1.5 میلیون هکتار مزارع زیر چتر کشاورزی حفاظتی

0:15 - 12 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۰۴۶۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
مسئول کشاورزی حفاظتی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی از اختصاص 1.5 میلیون هکتار اراضی کشور به کشاورزی حفاظتی خبر داد.
به گزارش گروه اقتصاد،‌ فرزاد زلقی مسئول کشاورزی حفاظتی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی از اختصاص 1.5 میلیون هکتار اراضی کشور به کشاورزی حفاظتی خبر داد.

وی افزود : کشاورزی حفاظتی به دنبال توامان تولید پایدار و حفظ منابع آب و خاک کشور است.

وی همچنین اظهار داشت : تاکنون کشاورزی به شیوه های سنتی در ایران دنبال شده است بنابراین دیگر دوران تولید به هر قیمتی حتی نابود شدن و از بین رفتن منابع آب و خاک به سر آمده است.
 
زلقی گفت: آب و خاک به عنوان منابع عظیم کشاورزی به عنوان امانت در اختیار بشر قرار گرفته و باید برای نسل آینده حفظ و صیانت شود.
 
وی در ادامه ناپایداری را یکی از بزرگترین چالش های فراروی بخش کشاورزی کشور دانست و افزود: فقیر شدن خاک ها از مواد آلی ، بهم ریختن بافت و ساختمان خاک در اثر خاک ورزی، از دست دادن رطوبت های موجود در خاک و ... به افزایش هزینه های تولید و کاهش عملکرد منجر می شود و فقر توجیه اقتصادی امروز به شدت گریبان بخش کشاورزی را گرفته است.  
 
مسئول دفتر کشاورزی حفاظتی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشاورزی حفاظتی آخرین نسخه علمی دنیا برای رفع چالش های فراروی بخش کشاورزی است.
 
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 155 میلیون هکتار اراضی در دنیا به اجرای کشاورزی حفاظتی اختصاص یافته است. آمریکای لاتین، اروپا، هند، قزاقستان، برزیل، مکزیک ،کانادا و ... از جمله کشورهای هستند که کشاورزی حفاظتی در این مناطق به مرحله اجرا در آمده است.
 
زلقی بیان داشت: این برنامه در ایران از سال 1386 بصورت ازمایشی در سطح مزارع خرد و کوچک آغاز شد. هم اکنون کشاورزی حفاظتی در سطح یک و نیم میلیون هکتار اراضی کشور در حال اجرا بوده اما متاسفانه اصول و الزامات که باید در راستای کشاورزی حفاظتی رعایت شود بصورت 100 درصد در این 1.5 میلیون هکتار رعایت نمی شود.
 
وی با اشاره به اینکه کشاورزی حفاظتی به دنبال پایداری در تولید است، گفت: کشاورزی منطقی، پایدار و دارای توجیه اقتصادی لازمه تامین نیاز غذایی جامعه است از این رو نباید به دنبال رکورد تولید یا تولید به هر قیمتی بود این رویه و جهت گیری به هیچ وجه به نفع اقتصاد کشاورزی نخواهد بود.
 
مسئول دفتر کشاورزی حفاظتی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشاورزی حفاظتی بر پایه حفاظت از آب، خاک و گیاه بنا شده و یکی از راهکارهای موثر برای برون رفت از بحران خشکسالی، مدیریت آب و جبران مواد آلی خاک برای اقتصادی کردن کشاورزی است.
 
وی افزود: هیچ گونه تضاد و تناقضی بین کشاورزی سنتی و حفاظتی وجود ندارد بلکه نوعی تغییر در شیوه کشاورزی است.
 
تغییر شیوه های سنتی فعالیت کشاورزی در اثر ورود تکنولوژی منجر به ناپایداری در این بخش شد. کشاورزی حفاظتی امروز به دنبال برگشت به شیوه های سنتی اصولی در حوزه کشاورزی و پایداری تولید است.
 
زلقی خاطرنشان کرد: فناوری که در بحث کشاورزی وارد ایران شد متاسفانه موجبات ناپایداری کشاورزی را در کشور فراهم کرد. برای مثال گاوآهن برگرداندار یکی از این نمونه ها بود که ضربات جبران ناپذیری به بخش کشاورزی وارد کرد.
 
