۱۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۴:۰۱
کد خبر: 81951463
T T
۰ نفر
افزایش دو برابری تولید پروتئین دامی پس از انقلاب اسلامی

تهران- ایرنا- معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادكشاورزی گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی سرانه تولید پروتئین با منشاء دامی 16.2 گرم بود كه هم اكنون این میزان به بیش از 32 گرم افزایش یافته است كه رشد بیش از دو برابری را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حسن ركنی روز شنبه در نشست مطبوعاتی به مناسبت سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: این بدان معناست كه پروتئین دامی مورد نیاز 4.5 گرم از گوشت قرمز، 10.3 گرم از شیر و لبنیات، 9.8 دهم گرم از مرغ، 3.5 گرم از تخم مرغ و 4.6 گرم از آبزیان تامین می شود.
وی اظهار داشت: در دهه مبارك فجر امسال بیش از دو هزار و 848 پروژه كشاورزی با اعتبار 12 هزار و 450 میلیارد ریال در سراسر كشور به بهره برداری رسیده كه از این میزان 445 پروژه با اعتبار سه هزار و 400 میلیارد ریال مربوط به معاونت امور دام است.
ركنی درباره تولید گوشت قرمز گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی سرانه تولید گوشت قرمز 1.5 كیلوگرم بود و اكنون با وجود واردات 60 تا 70 هزار تن در سال سرانه تولید به 11.5 كیلوگرم رسیده است.
وی از افزایش جهشی سرانه تولید گوشت مرغ در كشور خبر داد و افزود: در ابتدای انقلاب اسلامی سرانه تولید گوشت مرغ 6 كیلوگرم بود كه هم اكنون این میزان به 26كیلوگرم رسیده است.
وی گفت: سرانه تولید تخم مرغ در ابتدای انقلاب اسلامی 6 كیلوگرم بود و هم اكنون بالغ بر 11.5 كیلوگرم شده است.
وی در زمینه تولید شیر و لبنیات نیز گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی سرانه تولید شیر و لبنیات حدود 70 كیلوگرم بود كه در حال حاضر 113 كیلوگرم است.

** كاهش 30 درصدی واردات
وی ضمن اشاره به آمار گفت: واردات محصولات پروتئینی از سال 1392 تاكنون 30 درصد كاهش داشته است. در 9 ماه نخست سالجاری 563 میلیون دلار محصولات پروتئینی وارد شده كه نسبت به زمان مشابه سال 1393 حدود هشت درصد كاهش داشته است.

** رشد 5.7 درصدی صادرات دام و طیور
معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد كشاورزی گفت: در 9 ماه نخست سالجاری به میزان 905 میلیون دلار محصولات پروتئینی دام و طیور صادر شد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.7 درصد رشد داشته است.
وی درباره گوشت مرغ اضافه كرد: در 9 ماه نخست امسال 50 هزارتن گوشت مرغ با 70 میلیون دلار ارزآوری صادر شد كه 13 درصد كاهش داشته است. در این مدت 60 هزار تن تخم مرغ به ارزش 75 میلیون دلار صادر شد كه 22 درصد رشد را نشان می دهد.

** رشد 16.5 درصدی صادرات دام زنده و احشام خوراكی
وی درباره صادرات دام زنده و احشام خوراكی گفت: صادرات 17 هزارتن دام زنده و احشام خوراكی در 9 ماه نخست امسال 193 هزار دلار ارز آوری برای كشور داشته است كه نسبت به سال گذشته 16.5 درصد رشد دارد.

** صادرات 295 هزارتن شیر و فرآورده لبنی
ركنی افزود: درمدت مذكور 295 هزارتن شیر و فرآورده لبنی به ارزش 422 میلیون دلار صادر شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد كاهش داشته كه با توجه به ایجاد تنوع، ارزش صادرات آن مشابه سال گذشته بوده است.

