۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۹:۳۰
کد خبر: 82769302
T T
۰ نفر
افت تا 2.5 درصدی پول بازرگانان ایرانی در تبادلات بانكی

تهران- ایرنا- رییس اتاق مشترك بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران و روسیه گفت: امروز بازرگانان ایرانی 2 تا 2.5 درصد پول خود را در تبادلات بانكی از دست می دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، هفتم آذرماه رییس جمهوری در گزارش عملكرد یكصد روزه دولت دوازدهم گفت: مشكلات بانك ها فقط مربوط به برجام نیست؛ مبارزه با پولشویی و تروریسم نیز هست؛ بنابراین شفاف سازی كار بانك ها، هدف ماست.
«حسن روحانی» نوزدهم آذرماه نیز هنگام حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای تقدیم لایحه پیشنهادی بودجه سال 1397 تصریح كرد: تا زمانی كه امور بانكی ما اصلاح نشود، اقتصاد كشور درست نمی شود.
در همین پیوند، «اسدالله عسگراولادی» عصر سه شنبه در هفتاد و دومین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی افزود: تك نرخی كردن ارز تاكنون از سوی بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در دستور كار قرار نگرفته است و بانك مركزی از اینكه نرخ واقعی ریال در برابر روبل روسیه را اعلام كند عاجز است.
عسگراولادی ادامه داد: پول ایران و روسیه متزلزل است و به همین دلیل بازرگان تكلیف خود را نمی داند.
وی تاكید كرد در 40 سال گذشته یك فضای بی اعتمادی بین ایران و روسیه وجود داشته است و افزود: روسیه به بازرگان ایرانی روادید بلندمدت و یك ساله نمی دهد.

** پنج خط پروازی روزانه؛ دلیل سبقت بازرگانان تركیه از همتایان ایرانی
رییس اتاق ایران و روسیه نقص در حمل و نقل هوایی را از دیگر مشكلات فراروی بازرگانان كشور برشمرد و یادآور شد: پارسال خط هوایی تابان به آستاراخان راه افتاد اما به دلیل صرفه كم اقتصادی پس از مدت 6 ماه جمع آوری شد.
به گفته وی، امروز بازرگانان ایرانی باید در فرودگاه مسكو 15 ساعت معطل بمانند تا به آستاراخان یا یكی از شهرهای جنوبی روسیه پرواز كنند؛ جایی كه بازرگانان ایرانی بیشتر تعامل تجاری دارند.
عسگراولادی عامل جلو بودن بازرگانان تركیه ای از ایرانیان را وجود روزانه پنج پرواز از آنكارا و استانبول به جنوب روسیه عنوان كرد.
این فعال اقتصادی بیان داشت: در گذشته بجز سال 1391 كه 500 میلیون دلار صادرات به روسیه داشتیم، همه ساله صادرات ایران تا 400 میلیون دلار می رسید؛ در حالی كه واردات 6 تا هفت برابر این حجم بود.
وی خواستار آن شد كه كمیسیون مشترك اقتصادی بازرگانان 2كشور راه‌اندازی شود تا مشكلات موجود بروشنی بیان شود.
هفتاد و دومین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی عصر سه شنبه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران برگزار شد.
در این نشست وزیر اموراقتصادی و دارایی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران، رییس كنفدراسیون صادرات ایران، مدیركل سیاست های ارزی بانك مركزی، رییس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و شماری از فعالان اقتصادی و اعضای اتاق ایران حضور داشتند.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام* 3065*1961
گزارش: محمد ملك دار*ناشر: مریم مسعود
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد