۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۹
کد خبر: 82247286
T T
۰ نفر
بازدید كارشناسان فرانسوی از مزارع ذرت بذری و سورگوم شركت كشت و صنعت درستكار مغان

اردبیل - ایرنا - هیاتی مركب از كارشناسان فدراسیون تولیدكنندگان بذر ذرت و سورگوم فرانسه به منظور ارزیابی امكانات و زمینه های مشاركت درتولید بذر ذرت و سورگوم به همراه تعدادی از كارشناسان وزارت جهادكشاورزی از مزارع ذرت بذری 706 و سورگوم و فعالیت های شركت درستكار مغان بازدید كردند.

به گزارش ایرنا ، مشاور فنی كشت و صنعت درستكار مغان روز چهارشنبه در این بازدید با اشاره به برنامه های این شركت در تولید بذور كشاورزی (ذرت و سورگوم) گفت: به منظور تامین نیاز كشور به هسته اولیه و بذر سورگوم در سال زراعی جاری حدود 140 هكتار از زمین های شركت به زراعت سورگوم اختصاص یافته و پیش بینی می شود بیش از 600 تن بذر از اراضی زیر كشت استحصال شود.
احمد مزین افزود: بذر تولیدی سورگوم پس از فرایند و بسته بندی با نظر معاونت امور زراعت وزارت جهاد كشاورزی توسط شركت كشت و صنعت درستكار مغان در سراسر كشور از جمله استان های خراسان ، گیلان ، مازندران ، خوزستان ، سیستان و بلوچستان و یزد توزیع
می شود.
او با بیان اینكه این شركت 100 درصد نیاز كشور به بذر سورگوم را تامین می كند ادامه داد: موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ، لیسانس انحصاری و انتقال فناوری و دانش فنی امتیاز تكثیر و فروش بذر هیبرید ذرت رقم 706 كرج و تولید بذر هیبرید سورگوم رقم اسپید فید به شركت كشت و صنعت درستكار مغان واگذار شده است.
وی با اشاره به اهمیت و ویژگی های خاص بذر هیبرید سورگوم اسپید فید گفت: این بذر برای تولید علوفه تر ، خشك و سیلویی مناسب بوده و تولید علوفه سیلویی در چند چین باعث شده میانگین عملكرد علوفه این رقم هیبرید به فراتر از یكصد تن در هكتار برسد.
وی با اعلام اینكه علوفه این رقم در مناطق مستعد حتی تا چهار چین در یك سال زراعی برداشت می شود، اضافه كرد: این محصول به كم آبی مقاوم است و به همین علت برای مناطقی از كشور كه دارای مشكل آب می باشند توصیه شده است.
وی از اختصاص 500 هكتار از اراضی منطقه به كشت ذرت رقم جدید 706 در سال زراعی 94-95 خبر داد و گفت: انتظار می رود حدود یك هزار و 500 تن بذر ذرت از این اراضی برداشت شود.
مزین بیان كرد: بذر ذرت تولیدی درستكار مغان بر اساس قرارداد منعقده با موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر زیر نظر معاونت امور زراعت وزارت جهاد كشاورزی در اختیار كشاورزان قرار داده می شود.
به گفته وی ، در سایه همكاری و راهنمایی ها و نظارت خوب و مستمر كارشناسان و ناظران موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ، نظارت و تلاش شبانه روزی كارشناسان كشت و صنعت درستكار مغان و رعایت اصول آماده سازی زمین و كاشت و داشت ، بكارگیری توصیه های فنی كارشناسان از سوی ذرت كاران و نیز شركت آنها در كارگاه های آموزشی تمام اراضی زیر كشت ذرت بذری و سورگوم از مطلوبیت بسیار خوبی برخوردار است.

