Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد:

صرفه‌جویی ۷۰ تا ۸۰ درصدی مصرف آب با اجرای آبیاری تناوبی در کشت برنج

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از اجرای آبیاری تناوبی در کشت برنج که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی شده است، خبر داد.

صرفه‌جویی ۷۰ تا ۸۰ درصدی مصرف آب با اجرای آبیاری تناوبی در کشت برنج

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از اجرای آبیاری تناوبی در کشت برنج که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی شده است، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمدمهدی قاسمی در پایان نخستین جلسه کارگروه آب و کشاورزی گفت: در این جلسه آخرین وضعیت سد ملاصدرا و تخصیص آب این سد برای کشت برنج مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه کامفیروز ۱۰ هزار هکتار سطح زیرکشت برنج وجود دارد که دو هزار و ۵۰۰ هکتار مستقیم از آب رودخانه مشروب می‌شود و طول دوره رشد برنج از ابتدا تا انتها 100 روز به طول می‌انجامد که در ابتدای مراحل رشدی آب بیشتر و در مراحل انتهایی آب کمتری مورد استفاده برنج قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: در منطقه کامفیروز شغل اصلی مردم برنج‌کاری است و کارخانه‌های برنج‌کوبی زیادی در این منطقه وجود دارد که در این باره سازمان جهاد کشاورزی فارس در زمینه مکانیزاسیون برنج و همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب اقدامات بسیار خوبی انجام داده است.

قاسمی ادامه داد: با اجرای آبیاری تناوبی در کشت برنج حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی شده است، به نحوی که از ۲۵ هزار مترمکعب آب که در کشت رایج برنج مصرف می‌شود با استفاده از این روش به ۱۳ هزار مترمکعب مصرف آب رسیدیم که میزان قابل توجهی در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

وی تصریح کرد: تقویت امنیت غذایی، مدیریت و افزایش کارآیی آب در تولید محصولات زراعی از اولویت‌های وزارت و سازمان جهاد کشاورزی فارس بوده و برنامه عدم کشت برنج در استان‌های جنوبی به‌ویژه فارس نیز از سیاست‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن این سازمان به‌شمار می‌رود.

قاسمی یادآور شد: سیاست‌گذاری در سطح کلان به این صورت تصمیم‌گیری شده است که کشت برنج به مرور به استان‌های شمالی کشور انتقال پیدا کند، به‌دلیل اینکه استان‌های جنوبی منابع آبی محدودی دارند و بارندگی در این مناطق کمتر از حد نرمال است و استان‌های شمالی با توجه به میزان بارندگی و عدم محدودیت آب می‌توانند برنج تولید کنند.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه برنج ازجمله محصولات با نیاز آبی بالا است از این رو این سازمان در برنامه الگوی کشت خود هیچ جایگاهی برای کشت این محصول با استفاده از آب‌های زیرزمینی (چاه‌های آب کشاورزی) در سال 1395 در نظر نگرفته است که تحقق این امر نیاز مبرم به آگاهی، همدلی و همراهی مردم و مسئولان استانی دارد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید