۲۶ دی ۱۳۹۴، ۲۰:۲۲
کد خبر: 81922997
T T
۰ نفر
تعريف الگوي كشت به منظور مديريت منابع آب و خاك استان ضرورت دارد

اردبيل - ايرنا - استاندار اردبيل با اشاره به تاثير نوع و ميزان كشت گونه هاي كشاورزي در مصرف آب، تعريف الگوي كشت در اراضي كشاورزي استان را به منظور مديريت بهينه منابع آب و خاك خواستار شد.

به گزارش ايرنا ، مجيد خدابخش عصر شنبه در ششمين جلسه شوراي حفاظت منابع آب استان اردبيل گفت: مديريت منابع آب و خاك به منظور ايجاد ارزش افزوده بايد مبناي علمي داشته باشد و سازمان جهاد كشاورزي استان در اين رابطه رسالت بزرگي برعهده دارد.
وي افزود: ميزان توليد محصول در گلخانه بيشتر و مقدار مصرف آب در آن كمتر از اراضي كشاورزي است و دانشگاهيان ومتوليان امر بايد با ترويج توليد دانش بنيان براي مديريت تنوع و محل كشت محصولات در استان برنامه ريزي و تلاش كنند.
وي اظهار كرد: در حالي كه 34 درصد جمعيت استان، كشاورز يا با بخش كشاورزي مرتبط هستند، كشت و استفاده بهينه از اراضي كشاورزي استان بايد برنامه اي علمي و منسجم داشته باشد.
خدابخش از دادستان هاي عمومي و انقلاب شهرستان هاي استان به جهت همكاري قابل توجه در مقابله با متجاوزان به منابع آب استان قدرداني كرد.
خدايي كارشناس اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان اردبيل نيز در اين جلسه ميزان مصرف آب براي محصولات كشاورزي استان را 2.5 ميليارد مترمكعب اعلام كرد.
وي گفت: ميزان آورد ساليانه آب در استان 4.7 ميليارد مترمكعب است كه 3.2 ميليارد مترمكعب آن تبخير مي شود.
كارشناس شركت آب منطقه اي استان اردبيل نيز در اين جلسه شناسايي 27 دهنه پل غيرفني بر فراز رودخانه ها، 57 مورد مقابله با برداشت غيرمجاز مصالح از بستر و حريم، اجراي 196 كيلومتر مطالعات حد بستر و حريم در رودخانه هاي مرزي، 115 كيلومتر لايروبي و بازگشايي نقاط حادثه خيز، نشانه گذاري در حد و بستر رودخانه ها در سطح 260 كيلومتر و نصب 309 تابلوي اعلام خطر سيل را از عملكردهاي شركت متبوع در سال جاري برشمرد.
وي از تشكيل و فعاليت 19 گروه گشت و بازرسي در دشت هاي استان متشكل از 46 نفر، انسداد 96 حلقه چاه غير مجاز برداشت آب و نصب 45 كنتور هوشمند بر چاه هاي مجاز استان در سال جاري خبر داد.
ناصر عتباتي دادستان دادسراي عمومي و انقلاب استان اردبيل نيز در اين جلسه در پاسخ به درخواست كارشناس شركت آب منطقه اي استان مبني بر ارجاع پرونده هاي حقوقي اين شركت به كارشناسان همكار با شركت آب منطقه اي، ارجاع پرونده به كارشناس داراي رابطه خادم و مخدومي با يكي از طرفين دعوا را مغاير با قانون دانست.
رودخانه ها و مسيل هاي استان اردبيل بيش از سه هزار و 400 كيلومتر طول دارند و امتداد رودخانه هاي مرزي اين استان 196 كيلومتر است.
تاكنون شش جلسه شوراي حفاظت منابع آب در مركز استان اردبيل و 20 جلسه ديگر در شهرستان هاي اين استان برگزار شده است.
/6016/7124

سرخط اخبار استان‌ها