** رشد 175 درصدی صادرات گوسفند و بز
وی ادامه داد: با صادرات یك هزار و 152 راس گوسفند و بز به ارزش 177 میلیون دلار درمدت مذكور 175 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم.
وی صادرات جوجه یك روزه، تخم مرغ نطفه دار، عسل و آلایش دامی را در 9 ماه نخست امسال 28 هزار تن و به ارزش 159 میلیون دلار اعلام كرد كه نسبت به پارسال 30 درصد كاهش داشته داشت و علت كاهش صادرات باید بررسی شود.

** تخصیص 35 هزار میلیارد ریال برای اصلاح ساختار واحدهای دام و طیور
ركنی همچنین ازتخصیص 35 هزار میلیارد ریال برای اصلاح ساختار 10 هزار واحد دامی، 16 هزار واحد مرغداری و 95 كارخانه تجهیز خوراك دام خبر داد كه در صورت نهایی شدن می تواند موجب افزایش بهره وری بخش شود.

** پیش بینی كاهش تراز تجاری بخش كشاورزی به 4.5 میلیارد دلار منفی
معاون تولیدات دامی وزارت جهادكشاورزی افزود: در سال 1392 تراز تجاری بخش كشاورزی منفی هشت میلیارد و 100 میلیون دلار بود كه با تلاش های دولت تدبیر و امید این میزان در سال 1393 به منهای 5.4 میلیارد دلار بهبود یافت.
وی پیش بینی كرد تراز تجاری بخش كشاورزی كشور در سال جاری به منهای 4.5 میلیارد دلار برسد.

** تفاهم نامه صادرات محصولات پروتئینی به روسیه نهایی نیست
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد كشاورزی در خصوص صادرات محصولات پروتئینی به روسیه گفت: صادرات محصولات لبنی به روسیه بزودی انجام می‌شود اما هنوز توافق برای صادرات محصولات پروتئینی به این كشور نهایی نشده است.
ركنی افزود: روسیه بازار بزرگی برای مصرف اقلام پروتئینی است و با توجه به نزدیكی به كشور ایران و همچنین اختلاف هایی كه با كشور تركیه دارد، فرصت صادراتی خوبی برای صادرات محصولات دامی كشورمان به روسیه فراهم شده است.
وی اضافه كرد: بنابراین كار ما برای صادرات محصولات پروتئینی به روسیه در وهله اول عرضه محصول باكیفیت و انجام یكسری مراودات و انعقاد پروتكل‌ها بین دو كشور است.
وی گفت: زیرساخت‌های لازم برای صادرات به روسیه فراهم است و گروه‌های كارشناسی كه از سوی این كشور برای بازدید از كشتارگاه‌ها و واحدهای بسته‌بندی به ایران مراجعه كرده‌اند، وضعیت واحدهای تولیدی كشورمان مورد تأییدشان بوده است.
معاون وزیر جهاد كشاورزی تصریح كرد: اما برای صادرات باید پروتكل‌هایی بین كشور روسیه و سازمان دامپزشكی كشورمان منعقد شود كه هنوز این پروتكل‌ها به مرحله نهایی نرسیده است.
وی با اشاره به صادرات محموله‌های آبزیان به كشور روسیه ، گفت: صادرات محصولات لبنی قریب‌الوقوع به این كشور انجام می‌شود اما در مورد صادرات پروتئینی و یا مرغ نیازمند مراودات بیشتر هستیم.

** وزارت جهاد كشاورزی فاقد ابزار نظارتی بر قیمت‌ها است
معاون امور بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد كشاورزی درباره اجرایی نشدن قیمت مصوب 14هزار و 400 ریال شیرخام گفت: معتقدیم برای استمرار تولید هر محصول،تولید آن باید اقتصادی شود.
وی اظهار داشت: در طرح انتزاع، بخشی از وظایف وزارت صنعت به جهاد كشاورزی منتقل شد اما ابزار نظارتی همراه آن به وزارت جهاد كشاورزی منتقل نشده كه این یكی از نواقص در كار ما است.
وی با اشاره به این كه اول تیر ماه سال 1393 قیمت هر كیلوگرم شیر در جلسه تنظیم بازار 14هزار و 400 ریال تصویب شد و تاكنون این قیمت عملیاتی نشده است، افزود: در این رابطه دستگاه ناظر باید پاسخگو باشد. ما در وزارت جهاد كشاورزی دستگاه نظارتی نداریم البته سازمان حمایت از مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان در این رابطه قول‌های مساعدی داده اما هنوز موضوع به نتیجه نرسیده است.