وی ادامه داد: رطوبت خاک در کشورهای اروپایی بسیار بالا است برای از بین بردن رطوبت زیاد خاک سیستم گاو آهن برگرداندار طراحی شد.ورود این تکنولوژی به ایران با توجه به شرایط جغرافیایی گرم و خشک و کمبود منابع آبی یک حرکتی ضد توسعه و گناهی نابخشودنی بود.در چنین شرایطی باید به دنبال حفظ رطوبت موجود در خاک بود نه از دست دادن رطوبت موجود در خاک با ماشین آلات ناسازگار با شرایط کشاورزی کشور. به هر حال این گاوآهن بدون مطالعه وارد ایران شد و ضربات جبران ناپذیری به ساختار کشاورزی ایران وارد کرد.
 
مسئول دفتر کشاورزی حفاظتی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به اصلی ترین ضرورت های توسعه فناوری در بحث کشاورزی حفاظتی اشاره کرد و گفت: کشاورزی حفاظتی یک سیستم کاملا علمی است تا زمانی که علم بر کشاورزی حاکم نباشد خروجی مناسبی نخواهیم داشت بنابراین برای پاسخگویی به افزایش جمعیت و تامین نیاز غذایی جامعه باید به دنبال کشاورزی دقیق و علمی بود.

وی ادامه داد: کشاورزی حفاظتی دارای سه اصل مهم از قبیل مدیریت بقایای گیاهی، تناوب و روش کم خاک ورزی یا بی خاک ورزی است. 
 
زلقی همچنین از تدوین برنامه پنج ساله کشاورزی حفاظتی در کشور خبرداد و افزود: در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی 9 محصول و 4 طرح پشتیبان در این برنامه نظرگرفته شده که یکی از طرح های پشتیبان ، کشاورزی حفاظتی است.
 
وی همچنین با اعلام اینکه برنامه پنج ساله کشاورزی حفاظتی جزء یکی از برنامه مصوب برنامه ششم توسعه است، گفت: طی این برنامه سه میلیون هکتار از اراضی کشور به زیر پوشش طرح کشاورزی حفاظتی می رود.
 
مسئول دفتر کشاورزی حفاظتی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه سال اول اجرای این برنامه را 1395 اعلام کرد و افزود: در این سال کشاورزی حفاظتی در سطحی معادل 600 هزار هکتار عملیاتی خواهد شد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر بیشترین سطح زیر کشت اختصاص یافته به کشاورزی حفاظتی مربوط به کدام استان است، گفت: برای اجرای طرح های کشاورزی حفاظتی 10 استان کشور به عنوان کانون (مرکز تحقیقات کاربردی برای آموزش به کشاورزان ) انتخاب شدند. خوزستان، فارس، گلستان ،خراسان رضوی، همدان، تهران و آذربایجان شرقی ... از جمله استان های هستند که در این زمینه فعالیت دارند.
 
زلقی با اعلام اینکه دفتر کشاورزی حفاظتی در خردادماه سال 1393 راه اندازی شده است، اظهارداشت: کشاورزی حفاظتی بصورت ازمایشی از سال 1386 در چهار استان کشور در سطح 150 هکتار مزارع کلید خورد.این طرح بصورت جست و گریخته در اقصی نقاط کشور به وسیله مراکز و موسسات تحقیقاتی ادامه یافت و کشاورزان پیشرو در این زمینه ورود پیدا کردند و نتایج خیلی خوبی از قبیل صرفه جویی در میزان مصرف بذر، مصرف کود، انرژی، زمان و ... حاصل شد.
 
وی تاکید کرد: دانش ، فناوری ، شیوه های موجود و ... دیگر جوابگوی نیازهای بخش کشاورزی نیست بلکه تنها راه بهره گیری از نسخه های علمی و یافته های جدید در این حوزه است.
 
مسئول دفتر کشاورزی حفاظتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: آخرین نسخه علمی دنیا در بحث توجیه اقتصادی و پیشرفت کشاورزی و همچنین تنها راه مقابله با بحران های که در حال حاضر و آینده فراروی بخش کشاورزی خواهند بود کشاورزی حفاظتی است .
 
وی ادامه داد: کاهش فشردگی خاک، حفظ رطوبت ، افزایش مواد آلی خاک ، جلوگیری از فرسایش خاک و همینطور اصلاح آن از مزایایی کشاورزی حفاظتی است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *