۲۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۵۲
کد خبر: 82729016
T T
۰ نفر

توسعه آبياري مدرن در شهرستان محروم پلدشت

۲۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۵۲
کد خبر: 82729016
توسعه آبياري مدرن در شهرستان محروم پلدشت

اروميه- ايرنا- پلدشت به عنوان يكي از شهرستان هاي محروم آذربايجان غربي در كناره رود ارس واقع شده‌ و در سال هاي اخير شاهد تدبير مسئولان براي توسعه آبياري مدرن است؛ اقدامي كه هم كاهش مصرف آب و هم افزايش توليد محصولات كشاورزي را به ارمغان مي آورد.

به گزارش ايرنا كشاورزي و دامداري به عنوان كار اصلي مردم اين شهرستان چندي پيش تحت تاثير بحران آب قرار گرفته بود اما در چند سال گذشته به دليل رفع مشكل كم‌آبي كه با احداث سد ماكو و انتقال آب آن به اراضي پلدشت و روستاهاي اطراف حاصل شده‌، كشاورزي در اين منطقه جان دوباره گرفته ‌است.
خدمات دولت در اين شهرستان را نمي توان تنها در سدسازي و تامين آب كشاورزي خلاصه كرد و توسعه كشاورزي مدرن يكي از اصلي ترين هداياي دولت تدبير و اميد به مردم پرتلاش اين شهرستان مرزي است.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان پلدشت با بيان اينكه در حال حاضر 78 درصد زمين هاي كشاورزي اين شهرستان به روش سنتي آبياري مي شود، گفت: 30 هزار از اراضي ديمي و آبي اين شهرستان به سستيم نوين آبياري مجهز مي شود .
به گزارش ايرنا علي اصغرزاده روز دوشنبه در بازديد از روند اجراي آبياري نوين در يكي از اراضي اين شهرستان افزود: به منظور استفاده بهينه و صرفه جويي در مصرف آب كشاورزي طي 2 سال اخير مسئولان و كشاورزان اين شهرستان آستين همت بالا زده اند و طرح هاي نوين آبياري را در اراضي كشاورزي اين شهرستان به اجرا گذاشته اند.
مدير جهاد كشاورزي پلدشت با اشاره به اينكه با اجراي اين طرح ها حدود 50 درصد در مصرف آب كشاورزي در اين شهرستان صرفه جويي مي شود، براي آبياري اين ميزان اراضي سالانه 150 ميليون مترمكعب آب از سدهاي آغ چاي، ارس 2، كرم آباد، قيقاج و ماكو برداشت شده و 17 هزار كيلومتر لوله گذاري مي شود.
اكبر عبدالله نژاد، فرماندار پلدشت هم در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: براي اجراي طرح هاي آبياري نوين در اين شهرستان اعتباري بالغ بر هفت هزار ميليارد ريال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملي به صورت بلاعوض اختصاص يافته كه عمليات اجرايي آن شروع شدها ست و در سال 97 به بهره برداري مي رسد.
حسن آقانژاد، يكي از كشاورزان پلدشت در گفت گوبا ايرنا اظهار كرد: قبلا زمين هاي كشاورزي خود را به صورت ستني و به روش غرقابي آبياري مي كرديم كه براي آبياري زمين هاي خود ساعت ها زمان لازم بود وعلاوه برآن 40 الي 65 درصد آب در بين راه به هدر مي رود اما امروز با استفاده از آبياري باراني ضمن صرفه جويي در وقت راندمان آبياري هم به 85 درصد رسيده است.
محمد بهرامي يكي ديگر از كشاورزان منطقه گفت: برداشت چغندر قند در زمين هاي ما در هر هكتار بين 40 الي 45 تن در هكتار بود كه با استفاده از روش هاي نوين آبياري اين ميزان برداشت به 60 الي 70 تن در هكتار رسيده است.
به گزارش ايرنا اين شهرستان در مجموع داراي 63 هزار هكتار اراضي ديم و آبي است و با بهره برداري از طرح هاي آبياري نوين، بيش از 10 هزار كشاورز پلدشتي از مزاياي آن بهره مند مي شوند.
براساس اين گزارش 22 هزار و 600 هكتاراراضي آبي ، 22 هزار و 400 هكتار اراضي ديم و 18 هزار هكتاراز اراضي ملي درحال احيا هستند.
همچنين عمليات اجرايي 30 هزار هكتار از اراضي كشاورزي با اعتباري بالغ بر 700 ميليارد تومان از صندوق توسعه ملي براي مجهز شدن به شيوه آبياري مدرن آغاز شده وتا نيمه نخست سال آتي پايان خواهد يافت.
8135/ 3072
** انتشار: عليرضا فولادي

سرخط اخبار استان‌ها