۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۹:۳۲
کد خبر: 82871934
T T
۰ نفر

سفرهای نوروزی را با آب و غذای سالم لذت بخش كنید

۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۹:۳۲
کد خبر: 82871934
سفرهای نوروزی را با آب و غذای سالم لذت بخش كنید

اهواز - ایرنا - مدیر سلامت محیط و كار مركز بهداشت خوزستان با توجه به ایام تعطیلات نوروزی و افزایش مسافرت ها، نكات بهداشتی لازم در مصرف آب و مواد غذایی در هنگام سفر ارایه داد.

فرهاد صفدری دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: در آستانه پیك بهاره بیماری های روده ای قرار داریم به این معنی كه از فروردین تا نیمه خرداد، با مساعد شدن شرایط آب و هوایی برای رشد عوامل بیماری زای روده ای به ویژه ویبریوكلرا (عامل بیماری بسیار خطرناك وبا) رعایت بهداشت آب و غذا حایز اهمیت است.
وی در ادامه به مثلث اپیدمیولوژیك بیماری های روده ای اشاره كرد و گفت: آب سالم، غذای سالم و دست تمیز سه وجه این مثلث را تشكیل می دهند و رعایت این سه عامل می تواند احتمال ابتلا به بیماری های روده ای را به میزان زیادی كاهش دهد.
صفدری به شهروندان توصیه كرد: تا حد امكان در سفر از آب های بسته بندی استفاده و از مصرف آب موجود در مخازن به دلیل احتمال شسته نشدن مخزن، خودداری شود.
مدیر سلامت محیط و كار مركز بهداشت خوزستان اظهار كرد: هنگام سفر از خرید لبنیات به ویژه پنیر محلی فاقد مشخصات بهداشتی به دلیل احتمال بروز بیماری تب مالت خودداری شود.
وی بیان كرد: غذای پخته شده باید در كمتر از 2 ساعت پس از پخت، به مصرف برسد زیرا افت دمای مواد غذایی پخته شده به زیر 60 درجه سانتیگراد، موجب فعالیت میكروب های بیماری زا است و همچنین از حمل غذای آماده تهیه شده از شیر و تخم مرغ، خودداری شود.
صفدری با اشاره به اینكه سالاد الویه به هیج وجه غذای مناسب سفر نیست به مسافران توصیه كرد: بهترین غذا در بین مسیر، كنسروها هستند كه با رعایت نكات بهداشتی مرتبط می تواند به عنوان یك غذای مطمئن مصرف شوند.
وی بر جداسازی موادغذایی خام و پخته هنگام سفر به عنوان یك عامل مهم در جلوگیری از ابتلای به بیماری های روده ای تاكید كرد.
صفدری ادامه داد: مسافران سبزیجات و مواد اولیه سالاد را حتما پیش از مصرف به روش بهداشتی شامل پاكسازی گل و لای، انگل زدایی با مایع ظرفشویی، گندزدایی با محلول گندزدای سبزیجات و شست و شو با آب، سالم سازی و سپس مصرف كنند.
مدیر سلامت محیط و كار مركز بهداشت خوزستان تاكید كرد: مسافران به هیچ وجه گوشت دام ذبح شده در كنار جاده را با عنوان گوشت تازه و گرم خریداری و مصرف نكنند چون سلامت این دام ها زیر نظارت مراجع مربوطه نبوده و آلودگی سطوحی كه گوشت روی آن قرار می گیرد، بر سلامت گوشت تاثیر دارد.
وی گفت: رعایت نكردن سرد كردن گوشت پیش از مصرف به مدت 24 ساعت، یك تهدید جدی در ابتلا به بیماری بسیار خطرناك تب خونریزی دهنده به شمار می رود.
صفدری به عنوان یك توصیه غذایی هنگام سفر، استفاده از آب لیمو و ماست با غذا را از عوامل موثر در جلوگیری از بروز بیماری های روده ای دانست.
مدیر سلامت محیط و كار مركز بهداشت خوزستان از شهروندان و مسافران درخواست كرد كه تخلفات بهداشتی در مراكز تهیه و عرضه مواد غذایی و مكان‌های اسكان مسافران را با سامانه شبانه روزی رسیدگی به شكایات بهداشتی 190 درمیان بگذارند تا پیگیری‌ لازم، صورت گیرد.
3004/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها