۷ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۱۷
کد خبر: 82402378
T T
۰ نفر
470 ميليارد ريال تسهيلات رونق توليد در بخش كشاورزي استان مركزي پرداخت شد

اراك - ايرنا - معاون برنامه ريزي جهاد كشاورزي استان مركزي گفت: 470 ميليارد ريال تسهيلات رونق توليد و خروج از ركود در حوزه كشاورزي اين استان پرداخت شده است.

بهنام نصرالهي روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: 147 واحد توليدي كوچك و متوسط در بخش هاي مختلف كشاورزي در اين مدت از تسهيلات طرح رونق توليد و خروج از ركود در استان مركزي بهره مند شده اند.
وي ادامه داد: از مجموع اين واحدها ، 36 مورد با اعتباري بالغ بر 152 هزار و 950 ميليون ريال در شهرستان اراك، 25 واحد با 31 هزار و 960 ميليون ريال اعتبار در شهرستان خمين، 34 واحد با يكصد و يك هزار ميليون ريال در شهرستان ساوه، 9 واحد با تخصيص اعتباري بالغ بر 13 هزار و 290 ميليون ريال در شهرستان آشتيان و 15 واحد با اعتباري بالغ بر 18 هزار و 280 ميليون ريال در شهرستان فراهان پرداخت شده است.
معاون برنامه ريزي جهاد كشاورزي استان مركزي گفت: همچنين 9 واحد با اعتباري بالغ بر 14 هزار و 120 ميليون ريال در شهرستان كميجان، 9 واحد با صرف اعتبار 11 هزار و 255 ميليون ريال در شهرستان خنداب، پنج واحد با 15 هزار و 630 ميليون ريال اعتبار در شهرستان دليجان، سه واحد با اعتبار پنج هزار و 280 ميليون ريال در شهرستان شازند و 2 واحد با تخصيص اعتبار شش هزار و 250 ميليون ريال در شهرستان محلات در اين مدت از تسهيلات طرح رونق توليد و خروج از ركود بهره مند شده اند.
نصرالهي افزود: تسهيلات رونق توليد در ديگر بخش ها نيز در دستور كار است و براي تامين سرمايه 89 واحد با اعتباري بالغ بر 153 هزار و 145 ميليون ريال در زير بخش دام به واحدهاي توليد گوشت و شير تسهيلات پرداخت شده است.
وي ادامه داد: 11 واحد نيز با اعتباري بالغ بر 96 هزار و 405 ميليون ريال در بخش صنايع تبديلي و براي جلوگيري از هدر رفت و فرآوري محصولات كشاورزي و دامپروري از تسهيلات رونق توليد بهره مند شدند.
وي ادامه داد: 44 واحد در بخش طيور گوشتي و مرغ تخم گذار، يك واحد در بخش شيلات به ترتيب با 116 هزار و 125 ميليون ريال و 240 ميليون ريال در قابل پوشش تسهيلات رونق توليد قرار گرفتند.
معاون برنامه ريزي جهاد كشاورزي استان مركزي خاطر نشان كرد: پرداخت اين تسهيلات علاوه بر افزايش ظرفيت توليد و فعال سازي صد در صدي واحدهاي توليدي دامداري و كشاورزي نيمه فعال، زمينه تثبيت اشتغال براي 516 نفر را به همراه داشته است.
نصرالهي ياد آور شد: 889 واحد توليدي از ابتداي آغاز طرح پرداخت تسهيلات رونق توليد در بخش هاي مختلف كشاورزي، دام و طيور و شيلات متقاضي دريافت اين تسهيلات هستند كه تقاضاي 362 مورد آنها با اعتباري بالغ بر يك هزار و 741 ميليارد ريال در كميته كارشناسي و 107 واحد در كارگروه استاني در حال بررسي و 420 مورد اين واحدها با درخواست يك هزار و 988 ميليارد ريال براي دريافت تسهيلات به بانك هاي عامل معرفي شده اند.
وي ادامه داد: از مجموع واحدهاي معرفي شده به بانك هاي استان مركزي 155 واحد به مبلغ 684 ميليارد ريال در حال تكميل و تشكيل پرونده هستند و 47 واحد به مبلغ 438 ميليارد ريال در مرحله عقد قرار داد و سه واحد با اعتباري بيش از چهار ميليارد ريال درمرحله پرداخت قرار دارند.
استان مركزي با وجود صنعتي بودن جزء 10 استان نخست كشور در بخش كشاورزي است كه 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان و دو و يك دهم درصد كشور در بخش كشاورزي اين فعال هستند.
670 هزار هكتار اراضي باغي و كشاورزي در استان مركزي وجود دارد كه يك و دو دهم درصد توليدات كشاورزي مازاد بر نياز استان به ساير مناطق ارسال مي شود.
استان مركزي با توليد حدود 54 هزار تن گوشت سفيد، 53 هزار تن توليد گوشت قرمز، 320 هزار تن شير، حدود 41 هزار تن توليد تخم مرغ از جايگاه ويژه اي در توليدهاي بخش كشاورزي و دامداري در سطح كشور برخوردار است.
استان مركزي رتبه اول صادرات ماهيان زينتي را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات اين ماهيان از اين استان انجام مي شود.
اين استان رتبه چهارم توليد بچه ماهي قزل آلا، رتبه اول در تنوع توليد گل و گياهان زينتي، رتبه دوم توليد گل ها شاخه بريده، رتبه سوم در توليد گل و گياهان زينتي، رتبه دوم سطح زير كشت و توليد انار كشور، رتبه ششم توليد پسته، مقام هشتم توليد گل محمدي، مقام نهم در توليد انگور، رتبه سوم در توليد لوبيا و رتبه پنجم در توليد جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ايستگاه انار ساوه، پژوهشكده گل و گياهان زينتي محلات، ايستگاه ملي تحقيقات لوبياي خمين، وجود شعبه ششم تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي، وجود ايستگاه تحقيقات ماهيان زينتي و مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي نيز از ظرفيت هاي علمي و تحقيقاتي استان مركزي است.
1955/3075/خبرنگار: مهدي عظيمي**انتشاردهنده: حسين مهدي زاده اصفهاني

سرخط اخبار استان‌ها