۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۰۳
کد خبر: 83094351
T T
۰ نفر
رقابت كارخانجات لبنی علت افزایش قیمت شیرخام است

تهران- ایرنا- مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: یكی از دلایل افزایش قیمت شیر خام رقابت میان خود صنایع لبنی برای جذب بیشتر محصول است و كارخانجات باید خودشان باید رقابت را تعدیل كنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از وزارت جهادكشاورزی، «علیرضا عزیزاللهی» درباره افزایش قیمت شیر خام در هفته های اخیر گفت: قیمت پایه شیر خام به گونه ای باید تعیین شود كه به مصالح تولیدكننده، كارخانجات و مصرف كننده باشد.
وی با اشاره به این كه از سال 93 تا اوایل سال 97 قیمت پایه هر كیلوگرم شیرخام 1440 ثابت مانده بود، اظهار داشت: كارخانجات لبنی در این مدت، شیر خام را زیر قیمت مصوب و حدود 1100 تا 1200 تومان و با مدت پرداخت سه تا چهار ماهه خریداری می كردند.
به گفته وی، «در پی درخواست های مكرر دامداران برای افزایش قیمت شیر خام با توجه به افزایش هزینه های تولید در مرداد ماه امسال، كارگروه تنظیم بازار قیمت پایه هر كیلوگرم از این محصول را 1570 تومان مصوب كرد و البته این رقم كمتر از پیشنهاد وزارت جهاد كشاورزی و اتحادیه دامداران مركزی ایران بود.»
عزیز اللهی ادامه داد: قیمت شیر خام مصوب دولت با 3.2 درصد چربی، 3 درصد پروتئین و بار میكروبی زیر یك میلیون است و چنانچه شیر تولید شده بار میكروبی كمتر داشته باشد و چربی آن بالای 3.2 درصد باشد، جایزه دارد و این جوایز به قیمت شیر خام اضافه می شود.
وی گفت: بنابراین اگر برخی كارخانجات لبنی هر كیلوگرم شیر خام را بالای 2000 تومان خریداری می كنند، احتمالا شیر با كیفیت و با درصد چربی و بار میكروبی كمتر دریافت می كنند.

** تولید شیرخام كاهش نیافته است
این مقام صنفی ادعای كاهش تولید شیرخام در كشور را رد كرد و گفت: میانگین تولید شیرخام در دامداری های صنعتی هر سال بین هفت تا هشت درصد رشد دارد اما جذب شیرخام در مراكز جمع آوری از دامداری های سنتی نسبت به سال قبل تغییر محسوسی نداشته است.
عزیزاللهی افزود: هر سال با توجه به افزایش جمعیت گاو اصیل در واحدهای دامداری صنعتی، رشد متوسط تولید در این واحد ها را داریم.
«طبق گزارش مركز آمار ایران، واحدهای دامداری صنعتی در سال 95 حدود چهار میلیون و 800 هزار تن و در سال 96 نزدیك به 5.2 میلیون تن شیر خام تولید كردند.»
وی اظهار داشت: از حدود 10 میلیون تن شیر خام تولیدی در كشور، 5 میلیون تن در واحدهای صنعتی تولید و تقریباً تمام آن توسط كارخانجات لبنی جذب می شود.
عزیزاللهی درباره تولید شیرخام در واحدهای دامداری سنتی و روستایی و عشایری تصریح كرد: طبق آماری كه از مركز جمع آوری شیر خام دریافت كرده ایم، میزان جذب شیر خام از واحدهای دامداری سنتی نسبت به سال قبل تغییر محسوسی نداشته و این مركز امسال هم به میزان سال گذشته شیرخام از این دامداری ها جمع آوری كرده است.
«80 درصد شیر خام مورد نیاز كارخانجات لبنی كشور از طریق دامداری های صنعتی و 20 درصد از واحدهای دامداری روستایی و عشایری تامین می شود كه با این میزان تولید علاوه بر تامین نیاز داخل، یك میلیارد دلار محصولات لبنی صادر می شود.»
این مقام صنفی تاكید كرد: هیچ مستنداتی برای كاهش شیرخام در داخل وجود ندارد؛ اگر تولید شیر خام كم شده باشد باید جمعیت گاو نیز كاهش می یافت در حالی كه طبق گزارش مركز آمار ایران هر سال نزدیك به یك میلیون و 300 هزار راس كشتار دام سنگین داریم و امسال كشتار غیر طبیعی در زمینه دام گزارش نشده است.

** كارخانجات درصدد اخذ مجوز واردات شیرخشك هستند
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران، استدلال هایی كه برای كاهش تولید شیر مطرح شده را غیرفنی و غیركارشناسی خواند و افزود: این توجیح ها برای اخذ مجوز واردات شیر خشك صورت می گیرد.
وی درباره افزایش تقاضا برای شیرخام گفت: سال گذشته، كارخانه های لبنی 6.5 میلیون تن شیر خام تقاضا داشتند و امسال تقاضای نزدیك به هشت میلیون تن را مطرح كرده اند.
به گفته عزیز اللهی، امسال با تغییرات نرخ ارز، انگیزه برای صادرات محصولات افزایش یافته و برخی كارخانجات لبنی به دنبال افزایش صادرات محصولات خود هستند به طوری كه آنها می خواهند شیر خشك را با ارز حمایتی وارد و محصول نهایی را با قیمت آزاد صادر كنند.
وی درباره خرید شیرخام توسط كارخانجات شیر خشك گفت: نزدیك به یك سال است كه كارخانجات شیر خشك، شیر خام تولید داخل را جذب می كنند و امسال قیمت بیشتری برای آن می پردازند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران یادآور شد: اكنون 12 خط تولید شیر خشك در ایران وجود دارد كه روزانه نزدیك به 2500 تن شیر خام دریافت می كنند.
وی اضافه كرد: كارخانجات شیرخشك، سال گذشته در قالب خرید توافقی با سازمان مركزی تعاون روستایی، شیر خام خریداری می كردند، اما امسال به طور مستقل هر كیلوگرم شیر را با قیمت حدود 2100 تومان خریداری می كنند.

** دامداران برای افزایش قیمت گوشت قرمز، گاو شیری را حذف نمی كنند
عزیز اللهی ادامه داد: 100 درصد كشتار دام سنگین بر اساس مقررات كشور در كشتارگاه های صنعتی انجام می شود.
وی درباره افزایش كشتار دام شیری با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز گفت: هر چند قیمت گوشت قرمز افزایش داشته، اما قیمت شیر هم بهبود یافته است؛ یك دامدار به علت افزایش قیمت گوشت قرمز، گاو شیری خود را كه درآمد مستمر و بلندمدت ایجاد می كند، حذف نمی كند.
به گزارش ایرنا، بهای شیر و فرآورده های لبنی در حدود 2ماه گذشته به صورت هفتگی رو به افزایش بوده است به شكلی كه اغلب كارخانجات لبنی بالاتر از نرخ های مصوب ستاد تنظیم بازار، محصولات خود را عرضه می كنند.
رضا باكری دبیر انجمن صنایع لبنی هفته گذشته علت اصلی افزایش قیمت ها را رشد بهای شیرخام و نیز افزایش هزینه های تولید و بسته بندی دانست و اعلام كرد كه باید ستاد تنظیم بازار در نرخ ها بازنگری كند.
سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولیدكنندگان نیز چندی پیش از ارسال پرونده تخلف 9 برند معتبر صنعت لبنیات به سازمان تعزیرات حكومتی خبر داده بود اما مصرف كنندگان همچنان با روند افزایشی نرخ ها در بازار مواجه هستند.
اقتصام**9186*2025
۰ نفر