افزون بر 317 ميليارد ريال براي انتقال آب با لوله به مزارع خراسان جنوبي اختصاص يافت

بيرجند - ايرنا - معاون آب و خاك سازمان جهاد كشاورزي خراسان جنوبي گفت: مبلغ 317 ميليارد و 300 ميليون ريال بودجه در اجراي طرح انتقال آب با لوله به مزارع استان اختصاص يافت.

علي شفيعي روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين اعتبار به زودي براي اجراي طرح انتقال آب با لوله در شهرستان هاي استان توزيع مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني سوم دي ماه سال 93 با سفر به خراسان جنوبي قول تامين اعتبار لازم براي احداث 600 كيلومتر انتقال آب با لوله به مزارع كشاورزي استان را داد.
شفيعي اضافه كرد: با اين رقم اعتبار در سال جاري 775 كيلومتر خط انتقال با لوله در استان اجرا مي‌شود.
وي بيان كرد: در اين طرح آب به صورت مستقيم با هدف جلوگيري از تبخير و هدر رفت، از مخزن چاه وارد شبكه لوله انتقال آب مي شود و در مزرعه توسط سيستم هاي جديد به صورت حجمي به بهره بردار تحويل داده مي شود.
اين مسئول با بيان اينكه استان با كم آبي جدي رو به روست تاكيد كرد: اجراي اين طرح در كاهش هدر رفت آب بسيار تاثيرگذار است.
شفيعي استفاده درست از آب به عنوان مايع ارزشمند را ضروري دانست و گفت: لوله گذاري انتقال آب كشاورزي در استان در دستور كار قرار گرفته تا مصرف بهينه از آب در بخش كشاورزي افزايش يابد.
معاون جهاد كشاورزي استان عمر مفيد لوله و كاهش نشت آب در مقايسه با آبراهه هاي خاكي و بتني، از بين بردن تبخير و تعرق در مسير انتقال، سهولت حركت وسايل كشاورزي در مزارع و مديريت انتقال آب بين منبع تغذيه و مزارع را مهمترين مزاياي انتقال آب با لوله ذكر كرد.
پيشتر مدير عامل شركت آب منطقه اي خراسان جنوبي گفته بود كه به دليل خشكسالي و اضافه برداشت از منابع آب هاي زيرزميني شاهد كاهش كيفيت و شوري آب در بيشتر دشت هاي استان هستيم.
حسين امامي افزود: مصرف بي رويه آب در بخش كشاورزي باعث شده تا تمام مناطق استان با مشكل شوري آب مواجه شود و شوري آب باعث افت كيفيت محصول و بي كيفيت شدن خاك مي شود.
اين مسئول با بيان اينكه سالانه يك ميليارد و 200 ميليون متر مكعب آب از منابع آبي استان برداشت مي شود، تصريح كرد: از اين مقدار 170 ميليون متر مكعب آن اضافه برداشت است.
2047/7556

سرخط اخبار استان‌ها