تولید محصولات ویژه كشاورزی در اصفهان رو به افزایش است

اصفهان- ایرنا- كارشناس حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان اصفهان گفت: تولید محصولات ویژه در این استان در حال افزایش است و استقبال مردم از این محصولات نیز روز به روز افزایش می ‌یابد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی سازمان جهاد كشاورزی استان اصفهان روز یكشنبه به نقل از مصطفی صیاد نصیری، افزود: در سال گذشته 75 هزار و 400 تُن انواع محصولات ویژه كشاورزی با نظارت ویژه كلینیك ‌های گیاه پزشكی در استان اصفهان تولید شد.
وی افزود: 2 هزار تُن از این محصولات با استفاده از مبارزه بیولوژیك و مابقی با استفاده از روش مدیریت تلفیقی تولید شده است.
صیاد نصیری اضافه كرد: در مدیریت تلفیقی آفات توجه به سلامت محصول، مصرف كننده و محیط زیست از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی اظهاركرد: در تولید محصولات ویژه از روش‌ های مدیریت تلفیقی آفات استفاده می‌شود كه در این روش آخرین راهكارها استفاده از سموم است.
كارشناس حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان اصفهان بیان كرد: اولویت جهاد كشاورزی این استان در این بخش با محصولات تازه ‌خوری از جمله خیار، كاهو، فلفل، گوجه و محصولات مشابه است تا برای تولید این محصولات استفاده از سموم به كمترین میزان خود برسد.
وی اضافه كرد: در تولید محصولات تلاش بر این است كه از راه‌های مبارزه غیرشیمیایی از جمله مبارزه بیولوژیك و یا مكانیكی استفاده شود تا مدیریت آفات انجام شود.
صیاد نصیری گفت:برای اینكه تولیدات در گروه محصولات ویژه قرارگیرد نیاز به تایید كلینیك‌ های گیاه پزشكی دارد.
وی افزود: كارشناسان كشاورزی و كلینیك ‌های گیاه پزشكی بر تمام مراحل تولید محصولات ویژه نظارت‌ دارند.
وی با اشاره به اینكه از تولیدات محصولات ویژه كشاورزی نمونه‌ گیری مركب انجام می شود، توضیح داد: پس از انجام آزمایشات تخصصی، در صورتیكه باقیمانده عناصری همچون نیترات، سرب و غیره در حد مجاز و با استانداردها مطابقت داشته باشد به آن محصول نشان استاندارد و كد رهگیری محصول سالم داده می‌ شود.
كارشناس حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان اصفهان اعلام كرد: در حال حاضر 23 واحد تولید محصول ویژه در استان اصفهان فعالیت دارد.
به گفته كارشناس حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان اصفهان 18 هزار هكتار از زمین های این استان به تولید محصولات ویژه زراعی، 6 هزار هكتار به تولید محصولات ویژه باغی و 116 هكتار به تولید محصول ویژه گلخانه‌ای اختصاص دارد.
محصول ویژه، محصولی است كه برای تولید آن مبارزه بیولوژیك با آفات انجام شده و سم پاشی نشده باشد و یا پس از سم پاشی، دوره لازم را برای دفع سموم گذرانده باشد تا باقیمانده سموم در آن، بسیار پایین و به حد مجاز رسیده باشد.
كارشناس حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان اصفهان، ساماندهی فروشگاه‌های عرضه سموم را از دیگر اقدام های انجام شده برای حفظ سلامت محصولات اعلام كرد و افزود: با همكاری دستگاه ‌های نظارتی، سموم قاچاق و تقلبی از بازار جمع‌ آوری و برای امحا و نابودی به مراجع مرتبط تحویل داده شده است.
صیاد نصیری با اشاره به اینكه تاكنون 20 واحد صنفی متخلف عرضه سموم پلمب شده است، تاكید كرد: سم قاچاق، تقلبی و تاریخ گذشته در بازار اصفهان وجود ندارد.
ت/ 7153 / 2093 ** خبرنگار: هُدا استكی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر

سرخط اخبار استان‌ها