهی ادامه داد: تاكنون برای استفاده بهینه از آب بخش كشاورزی باحمایت ها و كمكهای بلاعوض دولت بیش از دوهزارو 500 هكتار از باغات و اراضی این شهرستان درسالهای گذشته به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شده است و این رقم درسال زراعی جاری به چهار هزار هكتار افزایش می یابد.
این مسوول اضافه كرد: جلوگیری از برداشت بی رویه آب و پرت آن و افزایش راندمان در بخش كشاورزی از مزایای اجرای این طرح است.
وی بابیان اینكه بخش كشاورزی ابركوه، بیش از 35 درصد اشتغال را به خود اختصاص داده خاطر نشان كرد:ابركوه در تولید برخی محصولات كشاوری مقام نخست و یا دوم را دراستان یزد دارد.
در این شهرستان سالانه بیش از 190 هزار تن محصول زراعی ، باغی و دامی تولید می شود.
این شهر با 50 هزار نفر جمعیت در 140 كیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع شده است.
7539/6197 خبرنگار: ابوالفضل كارگر ** انتشار: محمد حسین فلاح تفتی
irnayazdd@

سرخط اخبار استان‌ها