۸ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82364617
T T
۰ نفر
افزایش نرخ فرآورده های لبنی با وجود كاهش قیمت شیرخام

تهران- ایرنا- قائم مقام معاون تولیدات دامی وزارت جهادكشاورزی گفت: صنایع لبنی در حالی اقدام به افزایش بیش از 20 درصدی نرخ فرآورده های خود كرده اند كه در دو هفته اخیر، قیمت شیرخام را یكهزار ریال ارزانتر از گذشته از تولیدكنندگان می خرند.

محمدرضا ملاصالحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت تولیبد و خرید شیرخام افزود: در دو هفته اخیر با كاهش خرید قیمت شیرخام به یكهزار و 150 ریال تا یكهزارو 200 ریال صنایع لبنی توانستند هر كیلوگرم شیرخام را بین 500 تا یكهزار ریال كاهش نرخ خریداری كنند.
وی با اشاره به اینكه طبق آمارهای صنایع لبنی، 70 درصد هزینه های تولید این صنایع مربوط به شیرخام است، اظهارداشت: همزمان با كاهش قیمت خرید شیرخام، قیمت فرآورده های لبنی بیش از 20 درصد افزایش یافته است در حالی كه از ابتدای سال تاكنون مصوبه جدیدی برای افزایش قیمت فرآورده های لبنی نداشته ایم.
این مقام مسئول در وزارت جهاد كشاورزی افزود: در سال های اخیر این وزارتخانه تلاش كرد تا با تامین مشوق های صادراتی برای صنایع و رفع بخش عمده مشكلات آنان شرایط تولید و خرید شیرخام را نیز برای دامداران بهبود دهد، اما متاسفانه با سوء استفاده صنایع لبنی مواجه شده است.
ملاصالحی با بیان اینكه خرید غیرنقدی شیرخام توسط صنایع لبنی اجحاف دیگری به دامداران است، گفت: با وجود اینكه صنایع لبنی شیرخام مورد نیاز خود را به مدت سه سال با قیمتی كمتر از نرخ مصوب خریداری می كنند، پول این محصول را به شكل غیرنقدی و به صورت چك 90 روزه (سه ماهه) به دامداران می پردازند.
وی با اشاره به اینكه سالانه بیش از 6.5 میلیون تن شیرخام وارد صنایع لبنی می شود، اضافه كرد: این بدان معناست كه اكنون بین 10 هزار تا 20 هزار میلیارد ریال پول دامداران بدون وثیقه و سود و به شكل قرض الحسنه به طور مداوم نزد صنایع لبنی است و آنان نیز از این منابع پولی سود می برند و سرمایه گذاری های لازم را انجام می دهند.
وی این اقدام صنایع لبنی را ظلم به تولید كنندگان شیرخام و مصرف كنندگان دانست و گفت: دامداری كه امروز پول شیرخام را با یك هزار ریال كاهش قیمت دریافت می كند، سه ماه قبل شیرخام را به كارخانجات تحویل داده است.
قائم مقام معاون تولیدات دامی وزارت جهادكشاورزی تاكید كرد: دامداران (تولید كنندگان شیرخام) به دلیل تهیه نوع محصولشان هیچ آپشن دیگری جز عرضه این محصول به كارخانجات لبنی ندارند بنابراین كارخانجات به هر قیمتی بخواهند و به شكل غیرنقدی و در دراز مدت اقدام به بازپرداخت می كنند كه در نهایت منجر به اجحاف به تولید كنندگان و مصرف كنندگان می شود.
ملاصالحی از دستگاههای متولی و نظارتی همچون سازمان حمایت از تولید كنندگان و مصرف كنندگان خواست تا به این موضوع رسیدگی كنند.
به گزارش ایرنا، در چند هفته اخیر بیشتر شركت های لبنی بزرگ و كوچك به یكباره اقدام به افزایش قیمت برخی محصولات خود كرده اند در حالی كه از ابتدای امسال تاكنون دستگاه های متولی و قیمت گذارمصوبه ای درباره افزایش قیمت فرآورده های لبنی نداشته اند.
پارسال صنایع لبنی در حالی از پذیرش افزایش نرخ خرید شیر خام از دامداران خودداری كردند كه در دو سال اخیر حداقل سه بار اقدام به افزایش قیمت محصولات خود در بازار كرده بودند.
طبق مصوبه سال گذشته دولت، صنایع لبنی باید هر كیلوگرم شیر خام را با نرخ 14 هزار و 400 ریال از دامداران خریداری می كردند اما همچنان با قیمت 11 هزار ریال تا 12 هزار و 500 ریال خریداری می شود.
به تازگی رضا باكری دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره گرانی فرآورده های لبنی توسط برخی صنایع گفت: امسال افزایش قیمت مصوبی در فرآورده های لبنی نداشته ایم اما آنچه به عنوان افزایش قیمت توسط برخی شركت های لبنی رخ داده، مربوط به ابلاغیه های سال گذشته است.
این درحالیست كه علی رومی مدیرعامل هلدینگ غذایی و كشاورزی صندوق بازنشستگی كشوری درباره وضعیت قیمتی شركت صنایع شیر ایران اعلام كرد: چون این شركت از منابع و یارانه دولتی برخوردار نیست، به شكل محدود اقدام به افزایش قیمت برخی محصولات خود در سالجاری كرده است.
حال برخی كارشناسان بخش كشاورزی معتقدند سال گذشته صنایع لبنی چندین بار اقدام به افزایش قیمت محصولات خود كرده اند و دیگر جایی برای افزایش قیمت ندارند و این افزایش قیمت در سالجاری به صورت خودسرانه و بدون هیچ مصوبه ای صورت گرفته است.
به اعتقاد كارشناسان بخش صنایع غذایی افزایش قیمت امسال محصولات لبنی ارتباطی به مصوبات سال گذشته ندارد زیرا تمامی آن مصوبات اجرایی شده است.
اقتصام**9186**2023**گزارشگر: هما همت خواه**انتشار دهنده:لطیف نكوئی
۰ نفر