تکلیف مسکن حدود 25 هزار خانواری که در 58 شرکت تعاونی عضو هستند و زمینی به مساحت 200 هکتار را از جهادکشاورزی خریده اند، مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برخی از شرکتهای تعاونی مسکن در سالهای اخیر به دلایل متعدد دچار مشکلاتی شده اند که باعث شده گلایه های زیادی از سوی اعضای این شرکتها، مطرح شود. از جمله در سرویس مشکلات مردم نیز برخی از این اشخاص، کامنت گذاشته اند و مشکل خود را واگویه کرده اند.
محمدرضا محمد کریمی یکی از این مخاطبان است که به مشکل چندهزار عضو شرکتهای تعاونی مسکن در شمال تهران اشاره کرده. او در کامنت خود نوشته است: با سلام حدود 20 هزار نفر 18 سال پیش از وزارت جهاد سازندگی زمین هایی خریداری کردند در مناطق مختلف شمال تهران ولی به آنها مجوز ساخت داده نشد. دلیل آن را قرار گرفتن زمین شان بالای 1800 متر از سطح دریا عنوان کردند در حالیکه این قانون موقع خرید زمینها وجود نداشت و الان ارگان های دولتی و نظامی بالاتر از این سطح برج ها را ساخته اند. می گویند زمینی در داخل تهران برای معوض نداریم پس از ریاست جمهور می خواهیم دستور بدهند به سازمان ملی زمین و مسکن که زمینها را تفکیک کنند و پس از قرعه کشی به مالکین تحویل بدهند و شهرداری تهران هم مجوز ساخت 30 در صد مسکن و 70 در صد به شکل باغ اختصاصی بدهند تا بدون هیچ هزینه برای دولت محیط زیست آن مناطق سرسبز بماند. آقای روحانی مشکلات حاد این جهادگران را حل کنند.
در این رابطه با راشد ساوالانیان، عضو هیات نمایندگی 58 شرکت تعاونی دخیل در این موضوع، گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید:

آخرین پیگیری ها برای حل مشکل اعضای شرکت تعاونی ها چیست؟
آخرین پیگیری ها بعد از استقرار دولت آقای روحانی و حضور دکتر آخوندی در وزارت مسکن این بود که گزارش راهکارهای اصلاح پیشنهادی توسط کارشناسان دولت سابق که 6 راهکاربود، در هیات دولت مطرح شد. راهکار آخری مورد توجه قرار گرفت و در هیات دولت مصوبه ای در 4 بند در این باره به تصویب رسید که 25 اسفند 93 برای اجرا به وزارت های راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی ابلاغ شده.
بند اول از چهار بند مصوبه این است که چون زمین هایی که در ارتفاع بالای 1800 متر شمال تهران به ما واگذار شده، در داخل و اطراف شهر تهران نیست، و در حریم شهر تهران نیز زمین ندارند به عنوان معوض داده شود، باید زمین های معوض را در شهرستانهای اطراف تهران بدهند تا زمین های معوض تغییر کاربری به مسکونی پیدا کرده و برای ارائه به تعاونی های مسکن درگیر در این ماجرا که 58 فقره با مالکیت 200 هکتار زمین و عضویت 25 هزار خانوار هستند، آماده شود.
اواسط سال گذشته، وزارت جهاد کشاورزی در شهرستانهای استان تهران این زمین ها را مشخص کرده، پاکدشت، طاهرآباد بومهن، هشتگرد کرج و پردیس شهر تهران زمین معوض در نظر گرفتند. به شرکتهای مشاور نیز ماموریت داده شد که از لحاظ فنی این زمینها را بررسی کنند.

یعنی این زمینها به شما به عنوان معوض داده می شود و مشکل حل می شود؟
خیر، مشکلاتی در این بین وجود دارد. از جمله شهرداری پردیس اعلام کرده بارگزاری جمعیت بیش از 100 هزار نفر در این شهر امکان ندارد و از لحاظ فنی نیز چون به پارک ملی خجیر نزدیک است، امکان ارائه زمین مسکونی به عنوان معوض نیست. درباره بند 2 مصوبه نیز اعلام شده زمینهای موجود نقل و انتقال نشود. این مصوبه به قانون منع خرید و فروش اراضی در حریم شهر تهران که فاقد کاربری مسکونی هستند، اشاره کرده ولی طبق قانون بهره برداری از جنگلها و مراتع، باید اجازه نقل و انتقال به ما داده شود. لذا ما می خواهیم از این مصوبه هیات دولت به دیوان عدالت اداری شکایت کنیم چون تضییع کننده حق و حقوق ما است و ما باید بعد از 25 سال برویم در بیابانهای پشت اراضی مسکن مهر، زمین معوض بگیریم. خیلی از مالکان اصلا این مصوبه را قبول ندارند. لذا از بند 2 که دستور عدم نقل و انتقال زمینها را می دهد، به دیوان عدالت اداری شکایت می کنیم.