** دولت برنامه ای برای تخصیص یارانه جدید به شیرخام ندارد
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد كشاورزی درباره تخصیص یارانه به شیرخام گفت: سال گذشته با تصویب قیمت 14 هزار و 400 ریال برای شیر خام دیگر نیازی به تخصیص یارانه به این بخش نبود و تخصیص یارانه جدیدی در برنامه دولت پیش‌بینی نشده است.

** صادرات عسل كاهش یافت
ركنی درباره كاهش صادرات عسل گفت: صادرات عسل در سال جاری نسبت به سال گذشته كاهش یافته اما موضوع مهمی كه در صادرات عسل و یا هر كالایی مدنظر قرار می‌گیرد مزیت صادراتی آن كالا است. این بدان معناست قیمتی كه عسل صادراتی در دنیا خریدار دارد ،دارای مزیت بیشتری است یا قیمتی كه آن كالا در داخل خریداری می‌شود.
وی با بیان اینكه در حال حاضر جمع‌بندی دقیقی در مورد وضعیت صادرات عسل نداریم، اظهار داشت: البته سازمان استاندارد، عسل را از اجباری به تشویقی تبدیل كرده ولی برنامه‌ای برای الزام تبدیل استاندارد تشویقی عسل به اجباری در حال حاضر وجود دارد اما ممكن است با اجباری كردن استاندارد عسل صادرات تحریك شود.
به گفته وی، استاندارسازی عسل در برنامه های این معاونت قرار دارد.

** طرح تعیین هویت دام در شهرهای مرزی
ركنی درباره طرح تعیین هویت دام در شهرهای مرزی گفت: سال گذشته این طرح با كمك استاندار سیستان و بلوچستان و حمایت وزارت جهاد كشاورزی با وجود كمبود اعتبار عملیاتی شد.
وی اظهار داشت: به دنبال اجرای این طرح در سایر استان های مرزی كشور هستیم تا از ورود دام زنده قاچاق به كشور جلوگیری شود.

** كاهش حدود 20 درصدی اقلام خوراكی دام و طیور
معاون وزیر جهادكشاورزی گفت: در دو سال گذشته با اقدام های دولت یازدهم قیمت اقلام خوراكی دام و طیور بین 12 تا 20 درصد كاهش داشته در حالی كه در سالهای گذشته به دلیل انحصار در بازار خوراك دام و طیور همیشه قیمت این محصولات سیر سعودی داشته است.

** كاهش 10 میلیونی جمعیت دامی
ركنی افزود: در حال حاضر جمعیت دام سبك كشور حدود 68 میلیون است كه برای حفظ مراتع كشور طبق برنامه ریزی باید در یك برنامه پنج ساله این جمعیت 10 میلیون كاهش می یافت اما به برنامه نرسیده ایم.
به گفته وی، در10 ماهه امسال یك میلیون و 80 هزار راس دام سبك و 14 هزار راس گوساله صادر شده است.

** دستیابی به 15 درصد تولید مرغ و تخم مرغ در زنجیره تولید
معاون وزیر جهادكشاورزی می گوید این وزارتخانه بر تولید گوشت قرمز، شیر، مرغ و تخم مرغ در زنجیره تولید تاكید دارد به طوری كه با اقدام های صورت گرفته سال گذشته فقط 10 تا 11 درصد تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در زنجیره تولید بوده است.
به گفته ركنی براساس برنامه ریزی های صورت گرفته پیش بینی می شود امسال 15 درصد تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در زنجیره تولید باشد.
معاون وزیر جهادكشاورزی تاكید كرد در زمینه زنجیره تولید گوشت قرمز و شیر زیرساخت لازم مهیا نیست اما به تازگی برخی اتحادیه ها و تعاونی ها اقدام های جدیدی شروع كرده اند.
اقتصام**9186 **1561
۰ نفر