** كشت و صنعت درستكار مغان آماده همكاری با شركت های فرانسوی است
مدیرعامل شركت كشت و صنعت درستكار مغان هم با ابراز خرسندی از حضور كارشناسان فرانسوی و وزارت جهاد كشاورزی و سازمان جهاد كشاورزی استان اردبیل گفت: كشت و صنعت درستكار مغان به عنوان یكی از شركت های بزرگ ، مجرب و فعال در زمینه تولید و تكثیر بذور كشاورزی در سطح كشور آماده همكاری در زمینه تولید بذر و تبادل دانش و نیروی انسانی با شركت های فرانسوی است.
زكی الله بابایی اظهار كرد: این شركت همچنین آماده صادرات تولیدات خود به كشورهای همسایه و همچنین بهره گیری از فناوری فرانسه در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و دستورالعمل های وزارت جهاد كشاورزی و بر اساس قراردادهای فی مابین خود و موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر است.
وی با اشاره به ظرفیت ها ، قابلیت ها و توانمندی های كشت و صنعت درستكار مغان افزود: این شركت ظرفیت و امكانات لازم برای افزایش میزان تولید بذر و تامین نیاز كشورهای مجاور را دارد.
وی به بازدیدهای اخیر خود و كارشناسان شركت درستكار مغان از اراضی و امكانات تولید بذر كشورهای فرانسه ، ایتالیا ، هلند و بلژیك اشاره كرد و ادامه داد: آمادگی و توان مورد نیاز را برای سرمایه گذاری مشترك ، مشاركت و همكاری با شركت های فرانسوی داریم و بدون شك این همكاری ها و بازدیدها می تواند در ارتقای كیفیت بذور تولیدی و رونق بخش كشاورزی دو طرف تاثیرگذار باشد.
وی تولید بذر استاندارد و مرغوب را از اهداف و سیاست های راهبردی این شركت دانست و گفت: در راستای نیل به این هدف شركت درستكار مغان برای اولین بار در بین شركت های غیر دولتی فعال در زمینه تولید بذر ، یك دستگاه 'پیكر هاسكر' (كمباین بلال چین)ساخت كشور فرانسه به ارزش نزدیك 20میلیارد ریال خریداری كرده كه هم اكنون در اختیار این شركت می باشد و در روزهای آینده در برداشت ذرت بذری به صورت مكانیزه مورد استفاده قرار می گیرد.
او با اشاره به مزایا و محاسن این كمباین مجهز و مدرن اظهار كرد: تسریع و تسهیل در عملیات برداشت ذرت ، جلوگیری از تلفات در برداشت و كاهش حدود 20 درصدی ضایعات بذر ، تسریع در آماده سازی مزرعه برای زراعت بعدی و نیز ارتقای كیفیت بذر تولیدی از جمله مزایا و محاسن برداشت با این كمباین پیشرفته به صورت بلال چینی است.
وی همچنین از برنامه ریزی های این شركت با توجه به استقبال خوب كشاورزان استان ها برای كاشت بذر ذرت 706 در سطح حدود یك هزار و 500 هكتار در آینده خبر داد و گفت: توسعه و تجهیز كارخانه درستكار مغان و استفاده از ماشین آلات پیشرفته و روزآمد با فن آوری های جدید دنیا در دستور كار این شركت قرار دارد.
كارشناسان فرانسوی نیز با قدردانی از استقبال و میهمان نوازی كشت و صنعت درستكار مغان و مسوولان جهاد كشاورزی اظهار كردند: فعالیت ها و برنامه های شركت درستكار مغان در بحث تولید هسته اولیه و بذر ذرت 706 و سورگوم مطابق با استانداردهای جهانی و همتراز با كشورهای اروپایی است.
این كارشناسان با بیان اینكه پارس آباد مغان از نظر خاك و آب زراعی و اقلیم برای تولید انواع بذور كشاورزی در دنیا منحصر به فرد است، ادامه دادند: مزارع ذرت بذری و سورگوم شركت درستكار مغان از كیفیت مطلوب و بی نظیری برخوردار است.
پارس آباد مغان در شمال استان اردبیل و كناره های رودخانه مرزی ارس قرار دارد.
خبرنگار: اسدالله فولادی** انتشاردهنده: عارف شیرزاد
7121/ 1257

سرخط اخبار استان‌ها