۲۷ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۳۷

مدیرهماهنگی ترویج جهاد کشاورزی قزوین:

طرح پهنه بندی در راستای نظام نوین ترویج در قزوین اجرا می شود

طرح پهنه بندی در راستای نظام نوین ترویج در قزوین اجرا می شود

قزوین- مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: با فعال شدن ۲۶ مرکز و ۱۱۰ پهنه کشاورزی در استان زمینه اجرای طرح نوین نظام ترویج در استان فراهم شده است.

فاطمه خمسه در گفتگو با خبرنگار مهربا اشاره به اهمیت پهنه ‌بندی در بخش کشاورزی اظهارداشت: این نوع پهنه ‌بندی به معنی مرحله تعیین محدوده جغرافیایی در حوزه روستا یا دهستان براساس شاخص‌های تعیین شده است که دراین راستا زمینه افزایش توانمندی و کارآیی تولیدکنندگان، بهره‌برداران بخش کشاورزی و ارتقاء بهره ‌وری در سطح عرصه‌های تولیدی این بخش فراهم و محقق می‌شود.

وی افزود: فعالیت‌های مربوط به پهنه ‌بندی، مسئولان و ناظرانی با وظایف مشخص دارد که شناسایی استعدادها، توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و مشکلات موجود در توسعه کشاورزی پهنه، تهیه بانک اطلاعات مزارع و بهره ‌برداران، دسته ‌بندی آمار و اطلاعات مورد نیاز بهره ‌برداران بخش و مشارکت در اجرای طرح‌های آماری از آن جمله است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: در پهنه ‌بندی مراکز خدمات جهاد کشاورزی مسئولان هم مشارکت دارند که مطالعه مقدماتی دهستان، تکمیل شناسنامه مزارع و بانک اطلاعات بهره ‌برداری و اتصال به شبکه دانش کشاورزی اشاره کرد.

خمسه به بیان برنامه زمان‌بندی فعالیت‌های آموزشی ترویجی در پهنه‌ها پرداخت و اضافه کرد:تعیین کارشناس مسئول پهنه و تعداد روستا، محصولات پهنه، مشخصات بهره برداران، بارگذاری اطلاعات پهنه‌ روی نرم‌افزار، تعیین اولویت‌ها و نیازهای پهنه، تدوین برنامه عملیاتی برای پهنه و اجرای برنامه عملیاتی از فعالیت‌های آموزشی است که در پهنه‌ها دنبال می‌شود.

وی در خصوص نحوه انجام پهنه ‌بندی در استان قزوین هم گفت: برگزاری جلسات متوالی به مدت سه روز با حضور مسئولان مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و پهنه ‌بندی مراکز براساس تعداد کارشناسان کشاورزی هر مرکز و تعداد بهره‌برداران هرپهنه، تنوع محصولی و همجوار بودن در سطح نقشه جغرافیایی از مراحل پهنه‌ بندی در استان است.

خمسه خاطرنشان کرد: پهنه‌بندی کشاورزی از موضوعات تعریف شده‌ای است که در راستای طرح نظام نوین ترویج صورت می‌گیرد.

 

کد خبر 3026868

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha