۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۲۳
کد خبر: 82278423
T T
۰ نفر
نمایندگان خراسان: دولت زعفران را تضمینی بخرد

تربت حیدریه- ایرنا- شماری از نمایندگان استان های خراسان رضوی و شمالی در مجلس شورای اسلامی، خواستار خرید تضمینی محصول زعفران توسط سازمان تعاون روستایی شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از كانال تلگرامی سعید باستانی، نماینده تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس، 14 نماینده این خطه با ارسال نامه ای به وزیر جهاد كشاورزی و نیز معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، ورود سازمان تعاون به این عرصه را ضروری خواندند.
در این نامه آمده است: با توجه به آغاز فصل برداشت زعفران و ورود دلالان به عرصه قیمت گذاری و كاهش قیمت به نحوی كه برای كشاورز مقرون به صرفه نیست، ضرورت دارد سازمان تعاون روستایی به این میدان ورود كند.
استان خراسان رضوی با داشتن 75 هزار هكتار كشتزار زعفران، با متوسط تولید چهار تن در هكتار، 85 درصد زعفران تولیدی جهان را كشت و برداشت می كند.
در این استان 132 هزار نفر به عنوان بهره بردار در حوزه كشت و تولید زعفران فعالیت می كنند.
شهرستان زاوه با 11 هزار هكتار كشتزار، تربت حیدریه با 9 هزار هكتار و رشتخوار با 6 هزار هكتار بیشترین سطح زیر كشت زعفران در استان خراسان رضوی را دارند.
برداشت زعفران از نیمه مهر آغاز و تا اواخر آبانماه ادامه دارد كه عمدتا با ورود دلالان سودجو به عرصه خرید و فروش محصول در فصل برداشت، كشاورزان از دسترنج یك ساله خود بهره چندانی نمی برند.
** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
5132

سرخط اخبار استان‌ها