۲۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۰۵
کد خبر: 82728892
T T
۰ نفر
اشتیاق اروپایی ها برای ورود به بازار محصولات كشاورزی ایران پس از برجام/ فرانسوی ها پیشتازند

تهران - ایرنا - مدیرعامل شركت بازرگانی تعاونی های كشاورزی ایران با اشاره به اشتیاق مضاعف اروپایی ها برای ورود به بازار محصولات كشاورزی ایران پس از برجام گفت: شركت های اروپایی برای حضور در بازار ایران به شكل متفاوت و نه به صرف تولید كننده نهاده های ابتدایی، علاقه دارند.

جواد كلاهان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا به تفاهم نامه امضا شده بین ایران و فرانسه در زمینه تولید بذر اشاره كرد و اظهار داشت: تفاهم نامه ای كه با حضور فیل هوگان كمیسیونر كشاورزی و تولیدات روستایی اتحادیه اروپا امضا شد، در زمینه بذر و انتخاب بذرهای بهینه با توجه به شرایط آب و هوایی ایران است.
وی افزود: در مراحل بعدی این بذرها در ایران تولید و شركت های مشترك تولید بذر در ایران دایر می شود.
وی افزود: در قالب این تفاهم نامه، علاوه بر تامین نیاز داخل، زمینه صادرات بذرهای فرانسوی كه در ایران تولید می شود، برای سایر كشورهای دیگر مازاد بر نیاز داخلی فراهم می شود.
كلاهان با بیان اینكه این تفاهم نامه با فدراسیون ملی بذر و ذرت سوربون فرانسه امضا شده است و فرانسوی ها فعلا پیش قدم برای عقد آن بودند، گفت: این همكاری به صورت علمی و اقتصادی خواهد بود.
مدیرعامل شركت بازرگانی تعاونی های كشاورزی ایران یادآوری كرد: برای اتحادیه اروپا بحث محصولات تراریخته بسیار اهمیت دارد و به همین لحاظ با فدراسیون و اتحادیه آوریل(این اتحادیه بحث های كلزا را در فرانسه دنبال می كند) از یك ماه پیش تفاهم نامه امضا شده است.
وی مدت زمان تفاهم نامه امضا شده بین ایران و فرانسوی ها در تولید بذر را سه سال عنوان كرد و اظهار داشت: در این تفاهم نامه مشخص شده كه هر سال چه تعداد و در چه مجله هایی قرار است مقالات منتشر و كارگاه های آموزشی برگزار شود.
كلاهان با اشاره به برگزاری نخستین كارگاه آموزشی در یك ماه پیش با حضور 50 نفر از متخصصان گفت: در این چارچوب كارشناسان فنی فرانسه از زمین های ایران بازدید كرده اند؛ به هشت مورد در تفاهم نامه اشاره شده كه همه بحث های علمی اعم از برگزاری كارگاه آموزشی و نمایشگاه ها بوده اما هزینه آن برآورد نشده است.
وی با یادآوری این كه بذرهای هشت شركت فرانسوی انتخاب شده اند و در مرحله كارهای علمی است، تصریح كرد: رویدادهای بسیار بزرگی در زمینه كشاورزی پس از برجام در حال انجام است و می توان به جرات گفت در سه سال گذشته حتی برای واردات چیزهای جزئی هم نمی توانستیم با اروپایی ها تعامل داشته باشیم چه برسد به تولید بذر و نیز انتقال دانش فنی اما از یك سال و نیم گذشته كاملا تغییر رویه اروپایی ها بویژه فرانسوی ها، آلمانی ها و دانماركی و دیگر كشورهای اروپایی اعم از ایتالیا و اسپانیا كه تا حدودی هم عقب مانده اند تغییر كرده است.
كلاهان گفت: با توجه به این كه بازار ایران تغییر كرده رویه اروپایی ها متناسب با این امر تغییر یافته و اگر بخواهند وارد بازار كشاورزی ایران شوند باید با تغییر رویه این كار صورت گیرد.

سیام**6984*2025*
گفت و گو: امیر خانزاده**ناشر: لیلا جودی
۰ نفر