۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۱۱
کد خبر: 82399824
T T
۰ نفر

نمايشگاه 'زمين ' نبض مازندران گشايش يافت

۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۱۱
کد خبر: 82399824
نمايشگاه 'زمين ' نبض مازندران گشايش يافت

ساري- ايرنا-نمايشگاه ' زمين' نبض مازندران با هدف اگاهي بخشي به اهميت حفظ زمين هاي زراعي و باغي و امنيت غذايي كشاورزي استان از امروز سه شنبه به مدت سه روز در محل سالن اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي در ساري گشايش يافت.

به گزارش ايرنا، در اين نمايشگاه ادارات امور اراضي جهاد كشاورزي ، منابع طبييعي ، محيط زيست و تشكل هاي زيست محيطي علاوه بر ارائه عملكرد، اهميت حفاظت از زمين و چالش هاي موجود در فعاليت كشاورزي و اجراي طرح هاي عمراني و توليدي و صنعتي را در قالب پوستر و بروشور به نمايش گذاشتند.
در اين نمايشگاه كارشناسان محيط زيست ، منابع طبيعي و امور اراضي استان مازندران نيز با حضور در هر يك از اين غرفه ها جوابگوي سئوالات مردم در مورد زمين هستند.
**نيازهاي طرح هاي عمراني مازندران به زمين در بانك زمين
علي نبيان معاون عمراني استاندار مازندران در حاشيه اين نمايشگاه به خبرنگاران گفت: در دولت تدبير و اميد تغيير غير قانوني و غير مجاز زمين به حداقل رسيده است.
وي با بيان اينكه از سه سال گذشته تا كنون تفكر تبديل زمين هاي كشاورزي و عرصه هاي طبيعي مازندران به ويلا بسيار كند شده است، ادامه داد: در دولت يازدهم توانسته ايم تغيير كاربري غير قانوني در حد صفر برسانيم.
نبيان اظهار داشت: اكنون تغيير كاربري غير مجاز شايد به ندرت وجود داشته باشد، اما با گشت هاي ويژه اي كه راه اندازي شد و تمام ساعات شبانه روز و حتي در تعطيلات انجام مي شود، تشكيل پرونده تغيير غير قانوني زمين هاي استان اندك است.
معاون استاندار مازندران به اهميت زمين كشاورزي در تامين غذاي ملت ايران اشاره كرد و گفت: اكر يك هكتار زمين شاليزاري تغيير كاربري بيابد در واقع بايد برنج 80 نفررا از خارج وارد كنيم كه اين يعني خروج ارز از كشور است.
وي تغيير كاربري زمين در مازندران را زنگ خطر جدي براي امنيت غذايي كشور دانست و گفت: با رصد جدي دولت و توجه به فرامين مقام معظم رهبري در مورد حفظ زمين هاي كشاورزي شمال ، وضعيت حفظ زمين استان مطلوب است.
معاون استاندار مازندران به وجود بانك زمين در تمام نقاط استان اشاره كرد و گفت: امروز طرح هاي عمراني و توليدي و صنعتي و توسعه اي مازندران بر اساس نياز از بانك زمين استفاده مي شود.
وي گفت: البته تغيير كاربري زمين در موارد خاض مثل ايجاد راه مواصلاتي با كار كارشناسي كه كمترين ضرر را به زمين كشاورزي بزند را نيز داريم كه اين مقوله نيز بر اساس آمايش سرزميني انجام مي شود.
مازندران 460 هزار هكتار زمين زراعي و باغي دارد كه سالانه بيش از 6ميليون تن انواع محصولات غذايي در استان توليد مي شود.
مازندران حدود 10 درصد ارزش افزوده محصولات كشاورزي كشور را در اختيار دارد.
خبرنگار: سيد رضا هاشمي كروئي ** انتشار دهنده: سيد محسن حسن نيا
/1899/6990

سرخط اخبار استان‌ها