۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۴۷
کد خبر: 82402515
T T
۰ نفر
حمايت از تحقيقات چاي مهمترين استراتژي وزارت جهادكشاورزي  است

لاهيجان- ايرنا- رييس سازمان تحقيقات ، آموزش و ترويج كشاورزي كشور گفت: اولين و مهمترين استراتژي وزارت جهادكشاورزي حمايت از تحقيقات چاي كشور از نظر نيروي انساني و امكانات است.

اسكندر زند شامگاه چهارشنبه در لاهيجان در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: اولين استراتژي كه در زمينه تحقيقات چاي كشور توسط اين سازمان با ارتقاي مركز تحقيقات چاي به پژوهشكده چاي در دست اجرا داريم تقويت از تحقيقات چاي كشور است .
وي افزود: سال ها مركز تحقيقات چاي در كشور وجود داشته است و بنيه مراكز تحقيقاتي به نيروي انساني و امكانات آن بستگي دارد كه با اين طرح نسبت به تقويات بنيه نيروي انساني و امكانات اين مجموعه كمك خواهد شد.
معاون وزير و رييس سازمان تحقيقات ، آموزش و ترويج كشاورزي وزارت جهادكشاورزي خاطرنشان كرد: با موافقتي كه از سوي شوراي گسترش وزارت علوم ،تحقيقات و فناوري انجام شد ، مركز تحقيقات چاي كشور به پژوهشكده چاي ارتقا پيدا كرد كه اين موضوع دست ما را باز مي كند كه هم به تقويت نيروي انساني كمك كنيم و هم بتوانيم امكانات لازم را براي تحقيقات اين پژوهشكده تامين نماييم .
وي يادآورشد: رديف هاي بودجه اي هم براي اين پژوهشكده بطور جدا گانه در نظر گرفته شده و بزودي اين پژوهشكده تقويت خواهدشد.
زند گفت: استراتژي بعدي افزايش درآمد كشاورزان است كه يكي از راههاي افزايش درآمد كشاورزيان بالابردن ارزش افزوده چاي است كه پژوهشكده چاي اين برنامه را بطور جدي دنبال خواهد كرد.
وي افزود: در 2 سال گذشته مسئله تحقيقات چاي كشور به توسعه مزارع ارگانيك چاي تبديل شده است كه اين موضوع الگوي خوبي براي ترويج آن است تا كشاورزان بتوانند چاي ارگانيك با ارزش افزوده بالاتري توليد كنند.
وي تصريح كرد: افزايش توليد و گسترش معاملات بين المللي و رسيدن به ارقامي چاي كه كميت و كيفيت بالاتري داشته باشند از ديگر برنامه هاي اين سازمان است.
وي به نژادي را يكي از اولويت هاي اصلي سازمان تحقيقات ، آموزش وترويج كشاورزي وزارت جهادكشاورزي در كليه زمينه هاي باغباني بويژه بوته هاي چاي ذكر كرد و ادامه داد: موضوع بعدي فر آوري پس از برداشت چاي است كه يكي از دستور كارهاي پژوهشكده چاي خواهد بود .
معاون وزير جهادكشاورزي يادآورشد: با اينكه مركز تحقيقاتي چاي از دهه هاي گذشته در كشور وجود داشته است ولي تحقيقات چاي را به دليل اينكه محققان و دانشگاهها كمتر به آن پرداخته اند را بايد نوپا حساب كرد .
وي گفت: اميدواريم برنامه هايي كه در اين زمينه در پيش گرفته شده است وحمايت هايي كه در وزارت جهادكشاورزي در كل امور باغباني و چاي وجود دارد بتوانيم در زندگي و معيشت چايكار ان در آينده بيشتر موثر باشيم .
مراسم ارتقاي مركز تحقيقات چاي كشور به پژوهشكده چاي عصر روز گذشته (چهارشنبه)با حضور مسوولان مراكز علمي و تحقيقاتي بخش كشاورزي استان گيلان ، فرماندار لاهيجان ، معاون پارلماني وزارت جهادكشاورزي ، ريييس سازمان تحقيقات ، آموزش و ترويج كشاورزي وزارت جهاد كشاورزي و رييس موسسه تحقيقات علوم باغباني كشور ، رييس سازمان چاي كشور ، رييس سازمان جهادكشاورزي گيلان ، اعضاي سنديكاي چاي كشور در پژوهشكده چاي در لاهيجان برگزارشد.
خبرنگار : فرهاد نظرپور ** انتشار : نصراله ابراهيمي
6029/6070

سرخط اخبار استان‌ها