مشکل شما درباره ندادن پروانه ساخت، با چه نهادی است؟
طرف دعوای اصلی ما، طبق قانون بهره برداری از جنگلها و مراتع، شهرداری است. شهرداری موظف است اجازه ساخت و ساز به ما بدهد، ضمن اینکه به قیمت کارشناسی زمان واگذاری، سازمان زمین و مسکن باید پول این اراضی را بگیرد.

شهرداری هم استناد می کند که بالای 1800 متر به هیچ وجه نباید ساخت و ساز شود؟
زمین ما جزء زمینهای بالای 1800 متر است ولی طبق طرح جامع، این زمینها، اراضی آزاد شده طرح 25 ساله است. ما جزء استثنائات هستیم که محدودیت عدم ساخت و ساز بالای خط 1800 متر به ما تعلق نمی گیرد. خودم در این باره رای دیوان عدالت اداری را گرفتم و نظر فقها و هیات عمومی دیون دعدالت اداری بر این است که ما در زمین ها، حق ساخت و ساز داریم و وضعیت ما برابر با شهرکهایی مانند لاله و قائم است که سالها پیش ساخته شده. شخصا از تبصره صفحه 11 طرح جامع تهران که گفته بود هر کسی تا 25/12/85 اجازه ساخت گرفته، مشکل ندارد و پس از آن اجازه ساخت صادر نمی شود، شکایت کردم و این تبصره را باطل کردم چون حق و حقوق ما برابر با اراضی ساخته شده است.

نهادهای دیگر از جمله مجلس در این باره چه کرده؟
آخرین پیگیری ها در سال گذشته این شد که مصوبه هیات دولت برای اجرا برود و در کمیسیون عمران مجلس کارگروه اجرایی نظارت بر آن تشکیل شده و دستگاه های اجرایی درگیر در این مشکل دعوت شده اند. ما اساسا این مصوبه را قبول نداریم. چون اعتراض کردیم، آقای هاشمی رئیس کمیسیون عمران گزارش کار را ارائه داد و پیشنهاد کرد استانداری، لیست اسامی تعاونی های مسکن و مالکان را به سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کند. سازمان زمین و مسکن نیز باید پرونده این زمینها را به شورای عالی شهرسازی ببرد و کاربری آن را به مسکونی تغییر دهند و قرارداد جهت تفکیک اراضی با کارگزار بسته شود و زمین ها به مالکان ارائه شود.

چرا این مصوبه اجرا نشده؟
مشکل اینجاست 80 درصد مالکان مصوبه هیات دولت را برای دادن زمین های معوض قبول نداریم. لذا لیست مالکان را به استانداری نمی دهند. قرار شد استانداری از ثبت اسناد با حکم قضایی، آخرین لیست مالکان را بگیرند. البته مصوبه کمیسیون عمران، پیشنهاد است و تبدیل قانون نشده. ماللکان نیز مصوبه هیات دولت درباره دادن معوض در شهرهای دیگر را قبول ندارند، برای همین تلاش می کنیم این مصوبه در دیوان عدالت اداری ابطال شود و زمین ها با تغییر کاربری در اختیار مالکان قرار گیرد.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 528053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 1
    نباید دیگه تو تهران مجوز ساخت داده بشه دیگه تهران جای جمعیت بیشتر نداره همین الان آب نداره... چرا مسؤولین بلند نگری نمیکنن؟ فقط پول جواز رو میخوان؟ یا چرا سازمانهای خاص در شرق و غرب تهران شهرک سازی میکنند و شهر رو بزرگتر میکنن؟
  • بی نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 1
    تا آنجا که من خبر دارم،این دوستان زمین ها را برای جنگل کاری طرح طوبی میگیرند ولی با زد وبند تبدیل به مسکونی میکنند.دولت و شهرداری نباید به این افراد اجازه ساخت بدهند.